رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد:

۲۷ تیر آغاز اعزام حجاج به مکه مکرمه

حمید محمدی به برنامه اعزام حجاج پرداخت و عنوان کرد: طبق برنامه ریزی که انجام شده ۲۷ تیر آغاز اعزام حجاج خواهد بود و تا ۲۴ مرداد ادامه دارد، بازگشت حجاج نیز از ۴ شهریور شروع و ۲۴ شهریور به کشور بر می گردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، برنامه «رويداد» راديو گفت و گو با موضوع برنامه سازمان حج براي برگزاري حج تمتع امسال و با حضور حميد محمدي معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان حج و زيارت آنتن شد.
حميد محمدي با بيان اينكه متعاقب مذاكرات و توافقي كه با مسئولين حج عربستان داشتيم ، اين توافق بر مبناي حج سال گذشته است و بر همان اساس كارهاي اجرايي را از بهمن ماه شروع كرديم.
وي با اشاره به اينكه تمام ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفري كه امسال مشرف خواهند شد، در قالب ۵۸۳ كاروان، سازماندهي شده اند و برنامه هاي آموزشي از اوايل ارديبهشت ماه شروع شده و ادامه دارد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه تعداد حجاج تقريبا همان عدد سال گذشته است، بيان كرد: امسال تلاش كرديم تا سهميه اضافه اي بگيريم كه به دليل محدوديت هايي كه در مدينه منوره به لحاظ اسكان وجود دارد وزارت حج و زيارت عربستان موافقت نكرد؛ البته با هيچ كشور موافقت نكرده است.
وي ابراز داشت: به نظر مي رسد، سال آينده چون امكانات جديدتري در مدينه منوره ايجاد مي شود و يك مقدار زيرساخت هاي مناسبتري هم در مكه خواهد بود، عدد حجاج به طور كلي يك مقداري افزايش پيدا كند.
محمدي به برنامه اعزام حجاج پرداخت و عنوان كرد: طبق برنامه ريزي كه انجام شده از ۲۷ تير اولين پرواز حجاج را خواهيم داشت و حدود هفت روز قبل پرواز عوامل اجرايي كاروان ها و مجموعه ها را داريم. و تا ۱۹ مرداد ادامه دارد و پروازهاي مدينه بعد هم از هشتم مرداد شروع كه تا ۲۴ مرداد پايان مي پذيرد.
وي افزود: بازگشت حجاج نيز از چهارم شهريور شروع مي شود و تا ۲۴ شهريور آخرين پرواز ها به كشور بر مي گردند.
رئيس سازمان حج و زيارت با اظهار به اينكه تعامل ما با مسئولين حج عربستان، مناسب است و در اين حوزه مشكلي وجود ندارد، گفت: ان شاالله امسال هم با همان رويه و روال حج خوبي را خواهيم داشت.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اعزام ها از چند نقطه در كشور انجام خواهد شد، بيان كرد: فرودگاه هايي كه مي توانند به حجاج خدمات ارائه كنند ۲۰ تا در كل كشور است و هماهنگي لازم با سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه هاي كشور انجام شده است.
محمدي ادامه داد: بيشترين اعزام، از فرودگاه امام است كه هشت استان را پوشش مي دهد. برنامه ريزي ويژه اي بايد در اين فرودگاه انجام شود تا ترمينال ويژه اي مخصوص حجاج ايجاد شود، اين كار را در حال انجام است.
وي در پاسخ به چرايي افزايش هزينه هادر مقايسه با سال ۹۶ گفت: عاملي كه باعث افزايش هزينه شد، نرخ ارز بود. از طرفي عربستان هم تغييراتي را در سيستم خودش داشت و يك ارزش افزوده اي را از ابتداي سال ۲۰۱۸ تعريف كرد. بنابراين قراردادهايي كه براي هتل ها، خدمات حمل و نقل، تغذيه و تداركات شده به نوعي حدود پنج درصد افزايش هزينه داشته است.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با ذكر اينكه در اسفندماه ارز مورد نياز حجاج خريداري شده است، اظهار داشت: هر نفر از حجاج حدود ۳۳۰۰ دلار هزينه ارزي دارد، بنابراين اين قيمت در هزينه نهايي تمام شده براي حجاج تاثير دارد. اين ارز را با حدود ۳۹۰۰ تومان محاسبه كرديم و بين ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش هزينه داشتيم. مهمترين عامل تغيير و تفاوت قيمت، فقط هتلي است كه زائر استفاده مي كند.
وي مدت زمان كل سفر حجاج را بين ۲۹ تا ۴۱ روز بيان كرد و گفت: علت هم اين است كه محدوديت پروازي و محدوديت فرودگاهي در جده و مدينه باعث طولاني تر شدن سفر مي شود. طول سفر به هيچ وجه در ميزان هزينه اثر ندارد و كسي كه ۲۹ روز باشد يا ۴۱ روز هزينه تمام شده اش يكسان است.


| شناسه مطلب: 88674




حميد محمدي حج 97



نظرات کاربران