زائر محترم ! به هم و به دیگران " سلام " کنیم
در بیان معنا و مفهوم " سلام " ، آنرا صلح و دوستی معنای کرده اند و در فرهنگ ما نیز سلام نشانه سلامتی و عرض اردات است و گفته اند که سلام ، سلامتی می آورد.
در بیان معنا و مفهوم " سلام " ، آنرا صلح و دوستی معنای کرده اند و در فرهنگ ما نیز سلام نشانه سلامتی و عرض اردات است و گفته اند که سلام ، سلامتی می آورد.
اگر چه توصیه های بسیار شده است که کوچکترها حتما و در پیش دستی به بزرگترها سلام کنند ، ولی این رسم بزرگان است که در سلام گفتن هم پیش دستی شود.
سلام گفتن مستحب است و اما جواب گفتن آن واجب – پس نکند که خدای ناکرده ترک واجب کنیم . مقام و رتبه اجتماعی و دنیایی ما هر چه چقدر هم که بیشتر و بالاتر باشد ، تعجیل در سلام گفتن و نیز آن هنگام که پاسخ می گویم بهتر است که به یاد داشته باشیم که سلام گفتن و جواب دادن هر یک چقدر ثواب دارد . نکند دنیا و زخارف آن ما را از عمل به وظیفه ای باز دارد که در دین مبین به آن توصیه و ترک فعل آن ، ترک واجب دانسته شده است .
این روزها که در مدینه منوره و مکه مکرمه و یا هر نقطه زیارتی دیگر هستیم بخصوص اگر در خارج از کشور قرار داریم ، به همدیگر و به دیگران بیش از گذشته سلام کنیم – بارها- که سلام سلامتی می آورد – دوستی می آورد و حب اسلامی راتقویت می کند. هر چقدر مقام ما بالاتر ، چه بهتر که افتاده تر و صد بهتر که دراین نیکو امر نیز پیش قدم .
سلام در لغت به معانی گوناگون آمده است، یكی از آنها معنای تحیت است و در آیه شریفه آمده است: (والسلام علی من اتبع الهدی)[1] و یكی از اسماء الله سلام است زیرا سالم از هرگونه نقص و عیب و فناست[2] و به معنای درود گفتن و هنیتبه زبان آوردن هم میباشد.[3]
تحیت و درود از اموری نیستند كه بعد از ظهور اسلام حادث شده باشد، بلكه مصادیق مختلف آن در میان اقوام و ملل پیش از اسلام نیز سابقه دارد; در آیات مختلف قرآن كریم تعبیراتی وجود دارد كه نشانگر وجود این سنت در ملل گذشته دارد، از جمله آنها: (ولقد جائت رسلنا ابراهیم بالبشری قالوا سلاما) و (السلام علیّ یوم ولدت و یوم اموت و یوم ابعث حیا)[4] . این دو آیه نشانگر آن است كه در زمان حضرت ابراهیم و حضرت عیسی(ع) تحیت و سلام وجود داشته است. در زمان عرب جاهلی نیز نوعی از تحیت رواج داشته است كه حكایت ذیل بیانگر آن است:
«روزی یكی از اعراب جاهلی جهتشنیدن آیات قرآن كریم به حضور پیامبر اكرم(ص) رسید و در ابتدای سخن برای تحیت چنین گفت: انعم صباحا كه حضرت در جواب فرمود: خدای من تحیتبهتر از این فرستاده و آن این است كه بگوییم سلام علیكم.[5]
و همچنین تاریخ; رسوم و آداب مختلفی از ملل پیشین نقل كرده است. شارع مقدس اسلام در بسیاری از موارد عادات پسندیده مرسوم در میان امتهای پیش از خود را امضاء نموده است كه نمونههایی از آن مانند حج و ...را در مورد پذیرش قرار داده است و سپس برخی اصلاحات و تغییرات در آن سنن و آداب انجام داده است و مواردی كه كاستیهایی در آنها وجود داشته است را جبران نموده است. سنت پسندیده سلام و تحیت هنگام دیدار، ورود به خانه و آغاز به تكلم نیز از مواردی است كه شارع آن را تایید نموده و دستورات خاصی نیز برای آن وضع نموده است.
كیفیت سلام و تحیت در اسلام
در آیین مقدس تاكید زیادی به روی برخورد صحیح و حسن شده است و یك نوع تحیتخاص كه همان استفاده از كلمه سلام است، مورد تاكید و سفارش قرار گرفته است. در میان جوامع مختلف از الفاظ یا رفتارهای مختلفی برای این منظور استفاده میشود اما شارع مقدس كلمه سلام را به عنوان تنها كلمهای كه احكام خاصی را به دنبال خود دارد، قرار داده است. گویا بدین وسیله قصد داشته است كه مسلمانان در برخوردهای خود نیز دارای وحدت و نشانه باشند تا از غیر مسلمانان شناخته شوند. و لذا اگر به لفظی غیر از سلام برای تحیت استفاده شود، مثلا گفته شود: «صبحك الله بالخیر» یا «مساك الله بالخیر»; جواب آن واجب نیست، و فقط در صورتی واجب است كه به لفظ سلام باشد.[6] و همچنین فقهاء سلام را در نماز واجب میدانند، اما در هرگونه تحیتی غیر از سلام را واجب ندانسته، بلكه آن را مبطل نماز میشمرند.[7]
در روایتی چنین میخوانیم:
لما اسجد الله عزوجل الملائكه لآدم و ابی ابلیس ان یسجد فقال له ربه عزوجل (اخرج فانك رجیم و ان علیك لعنتی الی یوم الدین) ثم قال عزوجل لآدم: انطلق الی هؤلاء الملا من الملائكه فقل السلام علیكم و رحمهالله و بركاته. فسلم علیهم فقالوا و علیك السلام و رحمهالله و بركاته فلما رجع الی ربه تبارك و تعالی هذه تحیتك و تحیه ذریتك من بعدك».
«هنگامی كه خداوند متعال فرمان سجده آدم را به ملائكه صادر كرد و شیطان از سجده سرپیچی كرد، خداوند متعال به شیطان دستور خروج داده او را طرد نمود و فرمود: همانا لعنت من تا روز قیامتبر تو باد پس خطاب به آدم(ع) فرمود: به سوی گروه ملائكه برو و برآن بگو: سلام علیكم و رحمهالله و بركاته، سپس آدم بر آنها سلام كرد و ملائكه در جواب گفتند: سلام و رحمتخدا بر تو باد، سپس هنگامی كه آدم به سوی پروردگار خود مراجعه كرد، خداوند فرمود این تحیت تو و فرزندانتبعد از این میباشد».[8]
اهمیتسلام نمودن در قرآن و سنت
كلمه سلام بیش از 40(چهل) بار در قرآن كریم بكار رفته است; گاهی خداوند خود، بر بندگان برگزیدهاش یعنی انبیاء: سلام میفرستد(سلام علی المرسلین).[9] و (قیل یا نوح اهبط بسلام منا و بركات علیك) [10] و (سلام علی موسی و هارون) [11] فرشتگان نیز هنگام دخول اهل بهشت آنها را با سلام و تحیت داخل مینمایند (ادخلوها بسلام ذلك یوم الخلود). [12] و (ان المتقین فی جنات و عیون. ادخلوها بسلام آمنین). [13]
همچنین تحیت اهل بهشت نیز سلام است و شكر الهی (دعویهم فیها سبحانك اللهم و تحیتهم فیها سلام و آخر دعویهم ان الحمد لله رب العالمین). [14]
همچنین یكی از نامهای بهشت نیز دارالسلام است (والله یدعوا الی دارالسلام).[15]
علاوه بر آیات قرآنی فراوانی كه در مورد تحیت و سلام وجود دارد، در سنتشریف نیز احادیث زیادی وارد شده است كه به پارهای از آنها اشاره میشود:
عن النبی(ص) «یا انس سلم علی من لقیتیزید الله فی حسناتك و سلم فی بیتك یزید الله فی بركتك»«ای انس -نام خدمتكار رسول خدا(ص)- سلام كن بر هر كسی كه ملاقات میكنی و خدا بر حسنات تو میافزاید و سلام كن در خانهات و خداوند بر بركاتت میافزاید». [16]
و از امام صادق(ع) روایتشده است:
اولی الناس بالله و رسوله من بدا بالسلام».«نزدیكترین و مقربترین مردم به خدا و رسولش كسی است كه ابتداء به سلام نماید». [17]
در روایتی دیگر چنین میخوانیم:
«من لقی عشره من المسلمین فسلم علیهم، كتب الله له عتق رقبه».
«هركس ده نفر از مسلمانان را ملاقات كند و بر آنها سلام كند، خداوند ثواب آزاد كردن بندهای را به او عطا میكند». [18]
از دلایل اهمیتسلام كردن، جواز رد سلام در نماز، بلكه با شرائطی وجوب آن است; تكلم نمودن در نماز و لو این كه كلام دو حرف باشد موجب ابطال نماز است و لیكن در مورد جواب سلام استثناء شده است. مرحوم صاحب عروه وجوب رد سلام در نماز را لازم میدانند و آن را از واجبات كفایی میشمرند. [19]
فلسفه سلام كردن
شیعه معتقد است كه احكام اسلام از روی مصالح و مفاسد جعل گردیده است، لذا امری كه واجب یا مستحب در اسلام است، دارای مصلحت ذاتی است. رسیدن به علت و فلسفه احكام اسلام بهطور كامل میسر نیست مگر این كه از ناحیه خود شارع به آن تصریح شده باشد، لكن برخی از مصالح و مفاسد را فیالجمله عقول انسانها میفهمد. سلام نیز از این قاعده مستثنی نیست لذا به پارهای از آنها اشاره میشود.
دین اسلام یك دین اجتماعی است، ضمن این كه دستورهای فردی زیادی نیز قرار داده است; نماز جماعت، حج، زكات، جهاد، امر به معروف و نهی از منكر و... دستورهای اجتماعی اسلام هستند.
اینگونه جعل قوانین توسط شارع در قبال اجتماع نشان دهنده اهمیت او به اجتماع و جهت تشویق توده مردم به حضور در جامعه اسلامی است. سلام كردن و برخورد خوب یكی از درهای مهم در برقراری روابط اجتماعی سالم است كه اینهمه مورد تاكید دین مبین اسلام است. این كلمه (سلام) كه در آن معنی و مفهوم سلامتی و ایمنی نهفته، به مخاطب اطمینان میدهد كه طرف مقابل قصد صحیحی در راه آغاز رابطه را با او در نظر گرفته است. در این صورت مخاطب نیز این پیام را دریافت نموده و در صورت تمایل دو طرف رابطه اجتماعی جدید و كوچكی تشكیل میشود، ضمن این كه سلام، روح تعاون و همكاری و همدلی را بین مسلمانان افزایش میدهد و همچون شعار و علامتی جهتشناخت جوامع اسلامی از دیگر جوامع میباشد.
یكی دیگر از علل حسن سلام ایجاد رابطه دوستی و محبتبین مسلمانان میباشد. اسلام تاكید زیادی بر روی حب و بغض دارد و از صفات مؤمنین، حب به مؤمن و بغض نسبتبه دشمنان اسلام در قرآن مجید ذكر شده است:
(محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الكفار رحماء بینهم). [20] دین مقدس اسلام سفارش زیادی نسبتبه گسترش محبتبین مؤمنین نموده است و دستورات زیادی در این زمینه قرار داده است. به عنوان نمونه مصافحه كردن، به دیدار یكدیگر رفتن و صلحه رحم از آن دستهاند كه همگی اینها عامل ازدیاد پیوند و محبت در جامعه اسلامی است.
از رسول اكرم(ص) نقل شده است:
«الزیاره تنبتالموده»«زیارت و ملاقات یكدیگر سبب دوستی و محبت است».[21]
و در حدیث دیگر این چنین وارد شده است:
«ما صافح رسول الله(ص) رجلا قط فنزع یده حتی یكون هو الذی نزع یده منه».«هنگامی كه پیامبر اكرم(ص) با كسی مصافحه میكرد، دستخود را نمیكشید مگر این كه طرف مقابل دستخود را میكشید». [22]
و در این زمینه احادیث فراوانی وارد شده است كه همگی مشوق مودت و دوستی میان مؤمنان است. سلام كردن نیز چون عامل شروع و ایجاد اینگونه روابط است مورد اهتمام شارع مقدس قرار گرفته است، زیرا بشاشت و برخورد خوب عامل جلب دوستی و محبت است. از حضرت علی(ع) روایتشده است:
«البشاشه حبالهالموده» «بشاشت و خوشرویی دوام دوستی است». [23]
در روایتی دیگر از ایشان میخوانیم:
«اذا لقیتم اخوانكم فتصافحوا و اظهروا لهمالبشاشه و البشر، تتفرقوا و ما علیكم من الاوزار قد ذهب...». [24]
«هنگامی كه با برادران خود ملاقات میكنید، مصافحه كنید و اظهار خوشرویی نمائید تا این كه هنگام جدایی، همه گناهانتان آمرزیده شده باشد».
و به تجربه نیز به اثبات رسیده است كه افراد عبوس و كسانی كه از سلام خودداری میورزند، از جایگاه خوبی در قلوب مردم برخوردار نیستند.
-------------------------------------------------------------------------------
[1] . سوره طه: 20.
[2] . ر.ك: المنجد/ لویس معلوف.
[3] . ر.ك: فرهنگ معین/ محمد معین.
[4] . مریم:19.
[5] . ر.ك: فرازهایی از تاریخ اسلام / جعفر سبحانی.
[6] . العروهالوثقی سید محمد كاظم طباطبائی.
[7] . تحریر الوسیله، ج1، حضرت امام خمینی.
[8] . بحارالانوار، ج76، علامه مجلسی.
[9] . صافات: 181.
[10] . هود: 48.
[11] . صافات:83.
[12] . ق: 34.
[13] . حجر:46.
[14] . یونس: 10.
[15] . یونس: 25.
[16] . بحارالانوار، ج76، مجلسی.
[17] . ر.ك: المحجه البیضاء ج3، فیض كاشانی.
[18] . بحارالانوار، ج76.
[19] . عروهالوثقی.
[20] . فتح:29.
[21] . بحارالانوار، ج76.
[22] . ر.ك: المحجهالبیضاء، ج3، فیض كاشانی.
[23] . نهجالبلاغه، كلمات قصار.
[24] . ر.ك: خصال شیخ صدوق.
* با استفاده از: سعيد كريمي - درسهايي ازمكتب اسلام، ش10