سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کارگزاران حج 97 با رهبر معظم انقلاب اسلامی:

 امیدواریم با عنایات خداوند درحج پیش‌رو ، بتوانیم از حجم آسیب‌ها کاسته و بهتر از گذشته، در خدمت‌رسانی به حجاج انجام‌ وظیفه  نمائیم

با توجه به شرایط امروز جهان اسلام و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شعارِحج‌ امسال‌را «حج، تحول‌روحی‌و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» انتخاب کرده‌ایم.

                                                                                      بسم الله الرحمن الرحیم 


 


در آغاز سخن، فرا رسیدن هفته حج و دهه کرامت را ، از طرف خود و جمع حاضر، خدمت حضرتعالی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از اینکه در آستانه تشرف حاجیان به حرمین شریفین، اجازه فرمودید تا جمعی از کارگزاران حوزه حج و زیارت و دیگر ارگانها و نهادهای همکار و جمعی از حاجیان به حضور حضرتعالی شرفیاب شوند صمیمانه تشکر و  سپاسگزاری می‌نمایم و اجازه می‌خواهم تا گزارش کوتاهی را به استحضار برسانم :


  1. با توجه به شرایط امروز جهان اسلام و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شعارِحج‌ امسال‌را «حج،تحول‌روحی‌و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» انتخاب کرده‌ایم تا حجاج عزیز کشورمان  با بهره‌گیری از فرصت بی‌نظیر حج، تحوّلی آشکار در جانُ و روحُ و اخلاق و رفتارشان ایجاد ، و با الهام از قرآن کریم که ابراهیم‌خلیل‌ الرحمان و رسول گرامی اسلام را ، الگوی مسلمانان معرفی نموده  « لکم اسوة حسنة فی ابراهیم والذین معه اذ قالوا لقومهم انا بُرآء منکم و مماتعبدون
    من دون الله... »
    و آیه شریفه « لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة »  سبک زندگی دینی را فرا گرفته، و در کنگره بین‌المللی حج، در کنار دیگر مسلمانان جهان زمینه‌های عزت و سربلندی امت اسلامی را فراهم سازند.
  2. سال گذشته علیرغم نگرانی‌های موجود، با توکل به پروردگار و با عنایات رسولخدا(ص) ، فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) و ائمه مظلوم بقیع(علیهم السلام) و حمایت‌های مدبرانه حضرتعالی و مسئولان محترم نظام، حج ایرانیان با عزت، امنیت و آرامش برگزار و حجاج عزیز با افتخار به میهن اسلامی بازگشتند، امسال هم با اقدامات صورت گرفته، انتظار داریم حج بهتر از سال گذشته برگزار گردد، هرچند متأسفانه عده‌ای با حملات ناجوانمردانه در چند هفته اخیر  کام حاجیان را تلخ و به دروغ اعلام کردند که حج  با  یارانه دولتی انجام می‌شود، لیکن بنده در محضر شریف حضرتعالی صریحاً اعلام می‌کنم که دولت محترم ضمن مساعدت و ایجاد تسهیل در برگزاری حج، هیچگونه یارانه ارزی در اختیار زائران قرار نداده و سازمان حج و زیارت در ماه اسفند 96  مطابق با نرخ همان زمان، ارزمورد نیاز هزینه های حجاج از قبیل مسکن، تغذیه، تدارکات، حمل و نقل و امثال آن را خریداری کرده است .
  3.  در راستای تحقق شعار سال یعنی « حمایت از کالای ایرانی »  ضمن فراهم کردن زمینه برای خرید اینترنتی سوغات از داخل کشور، از حجاج عزیزمان خواسته‌ایم بمنظور بهره‌وری بیشتر از سفر معنوی حج و پرهیز از بازارگردی، سوغات‌هایِ مورد نظر خود را امسال، از تولیدات داخلی و از داخل کشور تهیه و خرید کنند تا از ثواب کمک به تولید داخلی و ایجاد اشتغال برای جوانان نیز بهره‌مند گردند .  بحمدالله این ایده مورد استقبال حجاج قرار گرفته و امید داریم در پایان سفر بتوانیم آمار خرسند‌کننده‌ای در این زمینه به حضرتعالی و ملت عزیز و شهید پرور ایران اسلامی ارائه نمائیم .
  4. بمنظور ارتقاء سطح خدمت رسانی به حجاج در حوزه‌های فرهنگی و اجرائی بلافاصله پس از حج سال گذشته، بیش از 26 کمیته آسیب‌شناسی با حضور افراد خبره تشکیل، و در برنامه‌ریزی‌های حج سالجاری، راهکارهایی برای حل آسیب‌ها  مشخص شد امیدواریم با عنایات خداوند درحج پیش‌رو ، بتوانیم از حجم آسیب‌ها کاسته و بهتر از گذشته، در خدمت‌رسانی به حجاج انجام‌ وظیفه  نمائیم.
  5. در سالهای اخیر و بخصوص سالجاری، با فراهم شدن بستر لازم برای ارتقاء سطح معلومات حجاج و بهره‌گیری از آموزش‌ها و ابزارهای نوین، اقدامات مفیدی صورت گرفته و آموزش‌ها از حالت سنتی خارج شده است ، 10 تا 12جلسه آموزشی داخل کاروانها، جلسات متمرکز اسرار و معارف حج در برخی استانها در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات‌چندهزارنفری در تهران و مراکز استانها، همراه با آموزش‌های نمادین مناسک حج، بهره‌گیری از فضای مجازی و آموزش‌های غیرحضوری با استفاده از اساتید برجسته و خبره، انتشار بیش از 1300  اثر در موضوع‌های مختلف مورد نیاز حجاج، تشکیل جلسات آموزشی ویژه بانوان، تشکیل جلسات ویژه تحصیلکردگان، انتخاب بازرس و نیز خبرنگار افتخاری از میان زائران، تشکیل گروه‌های ده نفره از بین زائران برای کمک به همسفران با عنوان یاوران حجاج، و برگزاری کلاس‌های برخط، جلسات آموزشی شبیه‌سازی شده کاروان، افزودن مهارت‌ها به مواد آموزشی، همه و همه موجب گردیده تا استقبال حجاج افزایش یابد و هرکدام به فراخور سطح سنی و معلومات خویش، بتوانند از تنوع برنامه‌ها و آموزش‌ها بهره‌ بگیرند. مجموعه کتب و محصولات نیز روی سایت بعثه قرار گرفته  و از طریق تلفن‌های هوشمند، می‌توانند بصورت رایگان از آنها استفاده کنند.
  6. در دو سال گذشته بیش از 100 اثر در زمینه‌های مختلف مورد نیازحاجیان و زائران حج، عمره و عتبات در پژوهشکده حج و زیارت به چاپ رسیده است انتشار  فصلنامه میقات‌حج، دو فصلنامه‌ میقات ‌الحج،  فصلنامه فرهنگ زیارت،  پژوهشنامه حج و زیارت، برگزاری نشست‌های علمی تخصّصی از  دیگر کارهای صورت گرفته  در  پژوهشکده حج و زیارت بوده است .

 


  1. در حج سالجاری با بهره‌گیری از پیام رسان‌های داخلی جهت ارتباط با زائران از طریق حدود 27000  تلفن همراه، پیام‌های اجرائی و فرهنگی همه روزه به زائران و حجاج عزیز منتقل‌ و این ‌امکان نیزفراهم شد تاحاجیان بتوانندمطالب خود را به مسئولان حج و زیارت و بعثه‌ مقام ‌معظم‌ رهبری منتقل کنند.

 


  1. در سالجاری تعداد 355/10 نفر از برادران و خواهران اهل سنت از مناطق مختلف کشور به حج مشرف می‌شوند، تولید کتب و محصولات فرهنگی متناسب با مذهب این عزیزان، ایجاد سایت آموزشی و بارگزاری ده‌ها کتاب مفید و قابل استفاده، برگزاریِ کلاس‌های آموزشی برای روحانیون، معین و معینه‌های آنان، تشکیل شورای افتا با حضور ده نفر از علمای اهل سنت کشور، از جمله کارهای انجام شده در سالجاری بوده است. 

 بحمدالله هوشیاری و ارتقاء بینش سیاسی علما و زائران محترم اهل سنت کشور، ایران اسلامی را الگوی وحدت، تقریب و همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی قرار داده است که به سهم خود از همه این بزرگواران تشکر و قدردانی می‌نمایم.


 


  1. بنده پس از حوادث دلخراش و جانسوز مسجدالحرام و منی و به شهادت رسیدن جمعی از بهترین بندگان خدا ، بمقداری که توان داشته‌ام برای احقاق حقوق خانواده‌های این عزیزان تلاش و امور را پیگیری کرده‌ام، لیکن تا این تاریخ به دلیل برخی کاستی‌ها در داخل و عدم پاسخگویی و اقدام شایسته کشور میزبان،  متأسفانه نه نتایج کمیته حقیقت‌ یاب که بدون حضور جمهوری اسلامی تشکیل گردید به ما اعلام شد و نه دیه‌ای به خانواده‌ها پرداخت کردند، لذا این بنده حقیر در محضر حضرتعالی به دلیل عدم تحقق این خواسته تاکنون، از عموم خانواده‌های عزیز شهدای مسجدالحرام  و منی عذرخواهی می‌کنم و همچنان تا دستیابی به نتایج به تلاش خود ادامه خواهم داد.

 در پایان ضمن عرض پوزش از تصدیع ایجاد شده اجازه می‌خواهم تا در محضر حضرتعالی از ریاست محترم سازمان حج و زیارت جناب آقای حمید محمدی، و کلیه همکارانمان در بعثه و سازمان، بیوت مراجع عظام تقلید، روحانیون، مدیران و عوامل محترم کاروانها، وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، راه مسکن و شهرسازی ، امورخارجه، بانک مرکزی، هلال‌احمر و مرکز پزشکی‌حج و زیارت، سازمان‌صدا و سیما،  نیروی انتظامی،  پلیس فرودگاهها، سپاه پاسداران، سازمان و مسئولان فرودگاههای کشور، هواپیمایی کشوری، هواپیمایی جمهوری‌اسلامی‌ایران و همه عزیزانی که از ماههای گذشته تاکنون برای انجام حجی با شکوه و عزتمند تلاش کرده و می‌کنند تشکر و قدردانی نمایم و از رهبر عزیز و عظیم‌الشأن تقاضا دارم ما را دعا بفرمائید تا بتوانیم در انجام وظائف محوله کوشا و موفق باشیم .




نظرات کاربران