حجت الاسلام حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با پایگاه حج:

حج نمایشی عظیم از وحدت جامعه اسلامی است

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه حج نمایشی عظیم از وحدت جامعه اسلامی است، تصریح کرد: هر مسلمانی موظف است با رها شدن از همه قید و بندها و پیوندهای زندگی و پرهیز از همه روزمرگیها در این نمایش عظیم شرکت کند.

حجت الاسلام و المسلمين سيداكبر حسيني نژاد، رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم در گفت وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج به ضرورت و اهميت حج اشاره كرد و گفت: حج امري واجب است و حضور زائران ايراني در حج تاثير بين المللي دارد، به همين دليل هرگز با اعزام زائران به سرزمين وحي مخالفت نمي شود.
وي افزود: امروز گرچه عمره مفرده تعطيل شده است و هيچ زائرايراني به سرزمين وحي اعزام نمي شود؛ زيرا عمره يك امر مستحبي است، بنابراين تعطيلي آن ضربه اي به اسلام نمي زند؛ اما حج نبايد به راحتي تعطيل شود.
حجت الاسلام و المسلمين حسيني نژاد با بيان اينكه حج نمايشي عظيم از وحدت جامعه اسلامي است، تصريح كرد: هر مسلماني موظف است با رها شدن از همه قيد و بندها و پيوندهاي زندگي و پرهيز از همه روزمرگيها در اين نمايش عظيم شركت كند.
وي از زائران سرزمين وحي خواست كه همه آنچه را كه رنگ و نشان است از خود بزداند و از همه مرزهاي خيالي و پوچ نظامها و طبقات و برتري جويي ها بگذرند و در ترازوي ميزان حج، يكرنگ و سراپا پاك و سفيدپوش حضور پيدا كنند.
رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم گفت: زائران ايراني بايد در صحنه باشكوه حج ابراهيمي با تمام وجود تجسم بخش خاطره عظيم ابراهيم، هاجر و اسماعيل باشند تا در زمانه خود نيز ابراهيم گونه عمل كنند و در راه خدا سختي ها را هاجروار به جان بخرند و چون ابراهيم همه آنچه را عزيز ميدارند، براي خدا قرباني كنند و مانند اسماعيل راهي قربانگاه عشق شوند.
وي ادامه داد: حج نمايشي است از تساوي و برابري، وحدت و يگانگي، چرخش حول يك محور و تمريني براي پيروزي بر نفس و غلبه بر خواهش هاي نفساني و همه اينها به اين شرط است كه انجام حج، با علم و آگاهي به دستورات خداوند همراه باشد تا مصداق اين سخن امام موسي بن جعفر (عليه السّلام) نباشيم كه فرمودهاند: ‹‹ما اكثر الضجيج واقل الحجيج››
حجت الاسلام و المسلمين حسيني نژاد با اشاره به آيه قرآن كه مي فرمايد‹‹ ان اول بيت وُضِعَ للناس للذي ببكه` مباركاً و هدي للعالمين فيه آيات بينات مقام ابراهيم و من دخله كان امنا و لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلاً و من كفر فان الله غني عن العالمين ›› ، افزود: در حقيقت، نخستين خانه اي كه براي عبادت مردم، بنا نهاده شد، همان است كه در مكه مكرمه قرار دارد و و براي جهانيان مايه هدايت است. در آن، نشانه هايي روشن وجود دارد از جمله مقام ابراهيم و هركه درآن درآيد در امان است؛ و براي خدا، حج آن خانه، بر عهده مردم است، البته بركسي كه بتواند به سوي آن راه يابد و هركه كفر ورزد، يقيناً خداوند از جهانيان بي نياز است.
وي درباره شرافت حج به روايتي اشاره كرد و گفت: اين خانه از نظر شرافت و فضل و كرامت اول است نه از نظر بنا. در روايتي ديگر از ابوخديجه نقل شده كه امام صادق (عليه السّلام) فرمودند: خداوند اين خانه را از بهشت فرود آورد و چون درّي سفيد و درخشنده بود. بعد بار ديگر آن را نزد خود در آسمانها برد و اساس و پايه آن باقي ماند و به امتداد آن، اساس و پايه اين خانه پي ريزي شد. هر روز هفتاد هزار ملك بر اين خانه وارد مي شوند و ديگر به آسمان ها بر نمي گردند. وقتي خداوند حضرت ابراهيم(عليه السّلام) را مأمور ساختن كعبه كرد، در واقع ابراهيم نبي(عليه السّلام) كعبه را بر روي پايه هاي باقي مانده بالا برد. ‹‹و اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسماعيل››.


| شناسه مطلب: 88956




حج تمتع گفتگو حج 97



مطالب مرتبط

نظرات کاربران