اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود

اعزام زائران حج 97 از 27 تیرماه آغاز می شود

سرپرست حجاج ایرانی درجمع خبرنگاران تصریح کرد: تمهیدات لازم برای سفرحج 97 اندیشیده شده است و به فضل پروردگاراعزام زائران از 27 تیرماه آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت كه در پايان همايش آموزشي توجيهي زائرين حج تمتع استان تهران با خبرنگاران سخن ميگفت با بيان اينكه بنده سال گذشته هم به مردم عرض كردم با توجه به توافقات انجام شده انشاءالله حج خوبي خواهيم داشت، افزود: امسال نيز انتظار مي رود مراسم حج بهترازسال گذشته برگزار شود و درتوافق نامه امضاء شده بين مسئولان حج دو كشورعلاوه برامتيازات سال گذشته موارد جديدي هم به آن افزوده شده است .
وي افزود: از حاجيان عزيزمان مي خواهم براي اينكه گرفتارهيچ آسيبي نشويم هم ما و هم كشور ميزبان يك سلسله اموري را مراعات كنيم ، اين تعهد طرفيني است و انشاءالله با رعايت قوانين و مقررات، مراسم حج به خوبي برگزارخواهد شد.
وي درپاسخ به سوالي درخصوص ارزتخصيص يافته به زائرين حج، اظهار داشت: هرحاجي حدود سي تا چهل روز در عربستان است و مبلغي هم كه به او داده خواهد شد به معناي خريد كردن درعربستان نيست به هرحال هرزائري ممكن است براي رفع نيازهاي شخصي خود درعربستان خريد كند.
وي با اشاره به اينكه ميزان ارز همراه حجاج هفته آينده مشخص و اعلام خواهد شد، افزود: در خصوص اين موضوع با بانك مركزي صحبت كردم و رئيس محترم سازمان حج و زيارت هم پيگيري كردند و اميدوار هستيم در چند روزآينده تكليف آن روشن شود.
وي به التهابات دربازار ارز اشاره و اضافه كرد: دولت محترم قبل ازقضاياي اخيرپرداخت ارز مبادله اي براي هزينه سفر حج را پذيرفت و الحمدالله اين اتفاق خواهد افتاد كه همين جا از دولت محترم تشكر مي كنم.
وي در پاسخ به سوالي، تعداد زائران حج امسال را بيش از 85 هزار نفر ذكر كرد و اظهار داشت: حدود ده هزار زائراهل سنت درقالب هفتاد كاروان و بقيه زائران شيعه در قالب حدود 507 كاروان به سرزمين وحي اعزام مي شوند.
وي تصريح كرد تمهيدات لازم براي سفر حج 97 انديشيده شده است و به فضل پروردگار زائرين از 27 تيرماه به عربستان اعزام خواهند شد.
سرپرست حجاج ايراني ادامه داد: خدمه وعوامل كاروان ها براي آماده كردن هتل ها چند روز قبل از زائرين اعزام خواهند شد و طبق توافقي كه در سال هاي قبل صورت گفته است نيمي از پروازهاي حج را شركت هواپيمايي ايران اير "هما" و نيمي ديگر را شركت سعودي انجام خواهد داد.
وي افزود: احساس ما اين است كه شرايط نسبت به سال قبل آرام تر و بهتر و تنوع در برنامه هاي آموزشي بيشتر است.
نماينده ولي فقيه به توليد بيش از هزارو سيصد اثر در سال هاي گذشته در حوزه حج و زيارت اشاره كرد و گفت: اين آثار در پرتال حج در اختيار عموم قرار دارد و آنها مي توانند دانلود و استفاده كنند. همچنين آموزش هاي مجازي فعال شده و تعداد قابل توجهي از حجاج تحصيلكرده ازاين طريق آموزش مي بيننند.
وي افزود: امكان استفاده از نرم افزارهاي موبايلي هم فراهم شده است و در ماه مبارك رمضان نيز در بعضي استان ها جلسات متمركز اسرار و معارف برگزار و با استقبال خوب مردم روبرو شد و اين جمعيت عظيم نشان داد كه مردم نسبت به اين برنامه ها علاقمند و مشتاق هستند.
وي اضافه كرد: سقف خيمه هاي عرفات در گذشته كوتاه بود و مردم اذيت مي شدند ليكن با اقداماتي كه صورت گرفته هم اكنون ازخيمه هاي نسوزمجهز به كولرگازي استفاده مي شود و امكاناتي هم در منا و جاهاي ديگر اختصاص يافته است و آنها پذيرفته اند كه تسهيلات بهتري براي ما فراهم كنند.
وي هتل هاي اجاره شده براي اسكان زائران را از نظر كيفي بهتر از سال قبل ذكر كرد و افزود: هتل ها در حالي اجاره شد كه هنوز ديگران وارد بازار نشده بودند بعدا حدود 25 درصد قيمت ها افزايش پيدا كرد و چون ما زودتر اجاره كرديم با موفقيت همراه بود.
وي با اشاره به اينكه تيم هيئت پزشكي حج براي امور بهداشتي و درماني زائران همچون سال هاي گذشته اعزام خواهند شد، گفت: تعداد نيروهاي هيئت پزشكي براساس بيمارستانها و درمانگاههايي كه در مكه و مدينه دارند تعيين مي شوند ، امسال درمدينه بيمارستان دايرنخواهد شد و درخصوص بستري بيماران ، بيمارستان هاي سعودي به ما سرويس خواهند داد و به همين دليل هم تعداد كادر پزشكي كاهش يافت.
وي درباره اقدامات صورت گرفته براي خريد سوغات از داخل گفت: مهم تحقق شعاري است كه امسال مقام معظم رهبري مطرح كردند، سطح بينش مردم ما نيز خيلي بالارفته است ، ما بايد به توليد داخلي و اشتغال نسل جوان كشور كمك كنيم و بيكاري را كاهش دهيم .
وي افزود: هركالايي كه از بيرون چه در مكه و مدينه و چه در جاي ديگرخريداري و وارد كشور شود يك ظرفيت از ظرفيت هاي داخلي ما را از بين مي برد لذا بايد تلاش كنيم كه ظرفيت توليد و اشتغال درداخل را بالا ببريم.
نماينده ولي فقيه با اشاره به اينكه عدد زائران حج در مقايسه با سفرهاي خارجي عدد بالايي نيست و تنها در چند ماه گذشته طبق آمارهاي منتشر شده حدود 850 هزار نفر به تركيه سفركردند، گفت : باري كه افراد از كشورهاي خارجي وارد مي كنند رقم بالايي است در حاليكه ساك زائرمحدود است و بخشي از آن نيز با وسايل همراه زائر پر مي شود.
وي افزود: با اقدامات صورت گرفته تلاش شده است زائران بتوانند كالاها را از طريق اينترنت مشاهده و با تخفيفف پنجاه درصد به اضافه پنج درصد در داخل خريداري و با پرداخت الكترونيكي چند روز بعد در منزل شان تحويل بگيرند.
وي اضافه كرد: هر چند اين شيوه امسال ممكن است صددرصداجرا نشود ولي بايد توسعه يابد و با ايجاد تنوع درارائه كالا ، مردم از داخل خريد نمايند و موقع برگشت هم دراختيارشان باشد.
وي در پايان با تاكيد برنقش مهم صدا و سيما در تبيين اين موضوع تصريح كرد: ائمه محترم جمعه ، فرهيختگان ، انديشمندان، نويسندگان و مطبوعات هم مي توانند خيلي در زمينه فرهنگ سازي كمك كنند تا اين ايده تحقق يابد و مردم نيازشان را از كالاهاي داخلي تامين نمايند.




نظرات کاربران