استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

زائران سفر حج سوغات سفر خود را از ایران تهیه کنند

آیت الله حسینی‌آملی با اشاره به مضرات بازارگردی در سفر حج و لزوم حمایت از تولیدات داخلی تأکید کرد که زائران سفر حج حتی الامکان سوغات سفر خود را از ایران تهیه کنند.

آيت الله سيد علي حسيني عاملي استاد درس خارج حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، اظهار داشت: يكي از دعاهاي اصلي ما در ماه مبارك رمضان اين دعا بود كه «اللهم ارزقنا حج بيتك الحرام في عامي هذا و في كل عام» يعني اين كه خدايا سفر حج را هرسال نصيب ما بگردان ولي فعلا براي غالب مردم اين مسأله امكان ندارد.
وي افزود: فعلا شرايط به گونه اي است كه افراد زيادي براي تشرف به بيت الله الحرام و زيارت حرم مطهر نبوي و قبور ائمه بقيع منتظر هستند، آنها عاشقانه براي اين سفر آماده مي‌شوند، بنابراين اين كه برخي بگويند نبايد به حج برويم حرف درستي نيست و مخالفت با دين است.
آيت الله حسيني آملي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به ثروت هنگفت كشور عربستان با توجه به منابع عظيم نفتي موجود در اين كشور خاطرنشان كرد: برخي مي‌گويند اين پول يعني هزينه سفر حج كمك به عربستان براي كشتار مردم يمن است، در حالي كه اين مسأله درست نيست و اصلا پول حج براي آنها مبلغي به حساب نمي آيد.
وي اضافه كرد: اگر اين دولت بخواهد جنايتي بر عليه كشور ديگري انجام بدهد كار خود را مي‌كند و اصلا به پولي كه از وزارت حج اين كشور به دست مي آيد نيازي ندارد به علاوه اين كه تمام هزينه حجي كه از زائران دريافت مي شود به صورت يك جا به دولت سعودي داده نمي شود و بخش عمده اي از آن مربوط به اجاره هتل ها، تغذيه و حمل و نقل هوايي و زميني زائران است.
استاد درس خارج حوزه علميه قم با اشاره به لزوم حمايت از توليدات ملي در قضيه حج تأكيد كرد: بهترين راهي كه حجاج مي توانند در اين سفر از كشور اسلامي خودمان دفاع كنند اين است كه با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب از خريد سوغاتي هاي بي جا در اين سفر خودداري و خريد سوغاتي را به ايران و كشور اسلامي خودمان موكول كنند تا هم از توليد داخلي حمايت شود و هم اين كه كمكي به بازارهاي سعودي كه در واقع اجناس كشورهاي ديگر است نكرده باشند.
وي در ادامه يادآور شد: بنده خودم به خاطر دارم در آخرين سفري كه به سرزمين وحي مشرف شدم غير از خريد يك ظرف كوچك و يك كليو خرما براي مصرف روزانه اي كه داشتم، كوچكترين كالايي از اين كشور خريداري نكردم در حالي كه سوغاتي هاي زيادي براي فرزندان و نوه هاي خودم از ايران تهيه كردم و به آنها هديه دادم چون مي دانستم بازار گردي اصلا كار درستي نيست و حيف است كه زائر وقت خود بيرون از حرم تلف كند.
آيت الله حسيني آملي در بخش پاياني اين گفت‌وگو با بيان اين كه بازار گردي با جنبه عبادي حج در تضاد است، خاطرنشان كرد: بنده به همه زائران بيت الله الحرام توصيه مي كنم كه با توجه به سعه مالي كه دارند تنها خريدهاي ضروري خود را در عربستان انجام بدهند و خريد سوغاتي هاي خود را از كشور خودمان داشته باشند چراكه با اين كار هم به جنبه عبادي حج توجه داشته اند و هم كمك بزرگي به توليد كنندگان داخلي كرده اند.




نظرات کاربران