حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد

حج نباید تعطیل شود، ظرفیت های عظیم حج می تواند راهگشای مشکلات کشورهای اسلامی باشد

اگر شخصیتهای سیاسی، علما و دانشمندان جهان اسلام از فرصت حج برای بیان دیدگاهها و مواضع شان استفاده می کردند امروز مسلمانان در فشار و شاهد ذلت و نکبت نبودند و کشورهای منطقه و فلسطین دچار این ویرانی و جنگ و به هم ریختگی نبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  امروز در مراسم نمازجمعه تهران در سخنانی حج را یکی از ارکان دین اسلام بیان و تاکید کرد: این فریضه الهی  جایگاه بسیار رفیعی دارد به گونه ای که پایداری  دین با کعبه پیوند زده شده است.


سرپرست  حجاج ایرانی که  همزمان با هفته حج و دهه کرامت، سخنران پیش از خطبه ها درمصلای امام خمینی بود با اشاره به روایت "لایزال الدین قائما ما قامت الکعبه " افزود: تا زمانی که کعبه پابرجاست دین هم پابرجا خواهد بود. وی با اشاره به آیه ای از قران کریم که خدا کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرارداده است ، اظهار داشت: درنهج البلاغه امیرالمومنین هم آمده است که خدا حج را وسیله تقویت دین قرارداده است.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه با ذکر حدیثی از پیامبر که فرمود بخدا سوگند مکه و کعبه بهترین زمین خداست، گفت: رسول خدا (ص) اهمیت زیادی برای حج و زیارت کعبه قائل بود و فرمود اگر نبود که مرا از مکه اخراج کردند من هرگز از این شهر خارج نمی شدم. 


سرپرست  حجاج ایرانی با ذکر آیه ای از سوره مبارکه حج به اهمیت این سفر اشاره و تاکید کرد: در این سوره از مسلمانان خواسته شده است به حج بروند تا شاهد منافع دنیوی و اخروی آن باشند.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: خدا حج را پرچم اسلام قرارداد تا مسلمانان با سفر به مکه و شرکت در اجتماع عظیم حج این پرچم را برافراشته نگهدارند.


وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) درباره اهمیت حج و برپایی آن افزود: دربیان امام ششم شیعیان بر انجام مناسک بدون تعطیلی آن تاکید شده و آمده است که اگر مردم حج را ترک کنند برعهده والی جهان اسلام است که با هزینه بیت المال عده ای را به حج بفرستد تا خانه خدا از حج گذار خالی نماند.


نماینده ولی فقیه با انتقاد از طرح برخی مسائل نادرست که مسئله حج را ساده و باطل عنوان می کنند، گفت: حضرت علی (ع) نیز فرمودند که مواظب باشید خانه خدا تنها نماند که در این صورت عذاب نازل خواهد شد.


وی با اشاره به مشکل بوجود آمده در روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران با دولت عربستان سعودی  گفت: موضوع روابط سیاسی با فریضه حج جداست و این مشکل نباید باعث تعطیلی حج بشود.


سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با بیان ظرفیتهای عظیم حج گفت: درصورت استفاده نکردن از این ظرفیت دشمنان علیه ما وارد عمل خواهند شد و از این فرصت ضد ما استفاده خواهند کرد.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با برشمردن برخی ظرفیتهای حج ، تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم را یکی از این ظرفیتها دانست که بسیار مورد توجه بوده است.


وی افزود: زائر هنگام عزیمت به حج توبه و طلب حلالیت می کند و بگونه ای عمل می کند که خدا جواب لبیک او را بدهد  که این همان تحول ویژه روحی واخلاقی در زندگی اوست.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تعمیق باورهای دینی در مردم و ارتقاء سطح آگاهی حجاج را یکی دیگر از ظرفیتها بیان و تصریح کرد: حج می تواند اطلاعات و باورهای دینی مردم را افزایش دهد و حاجی عالمانه وآگاهانه اعمالش را انجام دهد.


افزایش اخوت و برادری دینی در داخل و خارج کشور یکی دیگر از ظرفیتهای حج است که سرپرست حجاج ایرانی به آن اشاره کرد و گفت: از آنجا که دشمنان درصدد ایجاد اختلاف بین مسلمین هستند؛ حجاج درسرزمین وحی هم وحدت بین خودشان وهم وحدت بین جهان اسلام را به نمایش می گذارند که تاثیر زیادی درسطح جهان به ویژه جهان اسلام دارد.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرحضور بیش از ده هزار زائر اهل سنت در حج امسال را نمونه ای از برادری و وحدت در داخل بیان کرد و افزود: درحجِ ایرانیان که از آن به عنوان حج نمونه یاد می شود همه بطور یکسان و برابر، هم اخوت دینی را به نمایش می گذارند و هم اینکه مدافع انقلاب و کشور و عامل سربلندی اسلام هستند.


نماینده ولی فقیه ارتباط با شخصیتهای جهان اسلام را یکی دیگر از ظرفیتهای حج بیان کرد و اظهار داشت: دیدار با بیش از 30 تن از شخصیتهای جهان اسلام و تبادل تجربیات، فرصتی است برای در کنارهم بودن و شبهه زدایی از اسلام و برافرشتن پرچم دین که دشمنان با آن مخالفند.


وی افزود:  دشمنان درصدد ایجاد اختلاف بین مسلمین و سرکوب شیعه هستند اما حج این فرصت را به ما می دهد تا شبهه های اعتقادی و شبهات سیاسی را پاسخ بدهیم و ویژگی های ملت ایران و انقلاب اسلامی را برای مسلمین دیگر کشورها بیان کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: اگر شخصیتهای سیاسی، علما و دانشمندان جهان اسلام از فرصت حج برای بیان دیدگاهها و مواضع شان استفاده می کردند امروز مسلمانان در فشار و شاهد ذلت و نکبت نبودند و کشورهای منطقه و فلسطین دچار این ویرانی و جنگ و به هم ریختگی نبود.


وی چاره اندیشی برای رونق اقتصادی در جهان اسلام را دیگر ظرفیت حج برشمرد و خاطرنشان کرد : عده ای تصور می کنند که فلسفه حج  فقط نماز و طواف و انجام مناسک است اما اگر بتوان از این فرصت برای چاره اندیشی معضلات اقتصادی جهان اسلام و تبادل تجربیات کشورهای اسلامی بهره برد چهره دنیای اسلام در سایه حج ابراهیمی دچار تحول شگرفی خواهد شد.


نماینده ولی فقیه در حج ، امام خمینی (ره) را احیاگر حج ابراهیمی معرفی کرد و افزود: رهبرمعظم انقلاب هم همه ساله با طرح اندیشه های بلند و عمیق، رهنمودهایی برای هرچه بهتر برگزارکردن این فریضه الهی و استفاده از ظرفیتهای معنوی آن ارائه می کنند.


سرپرست حجاج ایرانی در پایان اظهار امیدواری کرد مراسم حج امسال با آرامش برگزار شود و حجاج ایرانی به سلامت به میهن بازگردند.


 


 


 


 


 


 


 




نظرات کاربران