همایش یاوران حجاج استان قزوین برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین حاجی ابراهیمی نمسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری منطقه تهران گفت: سابقه خدمت به زائرین حج به زمان ائمه معصومین(ع) بازمی گردد، یاوران حجاج به مدیران حج کمک کنند تا بهترین خدمات به زائرین ارائه گردد، این فرصت مغتنمی است که یاوران حجاج بایستی به نحو احسن از آن استفاده نمایند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همايش ياوران حجاج قزوين با حضور حجت الاسلام و المسلمين حاجي ابراهيمي مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري منطقه تهران، كلانتري مدير حج و زيارت استان، حجت الاسلام والمسلمين موسوي رئيس ستاد اقامه نماز استان و نماينده استاندار در امور نماز، مديران و عوامل حج تمتع سالجاري و حدود 150 نفر از زائرين منتخب كه بصورت داوطلبانه متقاضي خدمت به زائرين (در قالب ياوران حجاج) هستند روز يكشنبه برگزار شد.
در اين همايش كلانتري مدير حج و زيارت استان قزوين ضمن تعريفي از ياوران حجاج، در خصوص نحوه تقسيم اين گروههاي بيان داشت: در اين گروهها به ازاي هر 12 نفر زائر يك نفر بعنوان ياور حجاج انتخاب شده اند.
كلانتري ياوران حجاج را الگوي رفتاري ساير زائرين و رابط بين مدير كاروان و زائرين دانسته و گفت: با توجه به اينكه اطلاع رساني به زائرين از عوامل مهم سفر حج مي باشد لذا رسالت ياروان حجاج كه سرپرست 12 نفر از ديگر زائرين مي باشند سنگين مي باشد.
وي سلامتي و امنيت اين سفر را در گرو عمل كردن به توصيه هاي مديران و روحانيون كاروانها دانسته و اظهار داشت: با توجه به اينكه مديران كاروانها طبق دستورالعملهاي سازمان حج و زيارت توصيه هاي لازم را به زائرين مي نمايند لازم است ياوران حجاج، زائرين را در اين خصوص توجيه نموده تا زائرين از بحث و جدل با پليس و عوامل اماكن زيارتي پرهيز نمايند.
مدير حج و زيارت قزوين در خصوص مشكلات طول سفر اعم از مشكل آسانسور هتلها، حمل و نقل ، اسكان در مشاعر مقدسه و .. گفت:با توجه به حجم انبوه زائرين در ايام تشريق لازم است ياوران حجاج در اين ايام كمك حال مدير كاروان بوده و علاوه بر كمك به حل مشكلات، از ثواب آن نيز بهره مند شوند.
در ادامه حجت الاسلام موسوي رئيس ستاد اقامه نماز استان و نماينده استاندار در امور نماز به ايراد سخنراني در خصوص آثار و بركات حج پرداخته و بيان داشت: امام سجاد (ع) به دليل اجر فراوان كمك به زائرين حج بصورت ناشناس با كاروانهاي حج راهي سفر حج مي شدند و به افراد ناتوان كمك مي كردند. ياوران حجاج علاوه بر اجر زائر حج بودن، نعمت خدمتگزاري به زائرين نيز به شما عطا شده و لازم است شما از اين فرصت به نحو احسن استفاده نمائيد.
حجت الاسلام و المسلمين حاجي ابراهيمي مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري منطقه تهران از تلاش مديريت حج و زيارت استان به دليل ايجاد نمايشگاه خريد سوغات زائرين در ايران تقدير كرده و بيان داشت: سابقه خدمت به زائرين حج به زمان ائمه معصومين(ع) بازمي گردد و ياوران حجاج مي توانند به مديران حج كمك كنند تا بهترين خدمات به زائرين ارائه گردد و اين فرصت مغتنمي است كه ياوران حجاج بايستي به نحو احسن از آن استفاده نمايند.
وي اطلاع رساني در طول سفر را حائز اهميت برشمرده و بيان كرد: امكان برقراري ارتباط براي مدير كاروان براي 130 يا 160 نفر كار سختي است و اين ياوران هستند كه حلقه ارتباط بين زائرين و مديران كاروانها مي باشند.
در پايان نيز دكتر هاشمي نماينده جمعيت هلال احمر استان در خصوص انواع بيماريهاي مهم همانند ديابت، شكستگي دست، خفگي بر اثر انسداد تنفس، تنگي نفس، حمله قلبي، گرمازدگي و ... كه ممكن است با توجه به سن بالاي برخي از زائرين براي آنان اتفاق بيفتد به بيان علائم آن بيماريها و نحوه پيشگيري و همچنين درمان اوليه آنان پرداخته تا ياوران حجاج در صورت مشاهده اين بيماريها در زائرين، تا رسيدن عوامل پزشكي كمكهاي اوليه را جهت نجات زائر انجام دهند.




نظرات کاربران