استاد درس خارج حوزه:

حاجی باید پیش از سفر حج قلب های شکسته را ترمیم کند

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با اشاره به این که انسان در سفر حج نباید حقی از مردم به گردن داشته باشد، گفت: حاجی باید پیش از سفر قلب‌های شکسته را ترمیم و حقوق مالی را پرداخت نماید.

حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد فاطمي استاد درس خارج حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، با بيان اين كه حج بسياري از مسائل دنيوي و اخروي انسان را حل و فصل مي‌ كند، اظهار داشت: يكي از شرايط به جا آوردن حج اين است كه حاجي پيش از سفر بايد شرايط زيارت از جمله حساب هاي مالي و حق و حقوق مردم را پرداخت كند.
وي افزود: حج يك واجب مركب است كه بخشي از آن مربوط به قبل از سفر است، حاجي قبل از اين كه لباس احرام را بپوشد و لباس دنيايي را از تن بيرون آورد بايد همه حقوق ها را پرداخت كند و اگر اين شرايط واقعا رعايت شود، خداوند اگر حق اللهي به گردن انسان باشد و توبه كند مي‌ بخشد، چراكه عدالت الهي در روز قيامت در مورد حق الناس وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين فاطمي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به اين كه زائران علاوه بر يادگيري مناسك و اعمال حج بايد آداب ويژه زيارت را نيز آموزش ببينند، گفت: به ويژه روحانيان كاروان ها و بعثه رهبري بايد معارف را درست به حجاج انتقال بدهند كه قبل از سفر حق و حقوق ديگران را بپردازد.
وي تصريح كرد: حاجي بايد توجه داشه باشد براي اين كه حجي كامل داشته باشد و خداوند اعمال او را مورد پذيرش قرار دهد بايد اگر قلب كسي را شكسته جبران كند و طوري نباشد كه چند روزي اعمالي را به جا بياورد و به وطن برگردد چراكه اين حج ديگر روح و صفا و سازندگي ندارد.
استاد درس خارج حوزه علميه قم با بيان اين كه بايد راز و رمز حج را قرآن جستجو كنيم، ابراز داشت: خداوند در مورد سفر حج در قرآن مي‌ فرمايد: به سوي خدا بشتابيد؛ شتاب به سوي خدا با رد شدن از گناهان و رد مظالم امكان دارد و در اين صورت است كه خدا هم درهاي رحمت خود را باز مي‌ كند.
وي در ادامه با بيان اين كه لطف الهي در اين خانه شامل حال انسان مي‌ شود، خاطرنشان كرد: روحانيون مسؤوليت سنگيني پيش از سفر دارند كه زمينه رحمت و مغفرت الهي را به صورت عملي در زائران فراهم كنند، از جمله اين كه زائر در طول چندين سال با چه كسي شريك بوده، با چه كسي مراوده داشته و ارتباطات زنجيره اي كه در دنيا داشته با چه كساني بوده است.
حجت الاسلام والمسلمين فاطمي تأكيد كرد: حاجي مي‌ تواند به كمك روحاني كاروان پيش از سفر كاملا خودش را محاسبه و وزن كند، نقاط منفي خود را ارزيابي كرده و در صدد جبران باشد، چراكه طواف خانه خدا يعني طواف حق و اين روحاني است كه بايد مردم را به رحمت الهي ترغيب كنند.
وي در پايان يادآور شد: به هرحال بدون زحمت و تلاش نمي توان به رحمت الهي رسيد بنابراين زائران سعي كنند كه پيش از حج حتما خود را براي اين سفر نوراني آماده كرده و در سرزمين وحي نيز ارتباط خود را با خداوند قطع نكنند.




نظرات کاربران