حج محل نمایش اقتدار مسلمانان است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: حج یک همایش بین المللی و محل نشان دادن اقتدار مسلمانان در جهان است .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت اله عبدالكريم عابديني روز دوشنبه در همايش حجاج قزوين افزود: با وجود تمامي نالايقي هاي آل سعود، حضور باشكوه در حج تمتع از جمله وظايف ما مسلمانان است .
وي اظهار كرد :حج جلوه‌اي از وحدت و اقتدار امت اسلامي را به نمايش مي‌گذارد و بر همين اساس نبايد به اين اجتماع توحيدي به صورت سطحي نگاه كرد.
به گفته وي حج تمتع سفري روحاني، معنوي، سياسي، اجتماعي، عبادي و كسب تقوا و ذكر است كه ما در پايان اين سفر بايد دچار تغييرات معنوي شويم و به درجات معرفت خود بيفزاييم.
آيت اله عابديني اضافه كرد:متاسفانه در اين سال‌ها شاهد هستيم كه مديريت حج در مكه و مدينه در دست انسان‌هاي نالايق قرار گرفته و اميدواريم بزودي با معجزه الهي اين حكومت ظالم سرنگون شود.
وي اضافه كرد: پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در دوران ستمشاهي و تغيير رژيم بعثي در عراق، چشم انداز آينده ما و اميدواري نسبت به سرنگوني ظلم در جهان را افزايش داده است.
نماينده ولي فقيه در استان قزوين بيان كرد: با سقوط رژيم نالايق آل سعود و برپايي حكومت اسلامي بر مبناي دين در محيط ارزشمند مكه و مدينه و نابودي رژيم صهيونيستي، همه كشورهاي جهان روي امنيت و آرامش را خواهند ديد.
آيت اله عابديني افزود: حتي اگر در اين سال‌ها شايستگي و لياقت ميزباني از سوي حكومت سعودي را نمي‌بينيم، اما اصرار به حضور در مراسم بزرگ حج باشكوه تمتع را داريم و حتما بايد اين مراسم با عظمت برگزار شود.
وي تصريح كرد:ما با حضور در حج الهي با خداي متعال و اهل بيت (ع) تجديد پيمان مي‌كنيم كه هر كجا انساني نيازمند است به ياري او مي‌شتابيم و امروز اگر مردم يمن، غزه، سوريه، عراق، لبنان، فلسطين و آفريقا به كمك نياز دارند از آنها حمايت مي‌كنيم.
امام جمعه قزوين گفت :در حديث مشهوري در اصول كافي از امام باقر (ع) نقل شده است اسلام بر پنج پايه و ستون نماز، روزه، حج، زكات و ولايت استوار شده است كه ولايت از همه مهمتر است و بايد توجه ويژه به آن داشته باشيم.
وي خاطرنشان كرد: اميرمومنان(ع) در آخرين وصيت خود درباره خانه خدا فرمودند سفارش اكيد مي‌كنم شما را نسبت به خانه خدا، مبادا عهد و پيمان خود را با خداي متعال فراموش كنيد، نبايد خانه خدا خالي بماند زيرا در اين صورت از نگاه لطف خداوند محروم مي‌مانيد.
وي با اشاره به سالروز شهادت امام صادق (ع ) گفت :امام صادق (ع) نيز مي‌فرمايند تا زماني كه كعبه برپاست دين پابرجا خواهد بود، خداي متعال براي سه چيز خيلي حرمت قائل است، قرآن به عنوان كتاب الهي، خانه كعبه به عنوان قبله مسلمانان و خاندان عصمت و طهارت؛ يعني كعبه نماد دين و پرچم برافراشته شده دين، نبوت و امامت محسوب مي‌شود.
تحمل سختي ھاي ايام تشريق، زمان انتظار زائرين در نوبت تشرف را كوتاهتر مي كند
بنابراين گزارش، حميد محمدي در اين همايش گفت: سرمايه صلي سازمان حج و زيارت را زائرين دانست و اظهار كرد: وجود زائرين عزيز هويت و فلسفه وجودي سازمان حج و زيارت است. وي، حج را كنگره بزرگ اسلام و يك حركت عظيم و بي نظير در دنيا و جهان اسلام خواند و گفت: ما فضاي حج را ھمانند سال گذشته در شرايطي برقرار مي كنيم كه رابطه دوجانبه بين جمهوري اسلامي ايران و عربستان وجود ندارد، اما موضوع حج به لحاظ اهميت بسيار زيادش، از روابط دو جانبه كاملا جدا تلقي شده است و بر همين اساس پيش مي رود.
وي افزود، با اينكه فقدان روابط دوجانبه محدوديتهاي زيادي را ايجاد كرده و بر سختي كار بسيار افزوده است، اما خدمتگزاران شما در سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رھبري و تمامي خادمين حجاج از جمله مديران مجموعه ها، مديران كاروانهاو همكاران آنها در هر رده اي همه سعي و تلاش خود را بكار بسته اند تا زائرين با آسودگي و در كمال آرامش از بركات اين سفر معنوي بهرمند شوند و اعمال حج خود را به بهترين نحو ممكن انجام دھند.
رييس سازمان حج و زيارت، فرآيند عمليات حج را بسيار پيچيده و سخت برشمرد و توضيح داد: بعد از حج سال گذشته حدود 25 كارگروه از كارشناسان خبره در مورد واكاوي و آسيب شناسي حج تشكيل شد و هدف از اين كارگروه‌ها ، مرتفع گردد مشكلات براي سالهاي بعد بود.
محمدي به موضوع اسكان نيز اشاره كرد و افزود: اسكان زائرين در مدينه منوره با توجه به تخريب بخشي از ھتلھاي اين شهر و عدم جايگزيني ھتلھاي جديد، نسبت به ھتلھاي مكه كيفيت پايين تري دارد .وي طول اسكان در مدينه را ناشي از محدوديت تعداد هتل مناسب حداكثر ۶ روز دانست و گفت: دست اندركاران سازمان حج و زيارت تمام تلاش خود را براي رفاه و آسايش زايران انجام داده اند؛ البته برخي مشكلات موجود در مدينه براي زايران همه كشورها وجود دارد كه اميدواريم اين دغدغه ها هم با سعه صدر زائران به خوبي پايان يابد.
رييس سازمان حج و زيارت در خصوص تغذيه زائرين نيز اظهار كرد: تغذيه زائرين كشورمان در ھتلھا پخت نمي شود بلكه اين فرآيند در آشپزخانه ھاي متمركز و توسط آشپزھاي مجرب ، زير نظر كارشناسان بهداشت و با موادي مرغوب و تجهيزات مدرن و با توجه جدي به اصول بهداشتي و سلامت انجام مي گيرد.
محمدي در خصوص موضوعات پزشكي و درمانگاھھاي زائرين اظهار كرد: درمانگاه‌هاي تخصصي در مدينه ‌و مكه ايجاد كرده ايم كه زائرين مي توانند جھت معالجه به آنھا مراجعه كنند؛ البته لازم است زائرين اصول بھداشتي و مسائلي كه باعث بيماري نشدن آنها مي شود را مورد توجه قرار دهند و به پيشگيري قبل از درمان بپردازند.
وي به خدمات درماني ‌در‌ مشاعر مقدس اشاره كرد و افزود: طبق توافقنامه صورت گرفته با طرف سعودي، حجاج ما مي توانند از خدمات پزشكي عربستان در منا و عرفات استفاده كنند.
رييس سازمان حج و زيارت در همين رابطه تاكيد كرد: طبق توافقات انجام شده با مسئولين سعودي حجاجي كه در عرفات و منا به پزشك نياز دارند، مي تواند به نزديكترين درمانگاھھاي سعودي كه در منطقه ايران قرار دارد، مراجعه كنند.
محمدي با تاكيد بر اهميت اصل امنيت و سلامت حجاج گفت: لازم است حجاج محترم به تمامي نكات و موارديكه مديران كاروانها اعلام كرده اند توجه جدي داشته باشند. وي ادامه داد در همين رابطه توجه به قوانين و مقررات كشور ميزبان نيز بسيار مهم است.
وي در خصوص اسكان در مشاعر مقدس در ايام تشريق بيان كرد: با توجه به گرمي ھوا در موسم حج كه گرمترين زمان سال در عربستان مي باشد گفت: اقدامات بسيار خوبي در عرفات شده است، كسانيكه سالهاي قبل مشرف شده اند مي توانند اين تفاوت بسيار برجسته را تبيين كنند. در عرفات چادرهاي سنتي و كوچك و كوتاه به خيمه هاي بسيار بزرگ و مرتفع و داراي كولرهاي گازي تبديل شده است، اما با اين وجود محدوديتهايي مثل تنگي و مضيقه جا وجود دارد كه حجاج محترم بايد زائرين با سعه صدر و كمي حوصله اين كاستي ھارا تحمل كنند.
وي با اشاره به محدوديت وسعت منا و مضيقه جاي استراحت حجاج در خيمه هاي منا، گفت: ممكن است عده اي بگويند در اين شرايط كه محدوديت و مشكل جا هست، تعداد كمتري به حج ببريم. بايد توجه داشت اگر سازمان بتواند سالي يكصد هزار نفر را هم به حج اعزام كند، تشرف يك ميليون و ۳۵۰ هزار نفري كه از 12 سال پيش در نوبت و انتظار تشرف هستند تا 14 سال ديگر بطول خواهد كشيد.اگر تعداد كمتري مثلا 50 هزار نفر اعزام شوند، زمان انتظار به 28 سال افزايش خواهد يافت و ممكن است حج قسمت عزيزاني كه ساليان متمادي در انتظار هستند، نشود.
وي با اشاره به روحيه همكاري و تعاون مردم خوب ايران گفت: يقينا همه حجاج حاضر هستند يكي دو شب سختي و مضيقه جا را تحمل كنند اما زمينه را براي تشرف زودتر هم وطنان چشم انتظارشان فراهم كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص ھزينه اعزام زائرين كه در اين روزھا ھجمه ھايي عليه آن شده و عده اي بيان مي كنند كه چرا بايستي ھزينه زائرين با ارز 3900 توماني تامين شود گفت: ارز مورد نياز زائرين با وجوهي كه خود زائرين در اسسفند ماه در هنگام ثبت نام پرداخت كرده اند، طبق نرخ روز بانك مركزي خريداري شده است و ھيچ منتي هم بر زائرين نيست.
در ادامه اين مراسم در خصوص چگونگي مناسك حج و اعمال آن براي زايراني كه امسال به حج تمتع مشرف مي شوند، سخنراني شد.


| شناسه مطلب: 89115




قزوين حج 97



نظرات کاربران