همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌ جمعه بجنورد در همایش آموزشی زائران حج تمتع استان اظهار داشت: باطن انسان‌ها در هر نوع سفری آشکار می‌شود و پرده‌ها و حجاب‌های اخلاقی و رفتاری او آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در خراسان شمالي ، حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم يعقوبي، امام جمعه بجنورد در اين همايش كه در محل مصلي امام خميني (ره) بجنورد برگزار شد افزود: در سفر ميزان اخلاق انسان براي همسفران او آشكار مي‌شود و اگر كسي در همه مراحل سفر بتواند ارتباط خوب و رفتاري مناسب داشته باشد، مي‌تواند بهترين دوست و رفيق باشد.
وي در ادامه با اشاره به عظمت سفر حج تمتع، خاطرنشان كرد: سفر حج، سفري ارزشمند و استثنايي است كه در طول عمر انسان يك‌بار اتفاق مي‌افتد و خداوند متعال تنها يك‌بار سفر حج را براي انسان‌هاي مستطيع واجب كرده است و بايد قدر اين سفر معنوي را بدانيم.
رئيس شوراي استاني حوزه‌هاي علميه خراسان شمالي افزود: در اين سفر هم مال انسان خرج مي‌شود و هم بدن او سختي‌ها را تحمل مي‌كند و درعين‌حال بايد در طول اين سفر بر زبانش ذكر خداوند جاري باشد و لبيك بگويد و بايد رياضت و سختي سفر را به جان بخرد و بر همين اساس مي‌توان گفت اين سفر بسيار خطير و ارزشمند است.
وي بابيان اينكه سفر حج، سفري معنوي و از همه سفرها متمايز است، گفت: از نفس اماره گذشتن و خودسازي از آثاري است كه در سفر حج نصيب انسان مي‌شود و دوره‌اي براي تمرين فضايل انساني و كسب كمالات است.
حجت الاسلام والمسلمين يعقوبي تصريح كرد: بايد قبل از سفر حج با آداب آن آشنا شويم و همسفران را بشناسيم و بهترين آن‌ها را برگزينيم تا 30 روز سفر معنوي حج بتواند ما را به خداي متعال نزديك كند.
وي افزود: در سفر حج، بايد حجاج اهل مزاح، شوخي و نشاط باشند ولي در شوخي‌ها گناه جايز نيست و غيبت و تهمت و دروغ گفتن در اين سفر جايگاهي ندارد.
امام‌جمعه بجنورد تأكيد كرد: حجاج در سفر حج بايد كينه و كدورت‌ها را از دل‌وجانشان بشويند و بدون كدورت و كينه به آغوش گرم خانواده برگردند.
وي در ادامه افزود: دعا، صدقه و رعايت قوانين سفر از آداب سفر حج است و بايد موردنظر همه حجاج واقع شود.پايان اين همايش حجت الاسلام والمسلمين خوشنودي از روحانيون كاروان به بيان اجراي نمادين با استفاده از ماكت هاي نصب شده اعمال و مناسك عمره تمتع آشنا شدند.
حجت الاسلام والمسلمين يعقوبي بيان كرد: سفر حج، بسيار بزرگ و باعظمت است و بايد حجاج قبل از تشرف به اين سفر معنوي آمادگي‌هاي لازم را كسب كنند.
نماينده ولي‌فقيه در خراسان شمالي افزود: اخلاق در سفر حج بسيار اهميت دارد و طبق روايتي از امام محمدباقر (ع) بايد انسان در سفر حج، اولاً تقوا و اراده‌اي كه از گناه دوري بجويد داشته باشد و ثانياً در طول سفر حلم و بردباري داشته باشد و از خشونت و خشمگين شدن بپرهيزد و تحمل كمبودها و رفتارهاي ديگران را داشته باشد و ثالثاً با همراهان خوش‌اخلاق باشد.
وي عنوان كرد: در سفر زيارت‌خانه خدا و حرم اولياي الهي بايد از پيران و افرادي كه ضعيف‌تر هستند دستگيري شود و اين از اخلاق و منش‌هاي اولياي الهي و بزرگان دين ماست و خداوند در پاداش اين رفتار حسنه پاداش‌هاي فراواني در دنيا و آخرت نصيب انسان خواهد كرد. نماينده ولي‌فقيه در خراسان شمالي در پايان سخنراني بصورت عملي به اجراي نمادين با استفاده از ماكت هاي نصب شده اعمال و مناسك حج تمتع پرداختند .
پيش از سخنراني نماينده محترم ولي فقيه در استان، پيام نماينده محترم ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني توسط آقاي كاظمي قرائت و سپس آقاي قاصري مدير حج و زيارت خراسان شمالي نيز مطالبي را در حوزه اجرايي بيان و پس از وي جناب آقاي نصيري مدير كل حراست حج و زيارت كشور نيز در خصوص مسائل اجرايي و حراستي نكاتي را به زائرين متذكر شد.


| شناسه مطلب: 89082




حج 97 خراسان



نظرات کاربران