امسال چند هندی به حج می‌روند امسال چند هندی به حج می‌روند امسال چند هندی به حج می‌روند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امسال چند هندی به حج می‌روند امسال چند هندی به حج می‌روند امسال چند هندی به حج می‌روند امسال چند هندی به حج می‌روند امسال چند هندی به حج می‌روند

امسال چند هندی به حج می‌روند

وزیر اقلیت های هند اعلام کرد برای نخستین بار از استقلال هند امسال تعداد 175 هزار و 25 زائر هندی برای انجام حج واجب به عربستان سعودی سفر می کنند که 45 درصد از آنها زن هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، 'مختار عباس نقوی' وزیر اقلیت های هند روز چهارشنبه هفته گذشته، زمانی که نخستین گروه از حجاج ساکن دهلی نو را به مقصد عربستان بدرقه می کرد از ارائه تسهیلات جدید به زائران خبر داد.
براساس گزارش روزنامه 'تایمز او ایندیا' ، در یک هفته گذشته حدود سه هزار و 400 زائر هندی از شهر های مختلف از جمله دهلی نو، گواهاتی، سرینگر، لاکنو و گایا، این کشور را به مقصد عربستان سعودی ترک کرده اند.
وی افزود:سیاست های جدید دولت بی جی پی ، که از سوی بسیاری از مخالفان سیاسی به ستیز با اقلیت ها متهم می شود ، باعث بهبود شرایط اعزام مسلمان علاقمند به حج شده است.
نقوی اظهار کرد اکنون دیگر مسلمانان هند برای انجام فریضه حج با مشکلات و موانع بزرگی روبرو نیستند.


*لغو یارانه های دولتی
دولت هند مدتی پیش اعلام کرد که برای حج امسال یارانه های دولتی را حذف خواهد کرد.
نقوی می گوید این تصمیم نقطه عطفی در سفر حجاج هندی به عربستان است .
وی افزود:با اینکه لغو یارانه دولتی منجر به افزایش اندک هزینه سفر حجاج به عربستان شده ولی این امر باعث نگرانی حجاج نشده است.
وزیر اقلیت های هند گفت که پیش از این تصور می شد که لغو یارانه های دولتی باعث افزایش شدید هزینه های حج می شود که اینطور نشد.
دولت هند در ماه ژانویه سالجاری اعلام کرد که در راستای دستور دادگاه عالی این کشور، اختصاص یارانه حج برای مسلمانان این کشور را متوقف و این بودجه را صرف آموزش اقلیت ها و بویژه کودکان می کند.
دادگاه عالی هند در سال 2012 با این استدلال که هیچیک از ادیان دیگر برای انجام سفرهای مذهبی به نقاط دیگر جهان از دولت کمک دریافت نمی کنند ،خواستار لغو یارانه حج در این کشور شده بود. 
دولت هند سال گذشته 2.5 میلیارد روپیه برای یارانه حج اختصاص داده بود. 
دولت هند اعلام کرده است که یارانه در نظر گرفته شده که بیشتر در بخش سفر هوایی به عربستان سعودی مورد استفاده قرار می گیرد، برای مسلمانان غیر ضروری است و با جلوگیری از این انحراف بودجه، می توان از آن در بخش های بهتری از جمله توانمندسازی جامعه مسلمانان استفاده کرد. 


*تغییر قوانین مربوط به حجاج زن 
نقوی،سیاست های جدید دولت هند در خصوص حجاج زن را نقطه عطفی دانست و اضافه کرد بر اساس سیاست های جدید دولت هند دیگر حضور یک مرد به همراه زائران زن الزامی نیست.
وزیر اقلیت های هند اعلام کرد برای نخستین بار از استقلال هند امسال تعداد 175 هزار و 25 زائر هندی برای انجام حج واجب به عربستان سعودی سفر می کنند که 45 درصد از آنها زن هستند.
وی افزود:اگر زنان به صورت گروهی در حج شرکت کنند دیگر نیازی به همراهی یک مرد وجود ندارد.


* سفر حجاج هندی به عربستان از طریق دریا 
وزارت اقلیت‌های هند چندی پیش از موافقت دولت عربستان برای احیای مسیر دریایی اعزام حجاج هندی به این کشور به منظور ادای مناسک حج عمره و تمتع پس از 23 سال خبر داده بود.
این وزارتخانه تاکید کرد که این تصمیم برای کاهش هزینه‌های سنگین حجاج هندی برای سفر به سرزمین وحی صورت گرفته است.
مسیر دریایی هند به عربستان در سال 1995 میلادی به دلیل فرسوده‌ بودن کشتی حامل حجاج، متوقف شده بود. پیش از این نیز مطرح‌شدن گزینه مسیر دریایی از شهر ساحلی بمبئی به جده به دلیل درخواست دیوان عالی هند از مرکز حج مبنی بر لغو یارانه‌های سفر هوایی حجاج تا سال 2022 عنوان شده بود که البته انتظار می‌رود مسیر دریا هزینه‌های زائران را نیز کاهش دهد.
روزنامه 'هندوستان تایمز'، در گزارشی نوشت کمیته ویژه سیاست گذاری حج برای سالهای 2018 تا 2022 در پیش نویس برنامه های خود به کاهش پروازهای حج اشاره و پیشنهاد کرده است نقاطی که پروازهای حج از آنها انجام می شوند از 21 مورد فعلی به 9 مورد تقلیل یابند.
پیش نویس برنامه های جدید در پاسخ به تقاضای یک دادگاه عالی در سال 2012 مبنی بر لغو یارانه های تسهیلاتی حج تا سال 2022 تدوین شده است.
طرح های پیشنهادی این کمیته لازم است قبل از اجرا به تصویب وزارتخانه های مربوطه برسد.


***دنیای مجازی، به بهبود شرایط حج کمک می کند
دولت هند خدمات مجازی با استفاده از گوشی های همراه زائران طراحی کرده است که تمام نیازهای یک مسافر حج از ثبت نام تا خبررسانی و یا پرداخت هزینه های الکترونیکی را میسر می کند.
به گفته مقامات حج هند؛ طراحی این نرم افزار باعث تسهیل امور حج و صرفه جویی مالی برای حجاج شده است.
این نرم افزار به گونه‌ای طراحی شده که پنج بزرگسال و دو کودک می‌توانند در قالب یک گروه و به صورت همزمان از آن استفاده کنند.
اکونومیک تایمز نیز در گزارشی نوشت در حج سال 2016 ،45 هزار و 843نفر به صورت آنلاین برای حج ثبت نام کردند که 11 درصد از آنها از اپلیکیشن موبایل برای ثبت نام استفاده کردند.
ایرنا


| شناسه مطلب: 89335




هندوستان



نظرات کاربران