رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان

رمضان و زیبایی تفاوت آیین ها در کشورهای جهان

احکام و تکالیف الهی در رمضان، هدایتگر انسان به سمت سعادت حقیقی و تزکیه نفس است. تنوع رسوم و آیین های روزه داری در کشورهای مختلف مسلمان، زیبایی خاصی را به فضای معنوی و روحانی این ماه می بخشد و مردم هر نقطه از جهان با زبان، آداب، رسوم و باورهای خود به استقبال ماه خدا می روند و مهمان خوان پرنعمت پروردگار می شوند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا؛ مسلمانان در گوشه و كنار جهان با رسوم هايي متنوع به استقبال از ضيافت الهي مي روند و مرور اين سنن مي‌تواند غبار فراموشي را از آينه اين سنت هاي قديمي بزدايد و سبب زيباتر برگزار شدن آيين‌هاي رمضان شود.
فريضه ها و عبادت ها در ماه ميهماني خدا، اصول و قاعده خاصي دارد، اما نحوه اجراي مراسم افطاري، سحري و ديگر سنت ها در مناطق مختلف دنيا با يكديگر تفاوت هايي دارد كه اين تنوع را مي توان نشات گرفته از شرايط اقليمي و تفاوت خصوصيت هاي فردي و اجتماعي جوامع گوناگون دانست. همين تنوع و تعدد برپايي مراسم را مي توان از زيبايي هاي ماه ميهماني خدا به شمار آورد كه آن را در سراسر جهان به يكي از دلپذيرترين ماه هاي عبادت و بندگي تبديل كرده است.
گستراندن سفره هاي افطاري، سحري و شكرگزاري بر نعمت هاي بيكران پروردگار، با هدف درك مستمندان و دستگيري از آنها، درس هاي متعالي و ارزشمندي را به همراه دارد كه به بركت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان اتفاق مي افتد.
پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به منظور بررسي اين آداب و سنن گوشه هايي از اين آيين ها را در ماه رمضان در كشورهاي مختلف مسلمان بررسي كرده است.
**حال و هواي ماه مبارك رمضان در «تركيه» رمضان در تركيه با شور و حال خاصي همراه است. گستراندن سفره هاي طولاني افطار در خيابان ها و بازكردن روزه در هنگام افطار به شكل جمعي از آيين و رسوم مردم اين كشور محسوب مي شود. تزيين كوچه ها و خيابان ها نيز از سنت هاي مربوط به اين ماه مبارك به شمار مي رود. مساجد تركيه در رمضان هم به واسطه حضور گسترده و بيشتر روزه داران از رونق و شور بيشتري برخوردار هستند.
يكي از مراسمي كه شور و هيجان خاصي را به روزه داران به خصوص در زمان سحر مي دهد، «چاوشي خواني» به سياق سنتي آن است. در اين ماه برخي از شبكه هاي تلويزيوني تركيه نيز با تدارك پخش برنامه هاي خاص به استقبال اين ماه مي روند و اقدام به پخش برنامه هاي احكام و سريال هاي اسلامي قبل از افطار و هنگام سحر مي كنند.
ماه مبارك رمضان در تركيه با صرف خوراكي هاي مخصوص همراه است. زيتون و خرما، دستكم 2 نوع پنير شامل پنيرمعمولي و پنير موسوم به كاشار از جمله مواد غذايي پرمصرف در اين ماه به شمار مي رود به طوري كه اين اقلام را تقريبا در تمامي منازل مي توان مشاهده كرد. مسلمانان تركيه در اين ماه با حضور در بازارها به خريد خوراكي هاي خاص براي افطار مي پردازند و زنان نيز در منازل خود شيريني هاي مخصوص اين ماه همچون كانفه و باقلوا تهيه مي كنند.
**مراسم ماه رمضان در «افغانستان» مردم افغانستان به پيشواز ماه مبارك رمضان مي روند و هر ساله به اين امر مبادرت مي ورزند. روز نخست رمضان از طرف دولت تعطيل اعلام مي شود و مسلمانان آماده برپايي مراسم مخصوص اين ماه در كشور خود مي شوند. روزه داري در فرهنگ عامه افغانستان، جايگاه خاصي داشته و محفل هاي دعا، نيايش، موعظه و حكمت در مسجدها و مكان هاي مقدس ديني و مذهبي رواج دارد.
تلاوت و ختم قرآن كريم از مهم‌ترين آدابي به شمار مي رود كه مردم افغان در ماه مبارك رمضان به آن توجه ويژه‌اي دارند، افطاري دادن به مستمندان و كمك به آنها در اين كشور مرسوم است و بيشتر مساجد اين كشور در شب‌هاي ماه مبارك افطاري مي‌دهند.
در افغانستان هم مانند ايران مردم از غذاهاي خاصي در سفره هاي افطار استفاده مي‌كنند، سفره‌ها در ماه رمضان اندكي رنگين‌تر از سابق مي‌شود، چاشني سفره حتي در خانواده‌هاي فقير ‏در اين ماه ترك نمي‌شود و استفاده از ترشي خاص افغاني كه چتني نام دارد بسيار مرسوم است، خرما به‌دليل ارزش غذايي بالا و زولبيا كه مردم افغانستان به آن جلبي مي گويند طرفداران زيادي در اين ماه دارد. ‏
**آيين هاي ماه رمضان در «هند» هند با توجه به تعدد آيين ها و مذهب هاي گوناگوني كه دارد اما همواره ماه رمضان از ارزش و اهميت خاصي برخوردار است. پخش برنامه هاي مذهبي و خطبه هاي اسلامي از راديو و تلويزيون، اختصاص صفحه هايي از روزنامه ها و نشريه ها به مطالب مرتبط با ماه مبارك، اجراي فعاليت هاي مذهبي متناسب با اين ماه و همايش هاي فرهنگي از جمله اين مراسم به شمار مي رود كه هرساله در ماه رمضان در كشور هند برگزار مي شود.
مساجد و اماكن مذهبي پيش از ماه مبارك رمضان رنگ آميزي و با پارچه هاي رنگارنگ تزيين مي شوند. بازارها نيز در اين كشور رنگ رمضان به خود مي گيرند و دربخش هاي غير مسلمان با اختصاص غرفه هايي اجناس ويژه ماه مبارك رمضان را عرضه مي كنند.
روزه داران هندي معمولا روزه خود را با نمك، آب گرم و خرما باز كرده و بعد برنج و نان، عدس پخته، حليم و هريس با فلفل و ادويه زياد صرف مي كنند. پاي ثابت سفره هاي افطار و سحر مسلمانان هندي، غذا خاصي به نام غنجي است كه از تركيب برنج، گوشت، درست مي شود. نوشيدني هاي خاص ماه رمضان هم در اين كشور، آب ليمو و شير مخلوط با آب است كه هندي ها معتقدند اين نوشيدني انرژي روزه دار را براي عبادت شبانه افزايش مي دهد. در هند سحرخوان ها جايگاه مهمي دارند. آنها پيش از نماز صبح مردم را از خواب بيدار مي كنند تا عبادت سحرگاهي را به جا بياورند و سحري بخورند.
**نگاهي به آداب و رسوم رمضان در «امارات متحده عربي» برپايه سنتي ديرپا، ماه مبارك رمضان از نيمه شعبان در امارات جشن گرفته مي شود. پوشيدن لباس هاي مخصوص برتن كودكان كه روي آن با نخل طلا دوخته شده در شبي كه به «حق خدا» معروف است از مهم ترين برنامه هاي ماه شعبان و در پيشواز از اين ماه عزيز به شمار مي رود. برگزاري ميهماني هاي جمعي افطاري و صرف غذا به شكل گروهي در لحظه افطاري بر فرش هايي كه روي زمين مي گسترانند، شكوه خاصي به اين ماه در كشور امارات مي بخشد كه تمام اهالي محل را هر شب هنگام اذان مغرب به دور يكديگر جمع مي كند. برنج، سمبوسه، خرما، شيريني، حلوا، شير، پنير و ميوه جات از جمله عمده ترين خوراكي ها به هنگام صرف افطاري محسوب مي شود. تبادل نظر در ارتباط با مسايل ديني و مدح حضرت رسول(ص) از جمله سنت هايي به شمار مي رود كه در ميان اهالي امارات رواج دارد. سحرخواني براي بيدار كردن مردم در هنگام سحر نيز از ديگر رسوم اين كشور است. در امارات، مجازات روزه خواري را يك ماه حبس يا 2 هزار درهم جريمه نقدي در نظر گرفته اند.
**آيين ماه مبارك رمضان در «عمان» ديد و بازديد خانواده ها از يكديگر در عمان يكي از مراسم مخصوص اين ماه به شمار مي رود و آنها هر روز در منزل يكي از اقوام افطار مي كنند. عماني ها در زمان سحر غذاهاي مخصوصي مانند گوشت، برنج، چاي و قهوه مي خورند.
كودكان عماني در بازي به نام «قرنقشوه» در خيابان هاي محله مي چرخند و از يك خانه اي به خانه ديگر مي روند و در برابر آنها مي ايستند و از آنها شيريني مي خواهند. در عمان روزه‌خواري مجازات حبس و جريمه دارد.
**ماه مبارك رمضان در «آلباني» نواختن طبل در هنگام مشاهده هلال ماه مبارك رمضان از جمله مهم ترين رسوم كشور آلباني به شمار مي رود. در اين كشور كه اتحاد ميان مسلمانان در ماه رمضان بيش از پيش به چشم مي خورد، حتي گاهي مسيحيان نيز همراه با برادران ديني خود به گرفتن روزه و برگزاري عبادت هاي مخصوص اين ماه مي پردازند.
يكي ديگر از سنت هاي شايسته رمضاني در آلباني ختم قرآن كريم در مساجد آلباني است و در اين ميان ائمه جماعت مساجد در نخستين روزهاي اين ماه، با قرائت يك جزء از قرآن پس از نماز ظهر، خود را براي ختم كامل كلام وحي آماده مي‌كنند و نمازگزاران آلبانيايي نيز در اطراف وي جمع شده و اين سنت حسنه را به جا مي‌آورند.
**آيين ماه مبارك رمضان در «بحرين» با آغاز ماه مبارك رمضان در كشور بحرين، مردم بر تن فرزندان خود بالاپوش سنتي مي پوشانند تا با خواندن سرود به خانه همسايگان بروند و شيريني دريافت كنند. شيريني هاي مخصوصي در ماه مبارك رمضان در اين كشور پخته مي شود كه در هنگام افطاري مورد استفاده قرار مي گيرد. دورهمي هاي ديني در اين ماه در بحرين رواج دارد. مجازات روزه خواري در اماكن عمومي در كشور بحرين 3 ماه حبس است.
**آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در«پاكستان» در ماه مبارك رمضان مساجد پاكستان از رونق خاصي برخوردارند. هنگام افطار و پس از برگزاري نماز با خرما، گوشت و برنج افطار مي كنند و در دهه آخر ماه مبارك، سحري را نيز در مسجدها ميل مي كنند و ميان روزه داران شيريني و حلوا توزيع مي شود.
برگزاري ميهماني هاي افطاري در پاكستان از سنت هاي زيباي رمضان در اين كشور به شمار مي رود. جنب و جوش مردم اسلام آباد در فاصله چند ساعت مانده به افطار، براي فراهم كردن وسايل مورد نياز براي افطاري، ديدني است و بازارها و فروشگاه ها در ساعت هاي نزديك افطار مملو از جمعيت مي شود.
همچنين همزمان با آغاز ماه ميهماني خدا، پاكستاني ها نيازمندان جامعه را از ياد نبرده و با كمك به تنگدستان، ماه رمضان را به ماه احسان و همياري تبديل مي كنند. كسبه نيز قيمت اجناس و مايحتاج اصلي از جمله سبزيجات، گوشت و موارد ديگر را تا حدودي كاهش مي دهند تا سهمي در كمك به قشر فقير و كم درآمد و كسب ثواب در اين ماه داشته باشند.
فعاليت دستگاه هاي سياسي و دولتي پاكستان نيز در ايام ماه رمضان كاهش مي يابد زمان آغاز و پايان فعاليت كارمندان دولتي نيز تغيير مي كند و كارمندان يك ساعت زود تر از روزهاي معمول، كار را ترك مي كنند. **«تايلند» و آداب و رسوم مسلمانان در ماه رمضان تايلندي ها نيز در ماه رمضان مراسم خاصي دارند. مردم روزه دار اين كشور روزه خود را با آب و خرما باز مي كنند. پختن شيريني هاي سنتي نيز در اين ماه در ميان مردم تايلند مرسوم است. مبلغان ديني و مذهبي در مسجدهاي آن كشور، كلاس هاي مختلفي را داير مي كنند و به ارشاد مردم مي پردازند. علاوه بر شب هاي 19، 21 و 23 ماه مبارك كه مردم اين كشور، شب هاي قدر را پاس مي دارند، شماري از روزه داران شب 27 رمضان را نيز به عنوان شب قدر گرامي مي دارند. ختم قرآن، صدقه دادن به افراد فقير و غذا دادن به روزه داران و افراد بي بضاعت از جمله رسوم مردم تايلند به شمار مي رود.
**آداب و رسوم ماه رمضان در «سوريه» مردم سوريه، آداب و رسوم قديمي و ريشه داري براي ماه مبارك رمضان دارند كه سابقه آنها به زمان ورود اسلام به سوريه و گسترش فتوحات اسلامي بازمي گردد كه در برنامه فعاليت هاي روزانه و همچنين خوراك آنها تأثيرگذار است. در تمام مناطق سوريه، ماه هاي رجب و شعبان به شب زنده داري و عبادت مي گذرد. مراسم «طبل زني» در سحر براي بيدار كردن مردم و آماده سازي براي تهيه غذاي سحر از جمله مهم ترين آيين مذهبي در كشور سوريه محسوب مي شود. جمع شدن دسته جمعي دور سفره هاي سحر و خوردن غذاهايي چون گوشت، برنج، ماهي، سبزي، كباب، سالاد، چاي، پنير، مربا، زيتون، تخم مرغ از مهم ترين خوراكي هاي اين ماه به شمار مي رود.
در سوريه به هنگام سحر نيز دورهمي هاي مسلمانان شكل مي گيرد و عبادت به هنگام اذان صبح نيز به شكل جمعي صورت مي پذيرد. تلاوت قرآن تا هنگان اذان ظهر نيز از جمله مراسمي است كه در اين كشور انجام مي شود. دهه اول ماه رمضان كه در سوريه «دهه غذا» نام دارد، كنايه از توجه و اهتمام مردم به تهيه وعده هاي غذايي. دهه دوم را «دهه پوشاك» ناميده اند چرا كه با خريدن لباس آماده جشن عيد فطر مي شوند و دهه آخر هم «دهه شيريني» است كه كنايه از تهيه و فروش شيريني هاي معروف در بازارها دارد.
**ماه مبارك رمضان در «عربستان» ماه رمضان در عربستان با عادت هاي خاصي همراه است كه از آن جمله مي توان به تغيير لوازم و اثاثيه زندگي اشاره كرد كه نشان از خوش يمني اين ماه در نزد آنان دارد. در عربستان هزاران مسلمان در ماه مبارك رمضان از اذان صبح به اداي مناسك عمره و عبادت اقدام مي كنند. مراسم افطاري و سحري نيز پس از عبادت گروهي شكوه خاصي دارد. خرما، قهوه عربي، گوشت چرخ كرده و ماهي از جمله مهم ترين خوراكي هايي به شمار مي رود كه در ماه رمضان در عربستان استفاده مي شود. همچنين روزه خواري در ملاعام در عربستان، شلاق و زنداني شدن را در پي دارد.
**مراسم ماه مبارك رمضان در «قطر» استقبال از ماه رمضان از نيمه هاي ماه شعبان با جنب و جوش خاصي در قطر آغاز مي شود. جشن هاي اين ماه به واسطه آداب و فرهنگ اجتماعي مردم اين كشور برپا و در فروشگاه هاي موادغذايي در قطر تخفيف هاي خاصي براي ماه رمضان در نظر گرفته مي شود. مساجد ميزبان برگزاري مراسم معنوي در اين ماه هستند و نشست هاي مذهبي ويژه، جاي برخي سرگرمي هاي هميشگي آنها را مي گيرد كه نشان از اهميت اين ماه در كشو قطر دارد. مجازات روزه خواري در قطر، شامل 3 ماه حبس يا 3 هزار ريال جريمه است.
**آداب و رسوم ماه رمضان در «كويت» كويتي ها با آغاز ماه مبارك رمضان، گلدسته ها و مساجد را تزيين كرده و فانوس هاي متعددي كه با برق و شمع كار مي كنند، در مناطق و محله هاي مختلف اين كشور قرار مي دهند. آجيل مخلوطي متشكل از نقل، انجير خشك، گلبرگ و گردو به نام «كركيعان» از مهم ترين خوراكي ها در ماه مبارك رمضان در اين كشور است. برپا كردن سفره هاي متنوع افطار، بازار خوراكي هاي اين شهر را از هميشه داغ تر و پر رونق تر مي كند و مردم به دنبال تهيه انواع مواد غذايي براي سفره هاي افطاري و سحر هستند. در كويت مجازات روزه خواري در مكان هاي عمومي، يك ماه حبس يا 100 دينار جريمه نقدي است.
** مناسك و مراسم ماه رمضان در «مالزي» مالزي در ماه مبارك رمضان چهره خاصي به خود مي گيرد تا جايي كه خبرنگاران بسياري به اين كشور مي آيند تا از مراسم و جشن هاي آنها ديدن كنند. با وجود نژادها و خيل زياد بوداييان، هندوها و مسيحيان اما ابهت خاص ماه مبارك رمضان در اين كشور، علاقه مندي برخي غير مسلمانان را به روزه داري بر مي انگيزد تا يك روز را به روزه داري مشغول باشند. آتش بازي در شب آغازين ماه مبارك رمضان، چراغاني كردن خيابان ها و آذين بندي معابر از جمله ديگر اقدام هاي مردم در ابراز شادي براي ماه مبارك رمضان است.
حضور بيش از پيش مردم مالزي در مساجد، توجه ويژه به قرآن كريم، تلاش براي حفظ آن، برگزاري جشن هاي رمضان و... از جمله برنامه هاي ويژه ماه مبارك رمضان در مالزي به شمار مي رود. مردم اين كشور در ماه رمضان مراسم و آداب و رسوم خاصي دارند كه گستراندن سفره هاي افطاري با خوراكي ها و نوشيدني هاي مخصوص اين ماه كه در ديگر ماه هاي سال ديده نمي شود از جمله اين آداب و رسوم محسوب مي شود. از خوراكي هاي مورد مصرف مالايي ها مي توان به گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهي اشاره كرد كه به شكل هاي مختلفي مي پزند. شيريني ها و حلواها در شكل ها و رنگ هاي مختلف، از غذاهاي مخصوص اين ماه محسوب مي شود. از جمله ديگر غذاهاي آنها كه در اين ماه طبخ مي شود، مي توان به «كباب»، «شاورمه» و «قطائف» اشاره كرد كه برخي از آنها را از ديگر كشورها آموخته اند.
بيشتر مسلمان هاي مالزي در مساجد افطار مي كنند و نماز را به جماعت مي خوانند، برخي نيز به اتفاق خانواده افطار مي خورند. در مسجدها غذاي «شورباي برنج» كه غذاي معروف ماه رمضان در كشور مالزي است با برنج و گوشت گوسفند يا مرغ و گاهي با انواع سبزيجات طبخ و به طور رايگان در ميان نيازمندان توزيع مي شود.
**ماه مبارك رمضان در «اندونزي» در اين كشور مردم از چند روز قبل از آغاز ماه مبارك به استقبال آن مي روند و در روزه داري و عبادت نيز همت و تلاش بسياري دارند. ماه مبارك رمضان، براي مسمانان اندونزي ماه جشن و شادي است. شادماني‌هاي شبانه، تفريحات، بازي‌هاي مختلف و غذاهاي متنوع، همه جزيي از فرهنگ مردم اندونزي در اين ماه به شمار مي رود. پس از رؤيت هلال ماه رمضان در اين كشور، تعدادي از افراد تا صبح در مسجد مي‏مانند و طبل مي زنند و به اين نحو آغاز ماه مبارك را به ديگران اعلام مي‏كنند.
از معروف‏ترين غذاهاي رمضاني اندونزي «ابهم» است كه نوعي شيريني شبيه كيك است. از خوردني‏هاي مطلوب آنها مي‏توان به غذاهاي دريايي، برنج و سبزيجات نيز اشاره كرد. كباب مرغ هم براي افطار در بازار رمضان رونق دارد. پايان‏بخش جشن رمضان مسلمانان اندونزي، عيد فطر است. در اين روز مردمي كه يك ماه را با روزه‏داري سر كرده‏اند لباس‏هاي نو و رنگارنگ خود را مي‏پوشند و مراسم مذهبي خاص اين روز را به جاي مي‏آورند.
**مراسم ماه مبارك رمضان در «مصر» در اين ماه همه مردم مصر شامل مسلمان و غير مسلمان جشن مي گيرند. در قاهره پايتخت مصر، جشن هاي مخصوصي برپا مي شود كه نزد مردم از ارزش و اهميت خاصي برخوردار است؛ جشن هايي كه از دوره فرعونيان، قبطانيان و اسلاميان باقي مانده اند. رجوع به نشانه هاي اين جشن ها، حاكي از تنوع و اختلاف در آنها است. همه مردم با خرما و آب افطار مي كنند و به عبادت هاي اين ماه مي پردازند.
اگرچه تمام شهرهاي مصر برق دارند اما همچنان فانوس‏هاي رنگي نماد رمضان است. بازار اين فانوس‏ها در ماه رمضان داغ است و مردم از آنها براي تزئين خانه‏ها و كوچه‏ها بهره مي‏گيرند. كودكان مصري هم با در دست داشتن اين فانوس‏ها، سرودها و شعرهاي معروف اين ماه را مي‏خوانند.
مسلمانان مصري پس از افطار و اداي نماز، در قهوه‏خانه‏ها و خيمه‏هاي رمضاني، براي شب زنده داري و شركت در مسابقه ها گردهم جمع مي شوند.
**«چين» و آيين هاي ماه مبارك رمضان جمعيت مسلمانان در كشور چين كم است اما همان تعداد با يكپارچگي و وحدت خاصي نماز جماعت و مراسم افطاري هاي جمعي، طبخ غذاهاي مخصوص و اجراي مراسم عبادي خاص، غبارروبي از مساجد و ... را در اين ماه دنبال مي كنند.
برپايه يك رسم قديمي، مسلمانان چين قبل از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، خود را براي يك ماه عبادت و روزه داري آماده مي كنند كه بخشي از اين آمادگي مربوط به مسائل اقتصادي است، به اين معني كه آنان بايد براي خريد مايحتاج اين ماه لوازم مورد نياز خود را از قبل تهيه كنند. در اين ماه ثروتمندان از اموال خود انفاق كرده و فقيران مسلمان را اطعام مي كنند و در مساجد سفره هاي افطاري با انواع خوراكي ها پهن و از روزه داران پذيرايي مي شود.
بر اساس سنت ديرينه، مسلمانان چيني بهترين خوراكي هاي خود را براي ايام ماه مبارك كنار مي گذارند و در ويژه برنامه هايي چون افطار ضمن حضور در كنار يكديگر در مساجد به صرف غذاهاي ويژه اين ايام مبارك مي پردازند. تغذيه ويژه مسلمانان چيني در اين ايام به سبب ارزش غذايي، مورد توجه ديگر اقوام ساكن در چين نيز قرار گرفته است. برنج، آرد، گوشت، چاي، شكر و شيريني از جمله اين موارد است.
نظافت و غباررويي مساجد و خانه هاي مسلمانان از جمله رسوم ديگري است كه قبل از شروع ماه مبارك رمضان توسط مسلمانان چيني انجام مي شود.
با وجود آيين هاي رنگارنگ رمضان در كشورهاي اسلامي اما فضيلت‌ هاي موجود در اين ماه سبب اخوت و برادري ميان مسلمانان مي شود تا در پرتو اين وحدت و همبستگي، ضمن از ميان برداشتن مشكلات جهان اسلام از بركات معنوي اين ضيافت الهي برخوردار شوند و به قرب الهي نزديك شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران