مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

زیارت خانه خدا مسیر سیر و سلوک را هموار می‌‌کند

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به زیارت به عنوان یکی از لوازمی که عرفا به آن ملتزم بوده اند، گفت: زیارت خانه خدا مسیر سیر و سلوک را هموار می‌ کند.

حجت الاسلام والمسلمين عباس اسكندري مدير كل تبليغات اسلامي استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، با اشاره به شعار حج 97 مبني بر «حج، تحول روحي و اخلاقي، سبك زندگي ديني، عزت و كرامت اسلامي» اظهار داشت: حج نقش ويژه اي در معرفي درست اسلام به جهانيان دارد، هرچند برنامه ريزي كردن براي اين مسأله كار آساني نيست.
وي با اشاره به شبهاتي كه در مورد حج و وجوب آن مطرح مي‌ شود، اظهار كرد: ما به طور كلي سه نوع زيارت داريم، يك زيارت واجب داريم كه ويژه حج است و هيچ چيزي نمي تواند جاي آن را بگيرد و بر هر فرد مستطيع حداقل يك بار لازم است.
مدير كل تبليغات اسلامي استان قم تصريح كرد: ما نمي توانيم پول حج را به فقرا بدهيم، چراكه اين حرف مثل اين است كه بگوييم نماز نخوانيم و به جاي آن كار ديگري بكنيم، نوع دوم زياراتي است كه براي برخي افراد جنبه سياحتي دارد و عده اي هم مي‌ خواهند براي چندمين بار به عنوان زيارت مستحبي مي‌ روند كه در اين دو صورت اگر كار واجب تري دارند مي‌ توانند به جاي زيارت به آن برسند مثل اين كه در اين موارد انفاق بهتر است.
وي با بيان اين كه گاهي انسان لذت واقعي زيارت را در مراتب بعدي درك مي‌ كند، ابراز داشت: شما فردي را در نظر بگيرد كه به باشگاه ورزشي بدن سازي مي‌ رود، در روزهاي اول نشاط چنداني ندارد ولي در ادامه توانمند تر مي‌ شود و هرچه بيشتر مي‌ گذرد؛ حال اگر زيارت را باشگاه روح انسان بدانيم در مراتب بعدي با وسعت نظري بيشتري مي‌ رويم.
حجت الاسلام والمسلمين اسكندري اضافه كرد: خيلي از اوقات حس مي‌ كنيم در زيارت ها در برابر دعا و نمازي كه مي‌ خوانيم چيزي به دلمان اضافه نمي شود، مثل فردي كه مريض است و تا سالم نشود بايد دارو مصرف كند ما نيز بايد آن قدر خودمان را خدا و اهل بيت(ع) وصل كنيم تا خدايي شويم، همچنانكه برخي از عرفا وقتي براي چندمين بار به زيارت مي‌ رفتند، مي‌ گفتند مي‌ رويم تا نسبت به زيارت قبلي كه خالص نشده بوديم استغفار كنيم.
وي با بيان اين كه براي سير و سلوك هيچ چيزي جاي زيارت را نمي گيرد، ابراز داشت: حج يكي از بزرگترين زيارت هايي است كه مسير سير و سلوك انسان را هموار مي‌ كند كه هيچ چيزي جاي آن را نمي گيرد، همچنانكه در روايت داريم وقتي فردي از امام در باره انفاق به جاي حج سؤال كرد، حضرت فرمودند اگر همه اموال خود را بدهي ثواب زيارت خانه خدا را ندارد، كه به نظر مي‌ رسد مقصود امام و آن فرد حج واجب هم نبوده است.
مدير كل تبليغات اسلامي استان قم در بخش پاياني سخنان خود حضور شيعيان در مراسم حج را بسيار مهم ارزيابي و خاطرنشان كرد: اگر اين حضور منسجم و همراه با برنامه ريزي باشد مي‌ توانيم به صورت صحيح و عقلاني حقانيت شيعه را نشان بدهيم، بنابراين در هر صورت حضور بهتر از غيبت است.




نظرات کاربران