دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد

دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج در اردبیل برگزار شد

دومین همایش سراسری اسرار و معارف حج ویژه زائرین حج تمتع سال 97 اردبیل به همت دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اردبیل و مدیریت حج و زیارت استان، در روز پنجشنبه در مهدیه بزرگ اردبیل با حضور زائرین کلیه کاروانهای استان برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله فروغي از اساتيد اخلاق حوزه علميه قم كه سخنران اين همايش بود در ابتدا روايتي از امام صادق عليه السلام قرائت كرد كه آن حضرت فرموده¬اند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ دَحَا الْأَرْضَ‏ مِنْ‏ تَحْتِ‏ الْكَعْبَةِ إِلَى‏ مِنًى ثُمَّ دَحَاهَا مِنْ مِنًى إِلَى عَرَفَاتٍ ثُمَّ دَحَاهَا مِنْ عَرَفَاتٍ إِلَى مِنًى فَالْأَرْضُ مِنْ عَرَفَاتٍ وَ عَرَفَاتٌ مِنْ مِنًى وَ مِنًى مِنَ الْكَعْبَةِ؛ به درستي خداوند زمين را از زير كعبه تا منا گستراند و سپس از منا تا عرفات و از عرفات تا منا. پس زمين از عرفات است و عرفات از منا و مني از كعبه.»(الكافي، ج۴، ص۱۸۹)
وي در ادامه افزود: خداي متعال زمين را از زير كعبه گسترانيده است تا اينكه ذره ذره اين عالم به معرفت كعبه و حرمت اين خانه شريف آشنا باشد و به همين علّت خداي متعال انسان را كه اشرف مخلوقات است به انجام فريضه حج فراخوانده است تا با طواف بر دور خانه كعبه و سردادن شعار لبّيك اللهم لبّيك لبّيك لا شريك لك لبّيك... هم نوا با عالم هستي بر گرد اين خانه عظيم طواف كند.
اين استاد اخلاق در ادامه به حديث ديگري درباره عظمت كعبه از قول امام صادق (ع) اشاره كرد و گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: چرا كعبه، كعبه ناميده شد؟ فرمودند: چون چهار گوش يا چهارضلعي است. گفته شد چرا چهار گوش شده؟ فرمودند: چون بر راستاي بيت المعمور است كه چهار گوش است. گفته شد: چرا بيت المعمور چهار گوش است؟ فرمودند: چون بر راستاي عرش است كه چهار گوش مي باشد. گفته شد: چرا عرش چهار گوش شده؟ فرمودند: چون اساس اسلام بر چهار كلمه است، سبحان الله، و الحمد للَّه، و لا إله إلّا اللَّه، و اللَّه أكبر. » (بحار الأنوار؛ ج‏۵۵ ؛ص۵)
وي سپس در تبيين اهميت اين حديث افزود: حاجي در طواف كعبه در واقع به دور بيت المعمور و عرش الهي طواف مي كند و در اين طواف بايد به حقيقت اسلام و حقيقت تسبيحات اربعه و توحيد واقعي نايل شود.
آيت الله فروغي در ادامه با اشاره به آيه 28 سوره مباركه حج گفت: حج داراي منافع بي¬شمار دنيوي و اخروي است و انجام فريضه واجب حج براي اين است كه حاجيان در حج شاهد منافع خود باشند و ياد خدا كنند و از روزي حلال استفاده كرده و به فقرا نيز انفاق كنند. حاجي بدن خود را در انجام مناسك حج به زحمت مي¬اندازد تا روحش تعالي پيدا كند و باطنش از رذايل نفساني مطهر گردد. در احرام چند عملي بر حاجي حرام مي شود؛ اعمال مباحي كه فقط در احرام بر او حرام مي شود تا حاجي رياضت بكشد و تمرين كند كه بتواند با نفس خود مبارزه كند.
وي در ادامه حديث ديگري از امام صادق (ع) قرائت كرده و افزود: امام فرمودند: چون قصد حج كردى، قلبت را براى خدا خالى كن از هر شغلى كه آن را فراگيرنده است و از هر پرده‌اى كه آن را پوشانده است و امورت را تماما بخالقت واگذار و در تمام آن‌چه از حركت‌ها و سكون‌هايت رخ مى‌دهد بر او توكل و اعتماد و براى قضا و حكم و قدرش، تسليم باش و از دنيا و مردمان آن وداع كن و از حقوقى كه بر گردنت از مردمان است، با ادا كردن، بيرون آى و بر زاد و وسيله سوارى و ياران و قدرت و جوانى و مالت، اعتماد مكن؛ زيرا ممكن است اين‌ها دشمن و وبال بر گردن تو گردند، نه ياور تو! چه، هر كس مدعى خواستارى خشنودى خدا باشد و بر غير او اعتماد كند، خدا آن غير را وبال گردنش و دشمنش مى‌گرداند تا از اين فكر شرك آميز متنبه شود و بداند كه نه براى او و نه براى كسى و چيز ديگر توانائى و وسيله‌اى جز به حفظ خدا و توفيق او، وجود ندارد. پس براى سفر، مهيا شو، همانند مهيا شدن كسى كه اميد بازگشت را ندارد و در مسافرت با ياران، نيكو رفتار كن و كاملا مراعات كن وقت‌هاى نمازهاى يوميه و سنت‌هاى نبى اكرم(ص) و آن‌چه را كه بر تو واجب است، از مودب بودن و تحمل نمودن سختى‌ها و شكيبا و مهربان و سخاوتمند بودن.
گفتني است در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي با موضوع حج توسط دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان اردبيل برگزار شده بود. اين همايش با مداحي و پذيرايي از زائرين به پايان رسيد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران