همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد

همایش متمرکز زائرین حج‌تمتع خراسان‌شمالی برگزارشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌ جمعه بجنورد در همایش آموزشی زائران حج تمتع استان اظهار داشت: باطن انسان‌ها در هر نوع سفری آشکار می‌شود و پرده‌ها و حجاب‌های اخلاقی و رفتاری او آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در خراسان شمالي ، حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم يعقوبي، امام جمعه بجنورد در اين همايش كه در محل مصلي امام خميني (ره) بجنورد برگزار شد افزود: در سفر ميزان اخلاق انسان براي همسفران او آشكار مي‌شود و اگر كسي در همه مراحل سفر بتواند ارتباط خوب و رفتاري مناسب داشته باشد، مي‌تواند بهترين دوست و رفيق باشد.
وي در ادامه با اشاره به عظمت سفر حج تمتع، خاطرنشان كرد: سفر حج، سفري ارزشمند و استثنايي است كه در طول عمر انسان يك‌بار اتفاق مي‌افتد و خداوند متعال تنها يك‌بار سفر حج را براي انسان‌هاي مستطيع واجب كرده است و بايد قدر اين سفر معنوي را بدانيم.
رئيس شوراي استاني حوزه‌هاي علميه خراسان شمالي افزود: در اين سفر هم مال انسان خرج مي‌شود و هم بدن او سختي‌ها را تحمل مي‌كند و درعين‌حال بايد در طول اين سفر بر زبانش ذكر خداوند جاري باشد و لبيك بگويد و بايد رياضت و سختي سفر را به جان بخرد و بر همين اساس مي‌توان گفت اين سفر بسيار خطير و ارزشمند است.
وي بابيان اينكه سفر حج، سفري معنوي و از همه سفرها متمايز است، گفت: از نفس اماره گذشتن و خودسازي از آثاري است كه در سفر حج نصيب انسان مي‌شود و دوره‌اي براي تمرين فضايل انساني و كسب كمالات است.
حجت الاسلام والمسلمين يعقوبي تصريح كرد: بايد قبل از سفر حج با آداب آن آشنا شويم و همسفران را بشناسيم و بهترين آن‌ها را برگزينيم تا 30 روز سفر معنوي حج بتواند ما را به خداي متعال نزديك كند.
وي افزود: در سفر حج، بايد حجاج اهل مزاح، شوخي و نشاط باشند ولي در شوخي‌ها گناه جايز نيست و غيبت و تهمت و دروغ گفتن در اين سفر جايگاهي ندارد.
امام‌جمعه بجنورد تأكيد كرد: حجاج در سفر حج بايد كينه و كدورت‌ها را از دل‌وجانشان بشويند و بدون كدورت و كينه به آغوش گرم خانواده برگردند.
وي در ادامه افزود: دعا، صدقه و رعايت قوانين سفر از آداب سفر حج است و بايد موردنظر همه حجاج واقع شود.پايان اين همايش حجت الاسلام والمسلمين خوشنودي از روحانيون كاروان به بيان اجراي نمادين با استفاده از ماكت هاي نصب شده اعمال و مناسك عمره تمتع آشنا شدند.
حجت الاسلام والمسلمين يعقوبي بيان كرد: سفر حج، بسيار بزرگ و باعظمت است و بايد حجاج قبل از تشرف به اين سفر معنوي آمادگي‌هاي لازم را كسب كنند.
نماينده ولي‌فقيه در خراسان شمالي افزود: اخلاق در سفر حج بسيار اهميت دارد و طبق روايتي از امام محمدباقر (ع) بايد انسان در سفر حج، اولاً تقوا و اراده‌اي كه از گناه دوري بجويد داشته باشد و ثانياً در طول سفر حلم و بردباري داشته باشد و از خشونت و خشمگين شدن بپرهيزد و تحمل كمبودها و رفتارهاي ديگران را داشته باشد و ثالثاً با همراهان خوش‌اخلاق باشد.
وي عنوان كرد: در سفر زيارت‌خانه خدا و حرم اولياي الهي بايد از پيران و افرادي كه ضعيف‌تر هستند دستگيري شود و اين از اخلاق و منش‌هاي اولياي الهي و بزرگان دين ماست و خداوند در پاداش اين رفتار حسنه پاداش‌هاي فراواني در دنيا و آخرت نصيب انسان خواهد كرد. نماينده ولي‌فقيه در خراسان شمالي در پايان سخنراني بصورت عملي به اجراي نمادين با استفاده از ماكت هاي نصب شده اعمال و مناسك حج تمتع پرداختند .
پيش از سخنراني نماينده محترم ولي فقيه در استان، پيام نماينده محترم ولي فقيه در امور حج وزيارت و سرپرست حجاج ايراني توسط آقاي كاظمي قرائت و سپس آقاي قاصري مدير حج و زيارت خراسان شمالي نيز مطالبي را در حوزه اجرايي بيان و پس از وي جناب آقاي نصيري مدير كل حراست حج و زيارت كشور نيز در خصوص مسائل اجرايي و حراستي نكاتي را به زائرين متذكر شد.


| شناسه مطلب: 89082




حج 97 خراسان



نظرات کاربران