حجت الاسلام و المسلمین سلیمی در گفت وگو با پایگاه حج عنوان کرد؛

چرا خداوند حج را در ایام خاص قرار داد؟

عضو سابق حقوقدانان شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که چرا خداوند حج را در ایام خاص قرار داده است، دلیل اصلی آن را نشان دادن عظمت و شکوه مسلمانان در برابر جهانیان دانست.

حجت الاسلام و المسلمين محمد سليمي، عضو سابق حقوقدانان شوراي نگهبان در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در پاسخ به اين سئوال كه چرا خداوند حج را در ايام خاص قرار داده است، اظهار داشت: براي اين امر مي توان دلايل مختلفي را بيان كرد؛ اما از همه آن ها مهم تر به خاطر جايگاه و عظمتي است كه در حج وجود دارد.
وي افزود: اگر خداوند براي حج زمان خاصي را معين نمي كرد و مسلمانان در هر زماني كه دوست داشتند به سرزمين وحي سفر مي كردند تا مناسك حج را انجام دهند، ديگر نمي توانستند عظمت حج را درك كنند به همين دليل زمان حضور در حج را ايام خاصي معين كرده اند.
عضو سابق حقوقدانان شوراي نگهبان گفت: اگر هر زائري بخواهد وارد مكه مكرمه شود، براي ورود آن دروازه خاصي قرار داده شده است كه به آن ميقات مي گويند، يعني قبل از ورود به كعبه حتما بايد در يكي از ميقات هاي مشخص شده، حضور پيدا كنند و پس از احرام به مكه مكرمه روند.
وي ادامه داد: خداوند به گونه اي ورود و حضور زائران را در مكه مكرمه تقدير كرده است كه زائران از هر كشور و سرزميني كه وارد اين منطقه مي شوند، حتما در يكي از ميقات ها حضور مي يابند و بايد ابتدا لباس احرام بر تن كنند.
حجت الاسلام و المسلمين سليمي خاطر نشان كرد: زائران وقتي در ميقات حضور يافتند و لباس احرام بر تن كردند، لبيك گويان راهي مكه مكرمه مي شوند و از همان زمان برخي از كارهاي مباح براي آنها حرام مي شود تا پس از طي مسافت در مكه مكرمه حضور پيدا كنند.
وي افزود: پس از آن كه زائران وارد مكه مكرمه شدند و عمره به جا آوردند، دوباره براي انجام مناسك با لباس احرام به عرفات مي روند و بعد از اينكه همه وقوف در عرفات را انجام دادند، حجاج دنيا به سمت مشعر راهي مي شوند، پس از وقوف در مشعر زائران راهي منا مي شوند تا رمي جمرات كنند.
اين كارشناس حج وزيارت گفت: اينك خداوند زائران را در لباس خاص قرار داده است، مي خواسته كنگره بزرگي را در مقابل همه دنيا براي مسلمانان باز كند كه همه امت اسلامي و نمايندگان همه كشورهاي اسلامي از راه هاي دور و نزديك از كشورهاي كه مردم آن رنگ هاي مختلف، زبان، گويش مختلف دارند، بياييند و در اين ايام حاضر شوند و اين كنگره عظيم جهاني را تشكيل دهند و عظمت اسلام را به رخ جهانيان بكشند.
وي يادآور شد: در واقع حج يك كنگره بزرگ جهاني است كه خداوند اين كنگره را قرار داده است تا مسلمان با اعزام نمايندگانشان عظمت جهان را به رخ جهانيان نشان دهند و اظهار وجود كنند و سبب سربلندي مسلمانان شوند و امت اسلامي را فراهم كنند.
حجت الاسلام والمسلمين سليمي در تشريح روايتي گفت: امام صادق عليه السلام در بيان آداب باطني حج مي فرمايند: إذا أردت الحج فجرد قلبك لله من قبل عزمك من كل شاغل و حجاب كل حاجب، و فوض امورك كلها الي خالقك ، و توكل عليه في جميع ما يظهر من حركاتك و سكناتك ، و سلم لقضاءه و حكمه و قدره ، و ودع الدنيا و الراحة و الخلق تا اين كه مي فرمايد: ثم اغتسل بماء التوبة الخالصة من الذنوب و البس كسوة الصدق و الصفاء و الخضوع و الخشوع و احرم عن كل شة ء يمنعك من ذكر الله عزوجل و يحجبك عن طاعته و لب بمعني إجابة صافية خالصة زاكية لله عزوجل في دعوتك متمسكا بالعروة الوثقي و طف بقلبك مع الملائكة حول العرش كطوافك مع المسلمين بنفسك حول البيت .
هنگامي كه اراده حج نمودي ، پيش از هر تصميم دل خود را از هر چه غير خداست خالي ، و هر حجابي را كه ميان تو و او حاجب و حائل شده است برطرف كن ، و تمام امور خويش را به آفريدگارت واگذار در تمام حركات و سكنات خود ، بر او توكل كن ، و بر قضاء و قدر الهي و حكم و تقدير او تسليم باش ، و از آسايش دنيا و مردم منقطع شو ، سپس با آب زلال و خالص توبه گناهانت را شستشو كن ، و لباس صداقت و راستي ، پاكي ، صفا ، خضوع و خشوع را بر تن نما ، و از آنچه كه تو را از ياد و ذكر خدا باز مي دارد و مانع تو از اطاعت او مي گردد ، احرام بند ، و لبيك هايت ، پاكترين و خالصانه ترين پاسخ و اجابت دعوت خداي متعال باشد در حالي كه به ريسمان محكم الهي تمسك جسته ( از غير او دل بريده اي ) از صميم قلب و در عالم دل ، به همراهي فرشتگان عرش الهي طواف كن ، هم چنان كه خود با مسلمانان ، دور كعبه طواف مي كني.


| شناسه مطلب: 88850




حج تمتع گفتگو حج 97



مطالب مرتبط

نظرات کاربران