سراسر عراق، در شور و شادی برگزاری عید فطر

مردم کشور عراق، عید سعید فطر را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی خود جشن می‌گیرند و با آداب‌ورسوم خاصی به استقبال این عید می‌روند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج از كربلاي معلا، اين روزها بازار تمامي شهرهاي عراق شلوغ و پرازدحام است. مردم براي خريد لباس و كفش تا پاسي از شب در خيابان‌ها بوده و براي يكديگر لباس، كيف و كفش نو مي‌خرند.
امسال در كشور عراق رؤيت هلال ماه رمضان اختلافي با ايران نداشته و روز شنبه عيد سعيد فطر اعلام شده است. ميزان زكات فطره از سوي دفتر حضرت آيت‌الله‌العظمي سيستاني مبلغ يك و نيم عراقي در نظر گرفته‌شده كه تقريباً به ميزان زكات فطره در ايران است.
يكي از چيزهايي كه عيد فطر را در عراق از ديگر كشورهاي اسلامي متمايز مي‌كند، پخت شيريني «كليجه» به‌صورت دسته‌جمعي است. براي پخت اين شيريني اعضاي خانواده دورهم جمع شده و شيريني مي‌پزند.
اين شيريني با تركيبي از آرد، روغن، شكر مخلوط با خشكبار، خرما و كنجد تهيه مي‌شود. پس‌ازآن در قالب‌هاي كوچك و بزرگ ريخته و مادر خانه آن‌ها را در داخل فر قرار مي‌دهد. در روز عيد مردم كه براي عيد و بازديد به خانه‌هاي هم مي‌روند، اين شيريني را به مناسبت آن‌كه فصل سرما باشد يا گرما با نوشيدني گرم يا سرد ميل مي‌كنند.


| شناسه مطلب: 88767




عيد فطر عراق



نظرات کاربران