جلوه عاشورا، ولایت مداری است جلوه عاشورا، ولایت مداری است جلوه عاشورا، ولایت مداری است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جلوه عاشورا، ولایت مداری است جلوه عاشورا، ولایت مداری است جلوه عاشورا، ولایت مداری است جلوه عاشورا، ولایت مداری است جلوه عاشورا، ولایت مداری است

جلوه عاشورا، ولایت مداری است

مراسم روزانه سخنرانی حرم مطهر امام حسین (ع) کماکان ادامه دارد. در این دوره، خطیب توانا حجت الاسلام و المسلمین قادری به سخنرانی و مداح اهل بیت (ع) حاج احمد زمانی به مداحی و مرثیه سرایی می پردازند.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج  از کربلا، در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین قادری، یکی از جلوه های درس آموز واقعه عاشورا را "ولایت مداری" اصحاب  حضرت سیدالشهدا (ع) دانست.  وی ادامه داد: این جلوه زمانی قابل فهم و تفسیر است که ما برداشت درستی از ولایت مداری داشته باشیم؛ چراکه ولایت چهار مرتبه دارد:


نخستین مرتبه ولایت، "ولا محبت" است؛ یعنی ما آن انسانها به حکم اینکه فطرتا میل به کمالات و خوبیها داریم، اهل بیت (ع) را چون سرآمد همه کمالات و خوبیها هستند، دوست داریم و محب آنها هستیم و این، محدود به شیعیان نمی شود بلکه در تمام مذاهب اهل سنت حنبلی، مالکی، حنفی ،شافعی و مذاهب شیعه همچون زیدی و اسما عیلی، در این نقطه مشترک اند و محب اهل بیت اند. از همین رو فخرر از ی در تفسیر کبیر و زمخشری در تفسیر کشاف این حدیث قدسی را از رسول خدا (ص) آورده اند که فرمود: "من مات علی حب محمد و آل محمد مات مات شهیدا"
مرتبه دوم از ولایت مداری، "ولا زعامت" است؛ یعنی ما به حکم اینکه رسول خدا (ص)  در غدیر خم فرمودند: "من کنت مولاه  فهذا علی مولاه" و نیز به حکم اینکه در حدیث لوح، رسول خدا (ص) امامان بعد از خودش را 12 نفر از عترت خود تعیین کردند تا ما باورمند به زعامت آنان باشیم. این‌جا است که می بینیم  از یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون  نفر، تنها سیصد و پنجاه میلیون نفر باقی می مانند و بقیه ریزش می کنند و ازخط ولایت خارج می شوند.


سومین مرتبه ولایت مداری، "ولا تصرف" است؛ یعنی به حکم آیه ۴۹ سوره آل عمران که می فرماید: "حضرت مسیح به دلیل تقرب، به اذن حق تعالی ولایت تکوینی داشت و مرده را زنده می کرد، کور مادر زاد راشفا می داد..."  و به حکم آیه ۹۳ و ۹۶ سوره یوسف که می گوید: "پیراهن یوسف، چشم نابینای یعقوب را بینا کرد." باور داشته باشیم اهل بیت (ع) نیز چون مظهر اسمای حسنا هستند نیز ولایت تکوینی دارند و بنابراین، به حرفهای سخیف وهابیت در این باره، گوش ندهیم.
چهارمین مرتبه ولایت، "ولا مودت" است. تفاوت ولا در محبت و مودت در این است که محبت قابل تجزیه است. مثلا زن و شوهر تا بچه دار نشدند، به هم وابسته اند اما وقتی بچه متولد می شود، محبت تجزیه می گردد اما مودت، همان به اوج رسیده ایست که محب جز محبوب و عاشق جز معشوق را نمی بیند و آنچنان جذبه معشوق او را واله خودش می کند که خودش را فراموش می‌کند. از همین‌ رو خداوند از ما مودت اهل بیت (ع) را خواسته و فرموده : "ای پیامبر بگو من از شما جز مودت در حق نزدیکان خود، چیزی نمی خواهم." 


آنچه اصحاب امام حسین (ع) را به این مرتبه رساند، مودت بود چراکه مسلم بن عوسجه پیرمرد به زمین افتاده، سرش روی زانوی امام قرار گرفته، در آن لحظه نخست می پرسد "او فیت یابن رسول الله؟" سپس خطاب به زهیر کرده می گوید: "حسین را به تو سپردم." همچنین سیف و مالک به میدان رفته و سپس برمیگردند و گریه می کنند و می گویند: "یابن رسول‌الله ما که رفتیم ولی گریه ما برای این است که شما بعد از ما تنها خواهی شد. این است معنای مودت


پایان بخش این مراسم، مداحی مداح اهل بیت (ع) حاج احمد زمانی و سینه زنی بود.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران