ساماندهی موکب های ایرانی در اربعین 97

همایش بزرگ پیاده روی زائرین اربعین چند سالی است که اجرا می شود. هر ساله از چند روز مانده به اربعین عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از کشورها و شهرهای دور و نزدیک با پای پیاده راهی کربلا می شوند تا چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) را در جوار حرم آن حضرت به سوگ نشسته و عزاداری کنند و هر سال، موکب های بیشتری برپا می شود که نیازمند ساماندهی و مدیریت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، جمشید گودرزی قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین از برنامه های این ستاد درباره موکب‌‌ها گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید :


14 کمیته برای اجرای برنامه های اربعین


حضور هزاران زائر در پیاده روی عظیم اربعین نشان از ارادت مردم کشورمان به اهل بیت و امام حسین(ع) دارد. زائرینی که با پای پیاده فرسنگ ها راه را می پیمایند و خود را به کربلا می رسانند تا اربعین را در آنجا به سوگ بنشینند. بحث تغذیه و اسکان زائرین در کربلا و سایر شهرهای زیارتی عراق از جمله برنامه‌هایی است که ستاد مرکزی اربعین وظیفه ساماندهی آن را به ستاد بازسازی عتبات عالیات محول کرده است.


قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین با اشاره به وظایف این ستاد می گوید: «ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین در چهارچوب ستاد مرکزی اربعین فعالیت می کند. وظیفه این ستاد اسکان، تغذیه زائرین اربعین و جذب مشارکت های مردمی است.» ستاد اربعین برای اجرای برنامه های اربعین ۱۴ کمیته دارد که کارها توسط این کمیته ها اجرا می شود.


گودرزی از برنامه های کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه می گوید: «بخش عمده ای از کار در کشور عراق و با حضور ستاد اربعین انجام می شود. در حال حاضر عملیات بازسازی و بهسازی حرم ها را داریم که تلاش می کنیم برای اربعین آماده شوند. سازماندهی و ساماندهی موکب های داوطلب که توسط مردم و زائرین برپا می شود هم از دیگر برنامه هایمان است.»


هزینه های موکب ها از کمک های مردمی تامین می شود


 گودرزی می گوید: «برپایی موکب‌ها یک حرکت مردمی است. هزینه های موکب ها از بودجه تامین نمی‌شود بلکه کمک های مردمی است که با ساماندهی این کمک ها را به مکان اسکان موکب هدایت می کنیم.»


گودرزی می گوید: « هماهنگی با مسئولان عراقی در شهرها و ورودی مرزها برای ورود اقلام موکب داران و زمین و مکان مورد نیاز برای برپایی موکب ها انجام شده است. در رابطه با زیر ساخت های موکب ها مانند آب، برق و فاضلاب و … اقدامات لازم با هماهنگی کشور عراق صورت گرفته است.»


قائم مقام ستادبازسازی عتبات در امور اربعین در ادامه از امکاناتی که در مرزها برای زائران فراهم می شود هم می گوید: «در شهرهایی مانند همدان، کرمانشاه که محل عبور زائران است هماهنگی های لازم را برای برپایی موکب انجام دادیم. در بحث ورود زائرین خارجی در نقطه مرزی که از کشورهای همسایه وارد کشور می شوند در موکب هایی که در مرزها برپا است از آنها پذیرایی شده و به سوی کشور عراق هدایت می شوند.»


ثبت نام برای برپایی موکب


طبق گفته مسئولان ستاد اربعین سال گذشته حدود ۱۸۰۰ موکب در مرزهای خروجی کشور و استانها و مرزهای کشور عراق بر پا شد. گودرزی می گوید: «امسال هم با برنامه ریزی هایی که داریم تلاش می کنیم تا خدمات لازم صورت بگیرد. درخواست ها و خدمات از سوی ستاد های استانی بررسی شده و با توجه به توانمندی ها ارزیابی شده و پروانه جدید برای اراده خدمات به موکب ها صادر می شود.»


آمارها نشان می دهد سال گذشته بیشترین موکب ها را استان خوزستان از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه این شهر داشت. بعد از استان خوزستان تهران با بیش از ۱۵۰ موکب و ۱۵۰ هزار زائر از جمله استان هایی بود که بیشترین زائر را داشت. گودرزی درباره ثبت نام برای موکب می گوید: « در حال حاضر ثبت نام انجام می شود. افرادی که برای برپایی موکب تقاضا دارند در غالب هیات امناء ( روحانی و مدیر اجرایی) تقاضای خود را مطرح می کنند.


پس از بررسی در صورت صلاحیت مجوز صادر می شود. این موکب ها علاوه بر بحث اسکان و تغذیه خدماتی هم در بحث درمانی، خیاطی و آرایشگری و شستشوی لباس زائران ارائه می دهند.» وی اشاره ای هم به راه اندازی سامانه ثبت موکب می کند و می گوید: «از جمله اقداماتی که امسال انجام می دهیم. راه اندازی سامانه ثبت موکب ها است که به زودی این سامانه معرفی و موکب ها ثبت شده و گزارش گیری ها درباره خدمات مورد احتیاج موکب ها در این سامانه بررسی می شود.» گودرزی در پایان از جذب مشارکت ها می گوید: «مشارکت ها توسط مسئولان موکب ها جذب می شود. امسال برای برقراری انضباط مالی دستورالعمل مالی برای موکب دارها تعیین کردیم تا مبالغ جمع آوری شده و هزینه کرد خود را به ستاد اربعین اعلام کنند.»




نظرات کاربران