روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع) روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع)

روایت دلدادگی استاد طلاکاری حرم مطهر علوی به آستان اهل بیت (ع)

حب اهل بیت باعث شده بود کودکی که با پدر بزرگش از زنجان به عتبات آمده بود در شهر نجف اشرف ماندگار شده و بعدها به علت تبحر در طلاکاری در کارگاه آبکاری حرم مطهر فعالیت کند

نیم‌قرن پیش با پدر بزرگش به شهر نجف اشرف آمد و از همان موقع در این شهر ماندگار شد. فارسی را دست و پا شکسته صحبت می‌کند و لهجه زیبایی عربی و فارسی را توامان با هم دارد. دلیل اصلی ماندگاریش در عراق را حب اهل‌بیت(ع) و بویژه امام علی(ع) و امام حسین(ع) می‌داند.


نامش محسن محمدعلی رجب جعفری است. می‌گوید در سال‌های بسیار دور تاجر چای بوده اما پس از آن شغلش را تغییر داده و به طلاکاری رو آورده است. افتخارش این است که تجارب ۲۵ ساله خود در این باره به کار گرفته تا بتواند با حضور در آستان حرم امیرالمؤمنین(ع) خدمات رسانی کند. حالا سال‌هاست که مسئول بخش کارگاه آبکاری و طلاکاری حرم مطهر امیرالمومنین (ع) شده اما خودش را فقط خادم اهل بیت می‌داند.


وقتی روز رونمایی از گنبد جدید را که ۱۷ربیع الاول سال۱۳۹۵ بود به یاد می‌آورد، اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید یکی از روزهای بسیار زیبای ۵۳سال عمرش بوده است؛ «این بنا ۳قرن پیش به دستور نادرشاه ساخته شده و بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش و خوردگی شده و نیازمند ترمیم و مرمت بود. برای همین توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات مجدداً طلاکاری و نوسازی شد. برخی خشت‌ها هم که در اثر حوادث مختلف دچار آسیب‌های جدی شده بودند در موزه حرم وجود دارد. با توجه به ارزش تاریخی خشت‌های گنبد، باید خشت‌های قدیمی که هر کدام ۲۰گرم طلای خالص دارد پس از ترمیم و صافکاری مجدداً آبکاری شده و به پوشش طلای آن‌ها، 17 میکرون افزوده می‌شد. ترمیم این خشت‌ها شرایط خاصی دارد؛ باید در ابتدا شستشو، لحیم کاری و جوشکاری و سپس برای طلاکاری تحویل واحد آبکاری و در نهایت روی گنبد نصب شود. هر خشت طلا که از گنبد باز می‌شود ۴ساعت زمان برای بازسازی، بهبود، صیقل و مرمت می‌طلبد تا در نهایت بر محل قبلی خود که با استفاده از کد رمزنگاری شده قرار گیرد.»


رجب‌جعفری به نکته جالبی درباره خشت‌های طلای گنبد امیرالمومنین اشاره می‌کند و درباره فرق این گنبد با سایر گنبدها می‌گوید: «ابعاد خشت‌های طلای گنبدهای اعتاب مقدسه مساوی است اما ابعاد خشت‌های طلا در گنبد حضرت علی (ع) متفاوت است و همین امر مهم‌ترین وجه تمایز آن است که موجب می‌شود هر خشت صرفا در جای خودش قابل استفاده باشد. مساحت این گنبد 650مترمربع با تعداد رج‌های (دورهای قطر گنبد) ۷۶ حلقه است که 9530 خشت طلا دارد در حالی که این تعداد در گذشته 9999 خشت بوده است. اصلاح ابعاد و زوایای برخی خشت‌ها باعث تغییر در تعداد خشت‌ها شده است.»


اصالت رجب‌جعفری به استان زنجان بازمی‌گردد. می‌گوید: «زندگی در ایران نسبت به عراق راحت‌تر است زیرا امکانات بیشتری هرچند گران‌تر در اختیار است اما آرامش و امنیت به عنوان عنصرهای غیرمادی مهم‌تر از هر چیز دیگری است. ما اقدامات تروریستی داعش و وابستگان آن‌ها را فقط با عشق به ائمه و زیارت آن‌ها تحمل کردیم که همچون آبی بود بر آتش دل‌های سوزان محبین الائمه.»


اما راهکار ماندن خودش در عراق در آن شرایط را این‌طور توضیح می‌دهد: «در آن موقع با نظر علمای بزرگ بهتر بود شیعیان تقیه کرده و یا خیلی در انظار عمومی ظاهر نشده و در مراسمات مذهبی شرکت نمی‌کردند. ما هم زیاد در تجمع‌ها و اعتراضات شرکت نمی‌کردیم و همین امر باعث شد که اذهان عوامل بعثی خیلی متوجه ما نشده بود.»درباره اخراج بسیاری از محبان اهل بیت در زمان صدام و ضدیت حزب بعث با شیعیان می‌گوید: «تهدید و ارعاب حکومت و دولت آن هم به دلیل حب ائمه باعث شده بود که شیعیان خاک عراق را ترک کنند. البته برخی از آن‌ها هم از این کشور اخراج شده و اکثر آن‌ها به ایران مهاجرت کردند. اکثراً هم به شهرری آمدند. شیعیان در آن زمان باید مراقبت بسیاری می‌کردند تا مبادا دولت بعث و عوامل وابسته به صدام متوجه فعالیت‌های آن‌ها نشده و دستگیر، زندانی و از کشور اخراج نشوند.»


۷ فرزند دارد که پس از ازدواج در شهرهای مختلف ایران و عراق سکنی گزیده‌اند. هر چند ماه یکبار هم برای دیدن فرزندانش به مسافرت می‌رود اما چون همواره دلش را در نجف جا می‌گذارد خیلی سریع به این شهر بازگشته و گمشده‌اش‌را می‌جوید که همان دیدن ایوان طلا و ضریح نورانی و نماز بالاسر آقاست. با این کارها دلش آرام می‌شود و از التهاب می‌افتد.


او که سال‌ها در حرم مطهر امیرالمومنین(ع) خادم بوده، بارها به مشهد مقدس جهت زیارت شمس الشموس امام رضا(ع) سفر کرده اما هیچ‌گاه نتوانسته بن غذای حضرتی و تبرکی دریافت کند. می‌گوید تنها آرزویش حضور در مهمانسرای آستان امام هشتم وتناول غذای آنجاست.


خیلی دلش می‌خواهد بتواند گنبد و بارگاه امام هشتم در مشهد مقدس را طلاکاری کند؛ «خدا را چه دیدی شاید آقا طلبید و این کار را کردم. اصلا شاید برای همین کار، سالیان زیادی تجربه کسب کرده‌ام تا در این آستان هم خدمت کنم.»


وسعت صحن و بارگاه امام رضا توجهش را جلب کرده و از اینکه ایرانی‌ها نسبت به توسعه حرم امام رضا(ع) پیگیری خوبی داشته‌اند خوشحال است. امیدوار است با افتتاح کامل بخش‌های زیارتی و غیرزیارتی صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در حرم علوی، زائران این امام همام نیز رفاه بیشتری را حس کنند.


فارس




نظرات کاربران