جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب جلوه  عاشورا:

توقف جنگ در شب
جلوه عاشورا:

توقف جنگ در شب

همزمان با دهه کرامت، حجت الاسلام و المسلمین قادری، سخنران بعثه مقام معظم رهبری، به سخنرانی پرداخت.

وی یکی از جلوه های مهم واقعه کربلا که با کمال تأسف یا اصلا دیده نمی شود یا کمتر پرداخته می شود، تدبیر امام در توقف جنگ  در شب عاشورا و کشاندن آن به روزعاشورا دانست چراکه این توقف، چهار علت داشت.


وی سپس در تبیین این چهار علت ادامه داد: 1. امام (ع) به دنبال این بود که به جای کا ربزرگ، کاری مقدس انجام بدهد چراکه نهضت حسینی از جنس کشور گشایی خلیفه دوم نبود که ایران و روم را فتح کرد. همچنین ازجنس کار نادر شاه نبود که از هند تا بیت المقدس را فتح کرد و جزو ایران نمود چراکه این کارها بزرگ بودند ولی مقدس نبودند در حالی که امام به دنبال کاری بود که قداست و نورانیت در آن موج بزند لذا  جنگ را متوقف کرد و فرمود: "لعلنا نصلی لربنا هذه چند هو الله"؛ باشدکه امشب را در پیشگاه خدا به نماز و دعا بگذاریم. امام حسین (ع) با این اقدام، چنان معنویت را با نهضت و نهضت با معنویت گره زد که مصداق "الله نو رالسموات و الاض" شد و چون نور خدا خاموش نمی شود، نهضت حسینی هم خاموش نمی شود.


 


2.امام حسین (ع)، امام هدایت است. اگر جنگ در شب انجام می شد، تمام سپاه کوفه  جهنمی می شدند ولی امام به دنبال آن بود که از دل جهنم، افرادی را دستگیری کند و با خود به بهشت ببرد لذا جنگ را متوقف کرد و روز عاشورا با زیان تشنه ،با ایراد دو خطبه توانست، شایستگان بهشت را از سپاه کوفه نجات دهد. از همین رو سپاه امام در شب عاشورا ۷۲نفر بودند ولی تا پایان جنگ، به ۲۲۰ نفر رسیدند.


 


3. امام در شب عاشورا، اصحاب خود را نشاند و درباره آنچه فردا واقع می شود را واضح و بدون هیچ ابهامی با آنان در میان گذاشت و سپس فرمود: "می توانید بروید و من بهشت را برای شما تضمین می کنم تا برای رفتنتان در قیامت مجازات نشوید" این در حالی است که هیچ فرمانده نظامی ای، چنین کاری نمی‌کند ولی این بر خورد امام باعث شد به هیچ‌ وجه سپاهش ریزش نکرد و همه ماندند و سپاه کوچک امام توانست بر خلاف همه محاسبات نظامی، نه تنها در مقابل سپاه سی هزار نفری دشمن بایستد بلکه اقدامات شجاعانه آنان باعث شد، جنگ تا غروب ادامه یابد.


 


4. اگر شب عاشورا جنگ می شد، همه از بزرگ و کوچک کشته می شدند و هیچ کس باقی نمی ماند تا ییام واقعه عاشورا را به دیگران برساند. امام با توقف جنگ در شب عاشورا، دستور داد اصحاب دور خیمه گاه خندق حفر کنند تا امنیت زنان و کودکان، به خصوص کلید واقعه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) محفوظ بماند و با این تدبیر، پیام رسانان واقعه ماندند و با خطبه های خود پیام عاشورا را تا درون کاخ یزید رساندند.


 


گفتنی است پس از سخنرانی، مداح اهل بیت (ع) حاج احمد زمانی، به مرثیه سرایی و مداحی پرداخت. زائران نیز با اشک و سینه زنی، همراهی کردند.


 


سخرانی و مداحی بعثه مقام معظم رهبری هر روز صبح ها (به جز جمعه) در حرم امام حسین (ع) و شبها (به جز  پنج شنبه و جمعه) در حرم قمر بنی هاشم (ع) برقرار است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران