از سوی قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاه ها:
دستورالعمل خدمترسانی مطلوب فرودگاهها در حج ابلاغ شد
از سوی قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهها دستورالعمل ارائه خدمات مطلوب و تکریم زائرین بیت االله الحرام در عملیات رفت و برگشت حجاج به مدیران کل و مدیران فرودگاههای اعزام کننده حجاج ابلاغ شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از روابط عمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، حسين اسفندياري با ارسال اين دستورالعمل خطاب به مديران كل و مديران فرودگاههاي اردبيل، اروميه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بيرجند، تبريز، رشت، زاهدان، زنجان، ساري، شيراز، كرمان، كرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و يزد آورده است:
با توجه به برنامهريزيهاي انجام شده براي شروع عمليات حج تمتع سال جاري و در راستاي آمادگي فرودگاهها به منظور ارائه خدمات مطلوب و تكريم زائرين بيت الله الحرام در عمليات رفت و برگشت حجاج، مقتضي است نسبت به انجام موارد مشروحه ذيل اقدام فرماييد.
1- بازديدهاي مستمر از تمامي قسمتهاي فرودگاه(Land side- Air side) و رفع نواقص احتمالي
2- تشكيل جلسات با نهادها و سازمانهاي ذيربط و انجام هماهنگيهاي لازم.
3- پيگيري جهت آماده بودن دستگاههاي كمك ناوبري، دستگاههاي x-ray، گيت وي، تسمه نقاله، سيستم روشنايي سطوح پروازي، تاسيسات سرمايشي و گرمايشي، ژنراتورهاي برق اضطراري و...
4- ايجاد هماهنگيهاي لازم به منظور آمادگي و حضور كاركنان فني و عملياتي، اطلاعات پرواز، مدير ترمينال و ... در طول زمان انجام پروازهاي حج تمتع.
5- انجام تمهيدات لازم به منظور فراهم كردن مكان مناسب جهت انجام فريضه نماز.
6- تاكيد بر حضور مديران در زمانهاي پيك حضور مسافران و حجاج در فرودگاهها.
7- تاكيد بر رويكرد استفاده از چندپيشگي جهت راهنمايي حجاج و همراهان و راهاندازي سيستم " از من بپرس".
8- پيشبيني حوادث و بحرانهاي احتمالي و برنامهريزي براي در نظر گرفتن سناريوي مناسب براي عبور از آن.
9- نظارت جدي بر قيمت كالاها و خدمات عرضه شده در فروشگاههاي مستقر در فرودگاه و اعلام سامانه براي شكايات مسافران.
10- تاكيد برهماهنگي جدي و كامل با شركتهاي هواپيمايي و شركتهاي ارائهدهنده خدمات هندلينگ در خصوص عدم تاخير پروازها و حضور به موقع مسئولان مربوطه در فرودگاهها و جلوگيري از بحرانهاي احتمالي.
11- مستندسازي حوادث يا بحرانهاي احتمالي به صورت صوتي و تصويري(عكس و فيلم).
12- اتخاذ تدابير لازم در ارتباط با محل پارك خودروهاي مشايعين و مستقبلين.
13- برنامهريزي و تلاش موثر به منظور ارائه خدمات شايسته به حجاج بيت الله الحرام و مشايعين و مستقبلين آنها.
14- استخراج، پردازش و اعلام آمار روزانه اعزام و پذيرش حجاج به حوزه قائم مقام مديرعامل در امور فرودگاهها- مسئول عمليات حج شركت.
15- انجام اقدامات مناسب براي پاكسازي و زيباسازي محاوط فرودگاهي و بررسي و ساماندهي مسيرهاي دسترسي به ترمينالهاي اعزام و پذيرش حجاج.
16- اتخاذ تدابير و تمهيدات لازم جهت حجاج بيت الله الحرام اهل سنت، مطابق با شرايط فقهي آنان، در فرودگاههايي كه اعزام و پذيرش اين گروه حجاج را برعهده دارند .
17- بارگذاري و بروزرساني مدام صفحات پورتال حج فرودگاهها با هماهنگي روابط عمومي.
18- پيشبيني تمهيدات لازم در خصوص تاخيرات احتمالي ايرلاينها.
19- هماهنگي با فرماندهان پليس، سپاه و گذرنامه فرودگاهها در خصوص رعايت برنامه زمانبندي جلسات توجيهي و چكهاي امنيتي.
20- هماهنگي با پليس راهنمايي و رانندگي و پليس راهورناجا در خصوص تردد ايمن و آرام حجاج، مستقبلين و مشايعين گرامي.
21- هماهنگي با نهادهاي ذيربط فرهنگي در خصوص غنا بخشي به ساعات حضور مستقبلين در فرودگاهها.