حجت الاسلام نجاتی خبرداد؛

بررسی امور مستحدثه فقهی حج در پژوهشکده حج و زیارت

پژوهشگر پژوهشکده حج و زیارت با بیان این که بررسی امور مستحدثه فقهی در عرصه حج یکی از کارکردهای اصلی پژوهشکده حج و زیارت است، گفت: کتاب «سرزمین منا و مسائل نوپدید» از جمله آثاری است که با توجه به تغییرات جدید در «منا» نگاشته شده است.

حجت الاسلام محمدسعيد نجاتي پژوهشگر پژوهشكده حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، با اشاره به لزوم يادگيري دقيق احكام و مناسك حج به برخي تغييرات در مكه مكرمه نيز اشاره كرد و اظهار داشت: دين مقدس اسلام دين خاتم، احكام آن احكامى ابدى، و حلال و حرام آن تا قيامت باقى است.
وي ادامه داد: جايگاه رفيع حج در اسلام، مورد اتفاق همه مذاهب اسلامى است و باگذر زمان و پيشرفت امكانات حمل‌ونقل و فناورى، تعداد حاجيان نسبت به گذشته، چندين برابر شده است كه اين حضور چشمگير، تبعات فرهنگى، سياسى و اجتماعى فراوانى دارد كه يكى از آثار آن، تلاش متوليان امور براى فراهم كردن امكان حج‌گزارى اين افراد با توسعه مشاعر و مساجد مقدسه است.
پژوهشگر پژوهشكده حج و زيارت اضافه كرد: با اين حال تغيير موضوعات و ظهور مسائل نوپديد، كاوش‌هاى جديد فقهى را مى‌طلبد، فقه پوياى اماميه پاسخگوى اين مطالبه بوده و احكام مسائل جديد را با موازين ثابت فقهى و مطابق با شرايط جديد بيان مى‌كند.
وي با بيان اين كه مناسك حج و عمره نيز از اين موضوع مستثنا نيست، خاطرنشان كرد: در دوران اخير با وجود برخي توسعه‌هايى كه در سرزمين وحى و مشاعر مقدس انجام مى‌گيرد، باعث ايجاد سؤالاتى در زمينه احكام مناسك مى‌شود كه فقهاى بزرگوار با بررسى ادله فقهى و تغييرات موضوعى، احكام تمامى مسائل مستحدثه را بيان مى‌كنند.
حجت الاسلام نجاتي تأكيد كرد: «منا» از مشاعرى است كه همه ساله حجاج بيت‌الله الحرام براى انجام مناسك چهارگانه حج تمتع، رمى جمرات، قربانى، حلق يا تقصير و بيتوته در ليالى تشريق، در آن اجتماع مى‌كنند و محدوديت فضاى آن با وجود جمعيت بسيار، باعث شده تا متوليان امر در صدد توسعه آن برآيند؛ اين تلاش، به توسعه و ساخت قربانگاه‌هاى جديد در بيرون از منا و ساخت جمرات جديد در منا منتهى شده است.
وي با بيان اين كه همه اين ها مسائلى نوپديد هستند كه يا سابقه ندارند و يا به اين صورت به آنها پرداخته نشده كه دانش فقه وظيفه پاسخگويى به آنان را به عهده دارد، گفت: بر همين اساس، از سال‌ها پيش، فقيهان معاصر شيعه به بسيارى از اين مسائل پرداخته، مقالات و كتاب‌هاى متعددى در اين‌گونه موضوعات نگاشته‌اند، اما ظرافت و دقت موجود در دانش فقه و ضرورت واكاوى و كنكاش هرچه بيشتر در موضوعات نوپديد، تلاش ديگرى در اين زمينه را مى‌طلبيد.
پژوهشگر پژوهشكده حج و زيارت ادامه داد: در راستاى پيشبرد اين علم مقدس و بررسى مسائل نوظهور، شوراى پژوهشى پژوهشكده حج و زيارت، اقدام به تصويب موضوعات جديد و كاربردى در عرصه «فقه الحج» نموده است تا زائران در اين سفر بهتر بتوانند اعمال و مناسك حج را انجام داده و با كولباري از علم و معرفت به كشور عزيزمان برگردند.
وي يادآور شد: با توجه به توسعه تأسيسات جمرات و احداث قربانگاه‌هاى جديد و اسكان حجاج در خارج از منا، يكى از موضوعاتى كه مورد توجه و تأكيد نماينده محترم ولى فقيه در امور حج و زيارت، حضرت حجت الاسلام والمسلمين سيدعلى قاضى عسكر(دام ظله) نيز قرار گرفت، «سرزمين منا و مسائل نوپديد» بود، كه اين كار در پژوهشكده كليد خورد.


| شناسه مطلب: 88964







نظرات کاربران