تأکید رئیس سازمان حج و زیارت بر تبیین فرآیندهای سفر حج برای زائران

معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت بر تشکیل منظم جلسات توجیهی و آموزشی حجاج توسط مدیران کاروان‌ها و اطلاع رسانی و تبیین فرآیندهای سفر حج برای زائران تاکید کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، حميد محمدي، معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت در همايش منطقه‌اي مديران كاروان‌ها و مجموعه‌هاي حج تمتع ۹۶ استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي ، خراسان شمالي و سيستان و بلوچستان كه ۱۴ تيرماه در دانشگاه فرهنگيان مشهد برگزار شد، در جمع خادمان ضيوف الرحمان، بر تشكيل منظم جلسات توجيهي و آموزشي حجاج توسط مديران كاروان‌ها و اطلاع رساني و تبيين فرآيندهاي سفر حج براي زائران تاكيد كرد.
وي گفت: مديران كاروان‌ها به عنوان حلقه ارتباط بين حجاج و برنامه ريزي‌هاي انجام شده در سازمان حج، بايد تلاش كنند تا امسال خدمات بهتري به حجاج ارائه شود.
وي با اشاره به طرح توسعه مسجدالنبي(ص) و تخريب هتل‌هاي منطقه مركزي مدينه، اظهار كرد: در حالي كه برخي كشورها به دليل محدوديت اسكان، اقامت در مدينه را به يك يا دو روز كاهش داده اند، مدت اقامت زائران ايراني در مدينه پنج شب است.
وي افزود : به دليل شدت گرمي هوا در موسم حج در عربستان، امسال سعي شده است در عرفات شرايط بهتري براي زائران با استفاده از چادرهاي با ارتفاع بلند و سيستم خنك كننده فراهم شود.
رئيس سازمان حج و زيارت عنوان كرد: با توجه به افزايش تعداد زائران ايراني نسبت به سال ۹۶ و افزايش تعداد كل حجاج در عربستان، تلاش مي كنيم خدمات مطلوبي به حجاج عزيز ارائه شود.
محمدي، خطاب به مديران كاروان‌ها، گفت: توجه جدي به دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها را سرلوحه كار خود قرار داده و نظم وانضباط را بيشتر از گذشته، از ابتداي تا پايان سفر رعايت كنيد.
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين اظهار كرد: امسال جدول زمان‌بندي براي كاروان‌ها در ايام تشريق در نظر گرفته‌ايم كه مديران و عوامل كاروان‌ها مكلفند طبق برنامه زمان‌بندي حركت كنند.
۶۰ درصد هزينه حج صرف اسكان زائران مي‌شود
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص اختلاف قيمت كاروان‌ها، گفت: گراني قيمت سفر حج و تفاوت قيمت‌ها بايد در درون كشور براي مردم تشريح شود تا در زمان برگزاري مناسك حج مشكلي ايجاد نشود. يكي از دلايل افزايش قيمت حج امسال، اعمال پنج درصدي ارزش افزوده از سوي كشور عربستان بر حج تمتع است كه در گذشته نبود. ديگر عامل افزايش حج تمتع سال ۹۷، اختلاف نرخ ارز است كه از سه هزار و ۲۰۰ تومان سال گذشته امسال با نرخ سه هزار و ۹۰۰ تعيين شد.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: دولت و به تبع آن بانك مركزي همكاري خوبي با سازمان حج و زيارت براي تأمين و توزيع ارز براي حجاج داشته است.
محمدي با اشاره به اينكه ۶۰ درصد هزينه حج صرف اسكان زائران مي‌شود، عنوان كرد: اختلاف قيمت ميان كاروان‌ها امسال پنج ميليون تومان است كه از ۱۳ و نيم ميليون تا ۱۸ و نيم ميليون متغيير است و تنها دليل آن قيمت متفاوت هتل است و دليل اين اختلاف سطح ارائه خدمات است.
وي با تأكيد بر اينكه طول مدت حضور حجاج براي حج تمتع تأثيري بر قيمت سفر ندارد، گفت: سفر حج ۳۰ روز است و اوقات بيش از اين به دليل برنامه‌هاي پروازي است. رئيس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: ميانگين سني ۷۵ درصد از زائران حج تمتع امسال ۵۰ سال به بالا است لذا خدام كاروان‌ها بايد نسبت به اين موضوع توجه لازم را داشته باشند.
اعزام ۱۰۹ روحاني از خراسان رضوي به حج ۹۷
در بخش ديگري از اين مراسم، حجت الاسلام واثقي، كارشناس و سخنران بعثه رهبري در اين همايش گفت: براي زائران خراسان رضوي تعداد ۱۰۹ روحاني اعزام خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه ۵۶ معين و ۴۹ معينه در حج ۹۷ زائران آقا و بانو را همراهي خواهند كرد، گفت: از اين تعداد ۹۸ روحاني اهل تشيع و ۱۱ روحاني اهل سنت هستند.
واثقي بيان كرد: به منظور ارتقاء سطح كيفي و افزايش آگاهي لازم در خصوص موضوعات مربوط به حج، كارگاه معرفت افزايي ويژه روحانيون اعزامي برگزار شده است.
در ادامه جواد شاد، رئيس حج و زيارت خراسان رضوي در ارائه گزارشي از روند ثبت نام و وضعيت كاروان‌هاي استان، بيان كرد: در سال جاري ۱۰۹۱۵ نفر در قالب ۷۹ كاروان از خراسان رضوي به زيارت بيت‌الله‌الحرام اعزام مي‌شوند.
وي اضافه كرد: از تعداد ۷۹ كاروان، ۴۲ كاروان از مشهد و ۳۷ كاروان از ساير شهرستان‌هاي استان هستند كه تعداد ۸ كاروان از ۷۹ كاروان اعزامي را هموطنان اهل‌تسنن تشكيل مي‌دهند.
شاد اظهار كرد: از تعداد كل زائران، پنج هزارو ۸۸۵ نفر از مشهد، پنج هزار و ۳۰ نفر از ساير شهرستان‌هاي استان و تعداد ۱۰۱۰ نفر اهل سنت هستند.
رئيس حج و زيارت خراسان رضوي با بيان اينكه اولين كاروان اعزامي ۲۸ تير ماه سال جاري اعزام خواهند شد، اظهار كرد: ۳۵ كاروان از زائران استان در قالب كاروان‌هاي مدينه قبل و ۴۴ كاروان مدينه بعد به زيارت بيت عتيق مشرف خواهند شد.
وي ادامه داد: كاروان‌ها در حج تمتع سال جاري شامل چهار ظرفيت ۸۵ نفره، ۱۱۵ نفره، ۱۳۵ نفره و ۱۶۰ نفره پيش‌بيني شده است.
شاد اظهار كرد: كلاس‌هاي توجيهي و آموزشي براي زائران از ماه مبارك رمضان آغاز شد، ضمن اينكه مقدمات اعزام زائران از سوي سازمان حج و زيارت ايران نيز به نحو احسن فراهم شده است.
وي افزود: همايش عمومي آموزشي و توجيهي حج تمتع استان خراسان رضوي با اجراي نمادين مناسك حج همزمان با جمعه اول تيرماه با حضور حجت الاسلام قاضي عسگر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، در جمع بيش از پنج هزار زائر مشهدي در سالن شهيد بهشتي برگزار شد.
گفتني است، همايش منطقه‌اي توجيهي چهار استان خراسان رضوي، شمالي، جنوبي و سيستان بلوچستان با برگزاري برنامه پرسش و پاسخ با حضور معاون و مديران ارشد اين سازمان پايان يافت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران