چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان

چهارمحورمهم برای تامین سعادت دنیا و آخرت انسان

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت با تبیین چهارمحور مهم که سعات دنیا و آخرت انسان را تضمین می کند، تصریح کرد: آن سلسله از اموری که انسان را از رحمت خدا دور کرده و طعمه شیطان می کند باید بشناسیم تا بتوانیم خود را بیمه و از این طریق دنیا و آخرت مان را آباد کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكردرمراسم تواصي بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري فرمايشات نوراني اهل بيت (عليهم السلام) را حاوي نكات بسيار مهم و اساسي براي زندگي بشرتوصيف كرد و گفت: امام موسي بن جعفرمي فرمايند: " وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ فِي أَرْبَعٍ " - علم نافعي كه سعادت دنيا و آخرت انسان را دربرمي گيرد درچهار موضوع يافتم.
وي اين چهارموضوع را نشانه راه براي انسان دانست تا با بهره گرفتن از آن مسير را گم نكرده و به هدف اصلي از خلقت بشر دست پيدا كند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اولين محور را خداشناسي براي قرار گرفتن انسان در مسير درست و صراط مستقيم عنوان كرد و اظهار داشت: گرچه انسان هرگز نمي تواند به كنه ذات ربوبي پي ببرد اما اوصاف و صفات خداوند را درقرآن ، احاديث و ادعيه مختلف از جمله دعاي جوشن كبيربراي ما بيان كرده اند تا ما عظمت خدا را بشناسيم و كسي كه عظمت خدا را شناخت دربرابر آن سر تسليم فرود مي آورد.
وي با اشاره به اينكه اميرالمومنين حضرت علي (ع) در نهج البلاغه مي فرمايند: "عَظُمَ الخالق في اَنفُسِهم فَصَغُرَ ما دُونه في أعينهم" - وقتي خدا در نظر مردم ( انسان هاي متقي) بزرگ و با عظمت جلوه كرد غير از خدا در نظر آنها كوچك جلوه خواهد كرد، افزود: راه خداشناسي فراوان است و همه چيز در عالم خلقت به ما نشان مي دهد كه اين نظام وعالم هستي خالق و مدبري دارد و همه چيز براساس نظم است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرنمونه هايي ازعظمت و قدرت نمايي خداوند در روي زمين ، آسمان ها ، درياها و... را يادآور شد و گفت: دراين عالم پهناوربه هر كجا بنگريم عظمت خداوند را مي توانيم ببينيم.
وي درادامه دومين محور را خود شناسي ذكر كرد وغفلت انسان ازنعمت هاي خدادادي ولطافت ها و زيبائي هايي را كه باريتعالي در وجود ما قرارداده است؛ يادآور شد و گفت: شناخت خود انسان مرحله بعد نزديكي به خداست.
وي سومين مرحله پس از خدا شناسي و خود شناسي را وظيفه شناسي دانست و اظهار داشت: انسان بايد بداند خداوند از خلقت و آفرينش او چه هدفي داشته است.
وي افزود: انسان پس از شناخت خدا و دريافتن عظمت نهفته در نظام وجودي خود، بايد با وظايفش آشنا شود و دريابد كه باريتعالي از خلقت انسان چه چيزي را اراده كرده است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا بيان اينكه زندگي انسان با حيوانات كاملا متفاوت است ، اضافه كرد: براي اينكه انسان دريابد خدا از او چه خواسته است، منابع زيادي وجود دارد، قرآن در سوره ذاريات مي فرمايد: " وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ " انسان هم بايد خدا را بشناسد و هم خدا را عبادت كند و در مسيري باشد كه رضا و سخط حق را در نظر بگيرد.
وي گفت: وظيفه شناسي، يعني حال كه خدا من را خلق كرده و نظام خلقت را مسخر بشر ساخته است پس به گونه اي حركت كنم كه نهايتاً به او برسم و رضاي او تامين شود.
وي افزود: خداوند راه را به ما نشان داده است و وظايف ديني مان مانند نماز، روزه ، اخلاق فردي ، اخلاق اجتماعي ، وظايف اقتصادي و بين المللي و ديگرمواردي را كه درمتن دين وجود دارد مشخص كرده است و ما براي رسيدن به هدف خلقت بايد آنها را بشناسيم و به آنها عمل كنيم.
نماينده ولي فقيه با بيان اينكه چهارمين محورآن است كه انسان بداند چه چيزي او را از دين خارج مي كند، اظهار كرد: بعد از سه مرحله اول، موضوع چهارم انحراف شناسي است و انسان لازم است توجه داشته باشد كه چه چيزي او را از مسير دين جدا مي كند.
وي با اشاره به اينكه بسياري ازمتون ديني براي ما روشن مي كند كه چگونه از مسير خدا خارج و گرفتارمي شويم ، گفت: اگر اين موارد را نشناسيم تصورخواهيم كرد درست عمل كرده ايم ، در حالي كه به شيطان كمك كرده و در مسير غلط قرار گرفته ايم.
وي افزود: قرآن اشاره مي كند زيان كارترين مردم كساني هستند كه فكرمي كنند كار خوبي انجام مي دهند، درحاليكه مسيرشان اشتباه و غلط است و آنها زيانكارترين مردم اند.
وي خطاب به حاضران گفت: به چهارمحوري كه اشاره شد هميشه توجه داشته باشيد و در زندگي خود آنها را پياده كنيد چراكه اگر با دقت به اين چهارمحور عمل نمائيم راه صحيح را خواهيم شناخت ومي توانيم به گونه اي حركت كنيم كه مسير را گم نكرده و به هدف اصلي و اساسي خداوند ازخلقت انسان برسيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا تاكيد براينكه بايد توجه داشته باشيم چه چيزي ما را ازمسير دين و انقلاب دورمي كند، افزود: ظلم وستم و خيانت به مردم ما را از مسير دين و ديانت جدا مي كند و ممكن است به جايي برساند كه با ايمان ازدنيا نرويم بنابراين بايستي مواردي كه انسان را از رحمت خدا دور كرده و طعمه شيطان مي كند، بشناسيم تا بتوانيم خود را بيمه نماييم و توجه داشته باشيم كه دنيا و آخرت مان از اين طريق آباد مي شود.




نظرات کاربران