یادداشت/

حج ابراهیمی، قدرت نرم جهان اسلام است

دشمنان قدرت نرم اسلام که یکی از جلوه‌های آن مراسم سالیانه حج است را نمی‌توانند نادیده بگیرد؛ قدرت نرم حج با کمترین هزینه، منافع فراوانی برای جهان اسلام دارد و در برابر هزینه‌های میلیاردی دشمنان برای تخریب اتحاد امت‌اسلامی، می‌توان با کمترین هزینه، منافع فراوانی برای امت اسلامی حاصل شود.

پايگاه اطلاع رساني حج: فريضه حج به عنوان بزرگترين عبادت جمعي امت اسلامي داراي كاركردهاي متنوع است؛ چند ميليون حاجي گرد خانه توحيد جمع مي شوند و ضمن انجام مناسك عبادي، در يك زندگي اجتماعي تلاش مي كنند با يكديگر تعامل داشته باشند؛ حج را نبايد در روزهاي ايام ذي الحجه خلاصه كرد. حجاج كشورهاي مختلف چند هفته در مكه و مدينه زندگي دوباره اي را تجربه مي كنند، شهرهايي كه در طي سال و مخصوصا ايام حج شاهد حضور ميليون ها نفر حاجي از كشورهاي مختلف است؛ حضور اين تنوع ملي، زباني، فرهنگي، مذهبي كه همه توحيد و نبوت را به عنوان اصل مشترك پذيرفته اند سرمايه بزرگي براي جهان اسلام است كه نبايد سطحي از كنار آن گذشت.
طي چندين دهه گذشته استكبار جهاني و صهيونيسم بين الملل با هزينه هاي ميليارد دلاري خود و با استفاده از ابزار مختلف در پي ايجاد تفرقه در ميان امت اسلامي هستند و رژيم صهيونيستي به پشتوانه آمريكا و كشورهاي غربي قدس و فلسطين را كه قلب امت اسلامي است در اشغال خود نگه داشته و هرازگاهي براي سنجش ميزان حساسيت مسلمانان، مردم بي دفاع اين سرزمين را به خاك و خون مي كشد، چه جايي بهتر از سرزمين وحي و چه موسمي بهتر از حج تا مسلمانان از يكديگر اين پرسش را مطرح كنند كه اگر وحدت امت اسلامي عملي شود آيا رژيم صهيونيستي مي تواند آرمانهاي يك امت را بازيچه خود قرار دهد؟
در ادبيات سياسي واژه اي به نام قدرت نرم وجود دارد، هر كشوري بنابر اهداف خود و ظرفيتهايش تلاش مي كند با استفاده از قدرت نرم در جهان تاثيرگذار باشد؛ كشورهاي اسلامي با دارار بودن اشتراكاتي چون دين مشترك، فرصت مناسبي براي تاثيرگذاري در جهان دارند؛ وحدت امت اسلامي كليد واژه رسيدن به قدرت نرم است تا بتوانيم علاوه بر رفع چالش هاي پيش رو، چهره رحماني دين اسلام را به جهانيان نشان دهيم.
حج ابراهيمي ظرفيتهاي فراواني براي نزديك تر كردن مسلمانان به يكديگر، رفع چالشها، تشكيل امت واحده اسلامي، جذب دلهاي توحيدي در سراسر جهان، استكبارستيزي، ايجاد اخوت اسلامي، دفاع از آرمان فلسطين، ايجاد خودباوري و صدها مولفه ديگري است كه حاصل آن احياي فرهنگ توحيدي در جهان و ارائه جذابي از دين اسلام و كاركردهاي آن براي ساير ملتها است.
لذا در موسم حج تبادل نظر نخبگان و علماي جهان اسلام و پاسخگويي به شبهات حجاج در زمينه هاي مختلف، مطرح كردن مسئله فلسطين به عنوان قلب امت اسلامي، مطرح كردن توطئه هاي پيچيده دشمنان براي شكاف در ميان مسلمانان از مولفه هاي حج ابراهيمي است كه مي تواند بر قدرت نرم حج بيفزايد و خروجي آن در جهت اقتدار و وحدت بيشتر امت‌اسلامي خواهد بود.
نخستين خانه اي كه براي مردم بنا گرديده و مشعل هدايت انسان خوانده شده، كعبه است، اين خانه قرنهاست كه مشتقان را پذيراست و بسياري از غيرمسلمانها با ديدن عظمت آن، به دين اسلام گرويدند. امام خميني (ره) سخنان ماندگاري درباره حج دارند، ايشان در زمينه قدرت نرم حج مي فرمايند«يك همچو مجلس هايي كه اسلام درست كرد مثل حج هيچ قدرتي نمي تواند درست كند؛ هيچ قدرتي، همه ممالك اسلامي و سران ممالك اسلامي جمع بشوند كه نيم ميليون جمعيت را يك جايي ببرند نخواهند موفق شد».
حضور مسلمانان در مراسم حج براي بسياري از ملتهاي جهان جذاب و در عين حال ناشناخته است؛ اين سير الي الله دلهاي توحيدي را جذب خود مي كند، مسلمانان با ديدن اين كنگره بزرگ مشتاق زيارت خانه خدا مي شوند و ديگر ملتها از اين مراسم عبادي و زيبا شگفت زده مي شوند و شايد مهمترين كاركرد حج، احياي فرهنگ توحيدي و معنويت در مقابل مكتبهاي بشري و سكولار است كه سبك زندگي غربي را به ملتها ارائه مي كنند.
متاسفانه استكبار جهاني در چندين سال گذشته با اعتراف به اين مسئله كه حج يكي از دلايل قدرت جهان اسلام در جذب مردم كشورها به حقيقت اسلام است، با تقويت جريانهاي تكفيري تلاش كرد تا قدرت سخت و قدرت نرم امت اسلامي را به به چالش بكشاند و تخريب كند و مراسم معنوي حج را به حاشيه ببرد، اما قدرت نرم اسلام كه يكي از جلوه هاي آن مراسم ساليانه حج است را نمي تواند ناديده بگيرد؛ قدرت نرم حج با كمترين هزينه، منافع فراواني براي جهان اسلام دارد و در برابر هزينه هاي ميلياردي دشمنان براي تخريب اتحاد امت اسلامي، مي توان با كمترين هزينه، منافع فراواني براي امت اسلامي حاصل شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران