حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است

حج یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است

خطیب و محقق کشور با بیان اینکه حج، یک‌دوره توحید، نبوت و معادشناسی است تاکید کرد: نباید به واسطه برخی کارهای نادرستی که از سوی حکومت کودک‌کش وهابی عربستان صورت می‌گیرد اصل حج را به عنوان یک فریضه واجب، زیر سؤال ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صابری اراکی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: حج یکی از واجبات الهی در فروع دین است که نه برای همه مسلمین بلکه برای عده‌ای از آنان که استطاعت مالی داشته باشند واجب است.

وی با بیان اینکه در فریضه حج، بر اساس حکمت بالغه الهی و مصلحت تامه خداوند برای افراد دارای استطاعت و در مسیر بندگی و عبادت به عنوان فریضه‌ای مستحکم، خدایی و نورانی و سرنوشت‌ساز وضع شده است عنوان کرد: حج شرط استطاعت را دارد که براساس رساله مراجع معظم، باید استطاعت مالی و جانی وجود داشته باشد.

صابری اراکی با بیان اینکه مراد از استطاعت مالی این است که افرادی باید به حج بروند که پول دارند و خوف فقر هم ندارند، تصریح کرد: بنابراین حج برای فقرا و زکات بگیران و ... نیست بلکه برای کسانی است که وقتی به حج می‌روند و بر می‌گردند عائله آنان به دشواری نمی‌افتد و نیازی به قرض و بدهی بالا آوردن هم ندارند.

این محقق و خطیب برجسته کشور ادامه داد: یکی دیگر از موارد استطاعت جانی است که انسان باید در سلامتی باشد تا سفر را بتواند انجام دهد؛ اسلام در مورد سفر مطالب گوناگونی دارد از جمله اینکه نماز مسافر شکسته و روزه او باید افطار شود؛ زیرا انسان در سفر همچون مرغ سرکنده‌ای است که خانه و زندگی ندارد؛ بنابراین اسلام در تشریع احکام، بر مبنای «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ؛ خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‏ اش تکلیف نمى‌کند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زیان اوست‏. پروردگارا، اگر فراموش کردیم یا به خطا رفتیم بر ما مگیر، پروردگارا، هیچ بار گرانى بر (دوش‏) ما مگذار؛ همچنانکه بر (دوش‏) کسانى که پیش از ما بودند نهادى‏. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداریم بر ما تحمیل مکن‏؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تویى‏؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز کن‏ (۲۸۶)». عمل کرده است.

صابری اراکی با بیان اینکه در این سفر راه باید باز باشد و امنیت هم برقرار تصریح کرد: فلسفه حج، تجمع آحاد مسلمین در رنگ و نژاد و قومیت‌های مختلف و ... است تا خوف در دل دشمنان ایجاد کنند که اگر مثال آن را بخواهیم در درون شیعه بزنیم شبیه پیاده‌روی اربعین است که یهودی و مسیحی و شیعه و سنی حضور دارند؛ بیش از ۲۰ میلیون نفر در این مسیر در یک راستا با شور و شعور و عشق در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه ثواب نماز جماعت را در روایت غیرقابل شمارش دانسته‌اند، زیرا یدالله مع الجماعة است، افزود: بنابراین حج بزرگترین نماد تجمع امت اسلامی است که انسان وقتی محرم شد زن و شوهر هم بر یکدیگر حرام می‌شوند، نگاه به آئینه و کشتن یک پشه هم حرمت دارد و میقات نمادی از معاد جسمانی است یعنی از حج به اصول دین و توحید و نبوت و معاد باز می‌گردیم و اگر چنین تجمعی به کارکرد حقیقی خود برسد دشمنان حساب جداگانه برای مسلمین باز خواهند کرد.

صابری اراکی ادامه داد: در میقات، معادشناسی هم هست، زیرا وقتی مردیم لباس ما را بیرون می‌آورند و در میقات نیز انسان لباس از تن بر می‌کند و لباسی بر تن می‌کند که در آن هیچ نوع فخرفروشی و تجمل وجود ندارد؛ لنگ و حوله‌ای است که تداعی‌گر کفن است؛ انسان وقتی مرد در کانال پاسخگویی قرار می‌گیرد و عمل برای او تمام است و به تعبیر قرآن «یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ» و در میقات هم کسی به فکر دیگری حتی فرزند و همسر نیست و فکر خودش هست تا اعمالش را به بهترین وجه انجام دهد.

این محقق و خطیب برجسته بیان کرد: طواف دور کعبه یعنی خدایا من آن قدر عاشق تو شده‎ام که می‌خواهم دورت بگردم؛ بنابراین طواف، دور خدا گشتن است و سعی صفا و مروه نیز تلاش و کوشش ابراهیمی و هاجری و اسماعیلی است نه برای دنیا بلکه برای سعی برای رسیدن به خداست.

صابری اراکی ادامه داد: در عرفات بوی معرفت‌شناسی و شناخت خدا مطرح است؛ یعنی طوطی‌وار خدا را عبادت نکردن و در مشعر هم سخن از شعور است، زیرا اگر انسان بی شعور باشد از حیوان هم پست‌تر خواهد شد؛ چنین انسانی که از سرزمین‌های قبل گذشته به منا می‌رسد؛ یعنی سرزمین آرزوها؛ در اینجا آرزوی انسان داشتن خانه چند طبقه و حوائج صرف مادی نیست بلکه در اینجا سخن از آرزوی زمین زدن شیطان و هوای نفس است و به همین دلیل رمی جمرات می‌کند و قربانی کردن هم، دو معنا دارد یکی اینکه من خود را برای خدا بکشم، ولی چون حرام است به جای آن گوسفند قربانی می‌کنم و دیگر اینکه سر منیت و خودخواهی خود را ببرم.

صابری اراکی با بیان اینکه اساس حج در ذی‌حجه است عنوان کرد: کسانی که به حج می‌روند در روایت است که از مادر متولد و پاک شده‌اند لذا در روایت که بیان شده بمیرید قبل از آنکه مرده شوید یکی از مصادیقش همین حج است.

صابری اراکی همچنین با اشاره به برخی سخنان مبنی بر تعطیلی حج در شرایطی که اماکن مقدسه در دست خائنان حرمین شریفین است تصریح کرد: منبری‌ها و وعاظ وظیفه دارند دین خدا را برای مردم بیان کنند؛ شرایط استطاعت را بگویند و شرایط امروز را تبیین کنند نه اینکه به این بهانه حج را زیر سؤال ببرند و از اساس آن را بزنند.

وی تاکید کرد: بعد از حادثه منا در سال ۹۶ شرایط برای حضور مردم در حج فراهم شد و کسانی که مستطیع بودند باید می‌رفتند و امسال نیز همین طور است، بنابراین برخی منبر نروند و بگویند حج نروید و پولش را به فقرا و در کار‌های خیر خرج کنید؛ این درست مانند آن است که بگوئیم نماز نخوانید و روزه نگیرید، ولی به جهیزیه کمک کنید؛ حج همانند روزه و نماز واجب عینی است و اگر فرد بمیرد و مستطیع بوده باید از ثلث مالش برای او حج بخرند.

وی افزود: امروز رژیم فاسد، آدم‌کش و کودک‌کوش و جانی و خائن وهابیت بر عربستان حکومت می‌کند و کلید مسیر حج هم در دست آنان است، ولی نباید حج را از مرم بگیریم و اصل را زیر سؤال ببریم؛ حتی کسانی مانند دکتر شریعتی با برخی عقائد، هم در مسیر حج، بهت‌زده است و در مورد حج، قلم‌فرسایی کرده است، وقت برخی حوزویان و منبری‌ها شایسته نیست سخنانی خلاف راه خدا بر زبان برانند.

صابری اراکی با بیان اینکه باید تقوا و تدین داشته باشیم بیان کرد: البته برخی هم از آن طرف تصور باطلی دارند و می‌گویند به نام ۱۴ معصوم ۱۴ بار حج رفته‌ایم و به آن افتخار می‌کنند که البته حج رفتن کار بسیار خوبی است، ولی این فرد مستطیع و پولدار، حج یکبار واجب است و در شرایط امروز کشور بیش از یکی دو بار آن ضرورتی ندارد؛ کعبه سنگ نشان است که ره گم نشود؛ شما یکی دو بار مشرف شدید نوش جان برای بعد از آن شرایطی فراهم کنید تا دیگران هم بتوانند مشرف شوند و یا به کمک مستمندان و فقرا و ... بروید.

صابری اراکی با تاکید بر اینکه اهل مداقه باید وارد میدان تبیین فوائد و ثواب حج شوند و مستندات آن را بدون کم و زیاد و براساس آیات قرآن برای مردم بازگو کنند عنوان کرد: متاسفانه برخی مواقع شاهد هستیم برخی لباس احرام روی لباس عادی خود پوشیده و مشغول کار‌های عام‌المنفعه و برخی خیرات می‌شوند تا بگویند که به جای حج به این کار‌ها بپردازیم که این مسئله هم درست نیست و انحراف است.

این خطیب و محقق ادامه داد: نباید یک حادثه‌ای که چند سال قبل برای یکی دو نوجوان در فرودگاه جده رخ داده است را به دریدن عصمت دختران و پسرانمان در مراسم حج تعبیر کنیم؛ اگرچه این حوادث بسیار تلخ است و حتما هم باید با آن برخورد مناسب صورت بگیرد، اما نباید به گونه‌ای اذهان مردم را بترسانیم که نتیجه معکوس بدهد.

وی با بیان اینکه افراد ناآگاه و جاهل این سخنان را بر زبان می‌رانند عنوان کرد: برخی صحبت‌ها را نباید بالای منبر بگوئیم، زیرا بلندگوی دشمن است، اما در جایی هم که آتش به اختیار است باید مطالب را بازگو کنیم؛ مثلا در یک دوره‌ای تصاویر برخی از دختران زیر ۹ سال را با آرایش زننده بر روی صفحات تقویم‌ها و اتوبوس‌ها و ... نمای شمی دادند که ما معتقدیم با طراحی دشمن صورت می‌گیرد و برخورد هم باید می‌شد و شد، اما نباید برای برخی مسائل اصل حج را زیر سؤال برد.

صابری اراکی تاکید کرد: حج، جهاد، نماز، حجاب و عفاف را اگر از مردم بگیریم دین را گرفته‌ایم و هیچ چیزی برای جایگزین کردن آن نداریم و نمی‌توانیم به چیزی تکیه کنیم و این خواست لائیک‌ها و آمریکا و دشمنان انقلاب و اسلام است.


| شناسه مطلب: 89366




اسرار و معارف حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران