معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله

معرفی زیارتگاه قاسم بن موسی (ع) در حله

قاسم از فرزندان امام کاظم(ع) بود که امام هفتم شیعیان به او علاقه زیادی داشت. مزار او در حله، مورد توجه شیعیان است.

هر چند در منابع، اشاره‌ای به تاریخ تولد و وفات قاسم نشده ولی مشهور است که او حدود سال ۱۵۰ق. در مدینه متولد شد و در حدود سال ۱۹۰ق. از دنیا رفت. بنابر نقل کتاب شجره طوبی، در زمان هارون عباسی که علویان شکنجه یا کشته می‌شدند، قاسم مانند بسیاری از علویان که به دیگر سرزمین‌ها هجرت کردند، به عراق رفت و در نزدیکی حله با دختر یکی از شیوخ قبایل ازدواج کرد و صاحب دختری شد.

سید بن طاووس هنگام ذکر آداب زیارت فرزندان ائمه(ع)، نام او را در کنار نام عباس بن علی و علی اکبر آورده است. به گفته علامه مجلسی سخنی از امام رضا(ع) مشهور شده که هر کس نتواند مرا زیارت کند، برادرم قاسم را زیارت کند ولی چنین حدیثی در منابع وجود ندارد.


امروزه محلی که قاسم بن موسی در آن دفن است، شهر «القاسم» نامیده می‌شود. این شهر در استان بابل عراق، در ۳۵ کیلومتری حله قرار دارد. در ایران نیز چندین بقعه در کاشان و مهدی‌شهر سمنان و در نزدیکی شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی به قاسم بن موسی منسوب است.


 









 










 


| شناسه مطلب: 89275







نظرات کاربران