آیت الله حیدری:

کعبه می‌تواند محل تجارت بین المللی کشورهای اسلامی باشد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مکه این ظرفیت را برای دنیا اسلام و کشورهای اسلامی دارد تا محل مبادلات اقتصادی باشد به طوری که کشورهای اسلامی از دنیای استکباری مستغنی بشوند و معاملاتی که کشورهای اسلامی دارند در این اجتماع عظیم می توانند انجام دهند.

آيت الله محسن حيدري آل كثير، در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج به فلسفه حج پرداخت و گفت: فلسفه اصلي حج به قيام عمومي و همه جانبه و عام و مفيد مسلمانان بر مي گردد.
مسجدالحرام، محل خيزش و قيام است نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري افزود: آن جايي كه خداوند در سوره مائده، آيه 97 مي فرمايند«جعل اللَّه الكعبه البيت الحرام قياماً للناس» خداوند كعبه بيت الحرام را وسيله‏اى براى استوارى و سامان بخشيدن به كار مردم قرار داد. كعبه همانجايي است كه در مسجدالحرام، محل خيزش و محل قيام است.
وي خاطر نشان كرد: حالا اين قيام واژه عام و مطلق است شامل هر نوع قيام و ايستادن مي شود، هم قيام فردي و قيام اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي، بين المللي و سياسي را شامل مي شود.
آيت الله حيدري خاطر نشان كرد: اما آنچه وجه همه اين قيام هاست، قيام«لله» است، آنجايي كه مي فرمايد « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ» بگو: «شما را تنها به يك چيز اندرز مي‌دهم، و آن اينكه: دو نفر دو نفر يا يك نفر يك نفر براي خدا قيام كنيد، سپس بينديشيد اين دوست و همنشين شما [= محمّد] هيچ گونه جنوني ندارد؛ او فقط بيم‌دهنده شما در برابر عذاب شديد (الهي) است!»
وي افزود: آن موعظه و اندرزي كه پيغمبر اكرم براي همه انسان ها داشته است كه در راه خدا قيام كنند چه به صورت فردي يا اجتماعي و اين قيام مي تواند قيام اقتصادي باشد مي فرمايد و لا تهتم السفهاء... اموال موجب قوام و استحكام يك جامعه است، اينجا بحث اقتصاد در حج مطرح است.
كعبه مي تواند محل تجارت بين المللي كشورهاي اسلامي باشد استاد درس خارج حوزه علميه خاطر نشان كرد: از همان روزهاي اول در كنار حج بازاراهاي وجود داشته، بازار عرفات، منا و ساير بازار، مردم قريش رحله شتا و سيف داشته اند و اجناس ايراني و يمني را در اين بازار عرضه مي كردند، يعني سفر تابستانه مي رفتند براي ايران و شامات و كالاي ايراني و رومي مي آوردند براي جزيره العرب و سفر زمستان براي يمن داشتند كالاي يمني را مي آورند.
وي ادامه داد: مكه اين ظرفيت براي دنيا اسلام و كشورهاي اسلامي دارد تا محل مبادلات اقتصادي باشد به طوري كه كشورهاي اسلامي از دنياي استكباري مستغني بشوند و معاملاتي كه كشورهاي اسلامي دارند، بخش خصوصي مي تواند از ظرفيت مكه و مدينه ارتباطات اقتصادي جهان اسلام استفاده كند و پول واحدي را در مقابل دلار و پول رايج غربي انتخاب كند و روي پاي خود بايستد.
آيت الله حيدري خاطر نشان كرد: بنابراين از همين جهت است كه « جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ ... نشان مي دهد كه مكه اين ظرفيت را دارد و در كنار اين قيام اقتصادي، قيام بين المللي نيز وجود دارد.
وي افزود: هم اينك بسياري از كشورهاي اسلامي مشكلاتي دارند كه در اين قيام بين المللي مي توانند مشكلات شان را مطرح و در پي راهكارهاي عملي در حج باشند.
كنگره سياسي و بين المللي بايد در حج تشكيل شود نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: بحران فلسطين كه يك قرن در زير چكمه صهيونيستي ها له شده است، مكه و مدينه اين بستر را دارد كه كشورهاي اسلامي با هم شور و مشورت كنند و در آن بستر تصميم هاي بين المللي بگيرند.
وي گفت: كشورهاي اسلامي مي توانند كنگره سياسي و بين المللي را در حج تشكيل بدهند و براي حمايت از مسلمانان تصميم گيري كنند تا از اين بحران هاي كه آمريكا و اسرائيل عليه ملت هاي مسلمان انجام مي دهد اقدامي عمل داشته باشند.
كشورهاي اسلامي آمريكا و اسرائيل را تحريم كنند آيت الله حيدري تصريح كرد: تحريم اقتصادي، تحريم سياسي، تحريم اجتماعي از جمله پيشنهادهاي است كه در اين كنگره عظيم بين المللي و جهاني مي توان در حج عليه آمريكا و اسرائيل انجام داد.
كشورهاي اسلامي نياز به وحدت دارند وي با بيان اينكه كشورهاي اسلامي نياز به وحدت دارند، يادآور شد: اين كشورها مي توانند در اين كنگره عظيم، همايش وحدت را با حضور نخبگان حوزوي و دانشگاهي تشكيل بدهند و در رابطه مسائل فرهنگي و هنري به گفت وگو بپردازند، هنرمندان اسلامي مي توانند در مكه جمع شوند و راهكارهاي عملي براي تهاجم فرهنگي و جنگ نرمي كه استكبار عليه دنيايي اسلام به راه انداخته است، چاره انديشي كنند.
اين عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه راه انداختن و هدايت فضاي مجازي از ديگر موضوعاتي است كه در حج مي توانند مسائل اسلامي را از اين طريق حل كرد، ادامه داد: بنابراين مكه تنها قيام براي عبادت فردي، دعا و راز نياز نيست؛ البته اين اعمال لازم است.
فلسفه حج تنها به بعد فردي منحصر نمي شود وي افزود: زيرا ساختن شخصيت فردي مطرح است و قطعا از فلسفه هاي حج به شمار مي آيد؛ اما فلسفه حج تنها به بعد فردي منحصر نمي شود بايد در كنار آن بعد اجتماعي، سياسي، انقلابي و بين المللي مدنظر بگيرد كه اگر چنين شد، حج ابراهيمي واقعي صورت گرفته است كه امام راحل آن را مطرح كردند.
لازمه حج ابراهيمي برائت از مشركين است نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: لازمه حج ابراهيمي برائت از مشركين است، وحدت مسلمين بين كشورهاي اسلامي و ملت هاي مسلمان است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران