یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان
یادداشت/

مناسک حج تجلی عزت مسلمانان

مناسک حج تجلی شوکت مسلمین است. مومنین با بزرگداشت شعائر الهی و انجام مراسم عبادى و سیاسى به ریسمان الهى چنگ مى‌زنند و از اجتماع عظیم حج بهره‌هاى فراوانى مى‌برند.

پايگاه اطلاع رساني حج: حج جلوه‌اي باشكوه از وحدت جامعه اسلامي است. هر مسلماني مي‌بايست با رها شدن از همه قيد و بندهاي دنيوي و پيوندهاي زندگي مادي با پرهيز از همه روزمرگي‌ها در اين مراسم عظيم (ولو يكبار هم شده) شركت كند. قرآن اين معجزه جاودان الهي، كه از علم بي انتهاي الهي به همه اسرار و رموز سرچشمه مي‌گيرد. در آيات بسياري از گنجينه هاي نهفته در مراسم باشكوه حج سخن مي‌گويد كه هرچه بررسي و تحقيق در اطراف آن بيشتر شود، معارف و اسرار آن آشكارتر مي‌گردد.
اعمال و مناسك باشكوه «حج» داراى ابعاد مختلفى است كه يكى از ابعاد آن، بعد سياسى و ارتباط مسلمانان از نقاط دور دست جهان با هم، آشنايى با يكديگر و در نتيجه برقرارى وحدت و همدلى آنان است و در حقيقت مراسم حج و خانه خدا و قبله مشترك تمام مسلمانان پيوند دهنده مسلمانان به يكديگر و بهترين وسيله وحدت بين آنان است. روح عبادت، توجه به خدا، روح سياست، توجه به خلق خدا، يك رنگى و يكسان بودن پوشش، حركت منظم و دسته جمعى و انجام اعمال و عبادات به سوى يك قبله و خانه خدا و… آن چنان به هم آميخته كه گويا مسلمانان اعضاى يك پيكرند و در اين ميان دل هاى مسلمانان بيشتر از هر زمانى به يكديگر نزديكتر بوده و حج عامل بسيار مؤثرى براى وحدت دل هاى مسلمانان از نژادها و طبقات مختلف است.
مناسك حج تعصب هاى ملى، قومى و نژادپرستى را شكسته و محدوديت مرزهاى جغرافيايى را طى كرده و هر ساله مسلمانان در كنار هم در يك محل و با اعمالى مشترك گرد هم مى آيند. كه مسلمانان با بزرگداشت شعائر الهي و انجام مراسم عبادى و سياسى به ريسمان الهى چنگ مى‌زنند و از اجتماع عظيم حج بهره هاى فراوانى مى برند، خداوند متعال نيز مى‌فرمايد: «وَ أَذِّن فِى النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَ عَلَى كُلِّ ضَامِر يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجّ عَمِيق لِّيَشْهَدُواْ مَنَـفِعَ لَهُم…[حج/ ۲۷و۲۸] و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركب هاى لاغر از هر راه دور به سوى خانه خدا بيايند، تا شاهد منافع گوناگون خويش باشند».
خداوند متعال، كعبه و خانه خود را نه فقط براي عبادت قرار داده، بلكه اولين خانه براي بركت و هدايت مردم است «ان اول بيت وضع للناس»[آل عمران ۹۶] كه محوريت و مركزيت اجتماع مسلمين و امنيت آنان بوده و محل قيام مسلمين است.
حق خدا بر مردم است كه هركس مي تواند حج آن را به جا آورد [آل عمران ۹۶]، مردم از هر سو قصد و آهنگ آن كنند تا شاهد منافع خود باشند و بر آنچه خدا روزيشان كرده نام خدا را ياد كنند و به درماندگان مستمند بخورانند و آلودگي ها را از خود دور كنند و طواف خانه ي عتيق را به جاي آورند. به هر حال هر كس مقررات خدا را ارج نهد براي او نزد پروردگارش بهتر است [حج/۲۷ تا ۳۰]
مهمترين تأثيرات حج از ديدگاه قرآن:
1- تقرب الهي انگيزه گزاردن حج و عمره «وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ [ بقره ، ۱۹۶] حج و عمره را براي رضاي خدا به انجام برسانيد»
2- فعاليت هاى اقتصادى در موسم حج: «لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ [بقره ، ۱۹۸] بر شما گناهى نيست كه در سفر حج فضل پروردگارتان روزى خويش را بجوييد»
3- مساوات و عدم تبعيض: «سَوَآءً الْعَـكِفُ فِيهِ وَ الْبَادِ [حج ، ۲۵]مسجدالحرام را براى مردم اعم از مقيم در آن جا و باديه نشين ، يكسان قرار داديم»
4- كنترل شهوات و جدال و گناه در ايام حج : «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَـتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ» [بقره ، ۱۹۷]
5- فوايد مادى و معنوى حج: «لِّيَشْهَدُواْ مَنَـفِعَ لَهُمْ» [حج ، ۲۸]
مناسك حج هم منافع معنوى را شامل مى شود و هم منافع مادّى را قرآن نيز تاكيد مي فرمايد:«و لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا و من كفر فان الله غني عن العالمين»[ آل عمران، ۹۷] اين آيه از آياتي است كه دلالت بر وجوب حج دارد اما نحوه بيان وجوب حج در اين آيه كريمه بگونه‌اي است كه در هيچ يك از واجبات ديگر به چشم نمي‌خورد، بيان وجوب حج در اين آيه مانند بيان وجوب نماز و زكات نيست بلكه به منزله ميثاق و عهد الهي است كه بر گرده همه انسانها گذاشته شده است.
بعضي از مفسرين در توضيح آيه «و لله علي الناس حج البيت» گفته‌اند اينكه لله علي الناس حج البيت بكار برده شده، بخاطر عموميت است. وقتي اين آيه مباركه نازل شد پيامبر مكرم اسلام سران كساني كه معتقد به مبدأ بودند (يهود – نصاري- مجوس – صائبي – مشركين و مسلمين) را جمع نمود و اين آيه را بر آنها تلاوت كرد و فرمود خداوند حج را بر شما واجب نموده است.
خداوند متعال در قرآن در باب عموميت حج، اصل بناء كعبه را براي مردم قرار داده است.«ان اول بيت وضع للناس» [آل عمران ۹۶] و براي تأكيد بيشتر فرمود: «جعلناه، للناس سواء العاكف فيه« [حج ۲۵ ] ذكر آيات درباب حج اهميت و جايگاه آن در قرآن بسيار است كه فراتر از اين نوشتار است.


| شناسه مطلب: 89056




حج تمتع ياداشت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران