هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه
هجمه به حج به بهانه مصالح فقرای جامعه؛

ارتباط حج با مشکلات اقتصادی؛ شبهه‌ای برای ضربه زدن به این فریضه

افرادی که در برابر سفرهای خارجی معمولا سکوت می‌کنند، این روزها در فضای مجازی به 200 دلار ارز مسافرتی حجاج می‌تازند، از دید آنها گویا اگر این 200 دلار به حجاج داده نشود، رانت و قاچاق برچیده می‌شود و علت فقر و بیکاری و اختلاف طبقاتی ناشی از حضور حجاج در حج و هزینه کردن این مقدار پول در عربستان است! کما آنکه در سال‌های اخیر نیز به هر بهانه ای این افراد حج را زیر سوال برده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در روزهايي كه حجاج خود را آماده سفر معنوي حج مي كنند و فضاي جامعه معنوي تر مي شود، برخي سوالاتي را هدفمندانه در جامعه و فضاي مجازي مطرح مي كنند:
چرا بايد به حجاج يارانه 200 دلاري داده شود؟ كسي كه تمتع مالي دارد چرا بايد ارز يارانه اي بگيرد؟ چرا بايد از جيب مستضعفين به جيب مستطعين حج، تخفيف 50 درصدي ارزي داده شود؟
اينها برخي از شبهاتي است كه در فضاي جامعه پراكنده مي شود، تا چند سال قبل مي گفتند حجاج به جاي رفتن به حج به فقرا كمك كنند و اكنون به گونه اي سخن مي گويند كه گويا حجاج از جيب مردم و خصوصا فقرا به حج مي روند و اين جفاي بزرگي به زائران خانه خدا است؛ حجي كه موجب اعتبار جمهوري اسلامي و ملت ايران است و بسياري از تبليغات منفي عليه شيعيان و ايرانيان را خنثي مي كند، با كدام ابزار ديپلماسي مي توان چنين بركاتي براي كشور كسب كرد، واقعيت آن است كه حجاج با هزينه خود، چهره رحماني و صلح طلب جمهوري اسلامي و ايرانيان را به ساير مسلمانان نشان مي دهند و چه جفايي بالاتر از اينكه حقيقت را وارونه جلوه دهيم و همه دستاوردهاي حج را زير سوال برده و با طرح شبهات، وانمود كنيم كه حجاج با هزينه ملت به سفري مي روند كه اكنون با توجه به مشكلات اقتصادي نيازي به آن ديده نمي شود.
عيد فطر امسال رهبر معظم انقلاب در بخشي از سخنان خود فرمودند« كساني كه عادت كرده‌اند به سفرهاي خارج بروند، اين عادت را رها كنند، ترك كنند. رفتن به سفرهاي خارجيِ تفريحي، به كشورهاي گوناگون - البتّه غير از سفرهاي زيارتي به عتبات يا به حج، اين مورد نظر نيست؛ آن اين‌قدر خرج و هزينه‌اي هم بر دوش كشور نمي‌گذارد، داراي بركاتي هم هست- سفرهاي تفريحي، سفرهاي زائد با بهانه‌هاي گوناگون را كنار بگذارند».
طبق قوانين كشور هم اكنون براي كشورهاي نزديك به جز عربستان و عراق، 500 دلار و براي كشورهاي ديگر 1000 دلار يا معادل آن به ارزهاي ديگر در اختيار مسافران قرار مي گيرد؛ البته به دانشجوياني كه خارج از كشور تحصيل مي كنند و بيماراني كه نياز به جراحي در خارج از كشور دارند نيز ارز مشخصي اختصاص مي يابد، در اين ميان به حجاج امسال 200 دلار ارز اختصاص داده شده است، معمولا گردشگران ايراني براي اين سفرها بين 3 تا 13 روز در كشورهاي خارجي اقامت دارند، حال آنكه زائران با اين ميزان ارز تخصيص يافته بيش از يك ماه در سرزمين وحي حضور دارند.
متاسفانه برخي افراد اين روزها مسئله اختصاص دلار 3900 تومان به حجاج را كاري اشتباه و برخلاف مصالح ملي مي دانند، در حالي كه زائران خانه خدا از چندين سال قبل بخشي از هزينه حج خود را پرداخته اند، برخي از آنها زماني كه دلار كمتر از1000 تومان قيمت داشت، اين هزينه را پرداخته اند و حجت الاسلام قاضي عسكر نيز اعلام كردند كه ارز مورد نياز حجاج را اسفند 96 و قبل از گران شدن دلار، تامين كرده ايم.
البته همه حجاج استطاعت مالي اين سفر معنوي را دارند، اما از نظر بنيه مالي همه آنها همسان نيستند، استطاعت به معناي آن نيست كه همه آنها ميلياردها تومان پول در بانكها دارند يا املاك فراواني به نامشان است، همه خوانندگان اين يادداشت حداقل يك نفر از حجاج امسال را مي شناسند، حال يا از اقوام نزديك يا از دوستان آنها در بين 85 هزار حاجي امسال وجود دارد، آيا همه آنها حسابهاي ميلياردي و يا املاك فراوان دارند؟ بسياري از همين زائران حج، كارمند بازنشسته، كشاورز يا فردي با يك درآمد متوسط هستند و به جاي سفر توريستي، حج واجب را انتخاب كرده اند. منكر اين نيستيم كه برخي از اين حجاج از وضعيت مالي بسيار خوب برخوردار هستند، اما آيا اكثريت اين افراد اين گونه هستند؟
نكته ديگر آنكه از ميان همين 85 هزار نفر نيز حجاج زيادي هستند كه به هر دليلي، اين 200 دلار را كه از نظر قانون حق آنهاست، اما ضرورتي نمي بينند كه آن را دريافت كنند و كساني كه به اين 200 دلار ارز حجاج ايراد مي گيرند، اين مسئله را نيز در نظر بگيرند، متاسفانه برخي تعصبات موجب مي شود كه اين گونه افراد، فقط سياهي خلق و روشنايي و بركات حج را پنهان كنند.
در آن سو، امروز براي سفرهاي تفريحي و سياحتي 500 و 1000 دلار ارز اختصاص يافته است كه با توجه به اختلاف قيمت ارز دولتي و آزاد، برخي آژانس هاي مسافرتي براي آنكه بيشترين سود را دريافت كنند، اين گونه تبليغات مي كنند كه شما فقط گذرنامه خود را به ما تحويل دهيد تا بدون يك ريال هزينه شما را چند روز به يك كشور خارجي ببريم؛ البته اختلاف قيمت ارز دولتي و آزاد، آن قدر براي آنها سود دارد كه حاضرند حداقل هزينه دو ميليون تومان يك مسافر را تقبل كنند. سوال اين است كه چرا مدافعان مصالح كشور و مردم، به اين پديده خطرناك كه مسابقه در تاراج ارز كشور است، واكنش جدي نشان نمي دهند؟
اما همين افراد در رسانه ها و فضاي مجازي به اين 200 دلار ارز مسافرتي حجاج به نوعي ايراد مي كنند كه گويا اگر اين 200 دلار به حجاج داده نشود، رانت و قاچاق و غيره برچيده مي شود و فقر و بيكاري و اختلاف طبقاتي ناشي از حضور حجاج در حج و هزينه كردن اين مقدار پول در عربستان است! كما آنكه در سال هاي اخير نيز به هر بهانه اي حج را زير سوال برده اند. اين افراد تا چه حد از رانت هاي برخي افراد در ارز 4200 توماني و واردات كالا به نرخ 4200 تومان و فروش آن به نرخ دلار آزاد انتقاد كرده اند و چرا اين افراد به گونه اي سخن مي گويند كه حضور حجاج در سرزمين وحي را مشكلي براي اقتصاد كشور قلمداد مي كنند؟
سالانه چند ميليون سفر توريستي به كشورهاي مختلف صورت مي گيرد؛ سفرهايي كه بسياري از مردم با توجه به هزينه اي كه پرداخت مي كنند، از خدمات ارائه شده رضايت ندارند، به جز برخي آژانس هاي خاص كه پول زيادتري از مسافران مي گيرند و خدمات نسبتا مناسبي ارائه مي دهند، ساير آژانس ها حتي از ارائه يك هتل مناسب و وعده ناهار و شام هم دريغ مي كنند، اما سازمان حج و زيارت به دليل آنكه متولي برگزاري يك سفر معنوي است، تمام تلاش خود را براي ارائه بهترين خدمات كرده است و زائران چه در عراق و چه در عربستان با آسايش و امنيت خوبي در اين سفر گام مي گذارند.
آنهايي كه به اسم منافع ملي، هر سال درباره حج جنجال سازي مي كنند، بدانند كه حجاج به هيچ وجه بدهكار ملت نيستند، نكته ديگر آنكه اكثر هزينه هاي حج در ازاء خدماتي است كه به زائران حج مي شود؛ اينكه برخي در فضاي مجازي مي گويند اين مقدار هزينه مستقيم به جيب عربستان مي رود تا در جنگ يمن از آن استفاده كند، نه تنها هيچ منطقي ندارد، بلكه موجب هجمه به حج و زائران خانه خدا مي شود.
بهروز گودرزي




نظرات کاربران