کعبه نماد هویت اسلام است کعبه نماد هویت اسلام است کعبه نماد هویت اسلام است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کعبه نماد هویت اسلام است کعبه نماد هویت اسلام است کعبه نماد هویت اسلام است کعبه نماد هویت اسلام است کعبه نماد هویت اسلام است

کعبه نماد هویت اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین سرچاهی با اشاره به جایگاه ویژه حج در اسلام به برخی اعمال و مناسک این فریضه بزرگ نیز اشاره و تأکید کرد: کعبه نماد هویت اسلام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم فرهنگی معرفتی ویژه بدرقه زائران بیت الله الحرام هر روز نیمه شب گذشته در محل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی سرچاهی راوی بعثه مقام معظم رهبری در این مراسم ضمن معرفی مکه مکرمه و مسجدالحرام عنوان کرد: شما پای در سرزمینی می‌ گذارید که ارزش آن در قالب جملات و کلمات قابل بیان نیست، چراکه کعبه در قرآن و روایات ما مورد احترام ویژه قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین سرچاهی ابراز داشت: حرم همان جایی است که انسان ناپاک نمی تواند وارد شود و در برخی روایات ما وارد شده که یک رکعت نماز در مسجدالحرام معادل چندین هزار رکعت در جای دیگر است، وقتی نگاه می‌ کنید ثواب می‌ برید و آیات روی آن منقش است و بهترین جای آن حجرالاسود است.
وی در ادامه به خصوصیات حجرالاسود نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هرچیزی قلبی دارد و قلب مسجدالحرام کعبه است و کعبه نیز خود قلبی دارد که قلب آن حجرالاسود است که در ابتدا از شیر سفید تر بوده و مطابق روایات ما دست خدا روی زمین است.
راوی بعثه مقام معظم رهبری اضافه کرد: این سنگ بهشتی در اثر گناهان انسان ها سیاه شد، حال می‌ توانیم از همین قضیه یک نکته اخلاقی برداشت کنیم و آن این که وقتی گناه با یک سنگ بهشتی این چنین کاری می‌ کند، با قلب های ما چه می‌ کند؟ از این رو باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا بعد از حج قلب خود را پاک و خالی از هرگونه پلیدی کنیم.
وی در ادامه در معرفی ارکان خانه خدا یادآور شد: بیت الله الحرام ارکانی دارد که محاذی با بیت المأمور است، بیت المأمور همان جایی است که ملائکه الهی مأمور شدند که بر حضرت آدم سجده کنند؛ کعبه معظمه چهار رکن دارد و دلیل آن عرش خدا است که آن هم بر چهار رکن سبحان الله، و الحمدلله، ولا اله الا الله، والله اکبر استوار شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سرچاهی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌ فرماید: قلب مومن عرش خدا است، همان عرشی که ارکان خانه خدا از روی آن درست می‌ شود، بنابراین باید توجه داشته باشیم نباید به عرش خدا یعنی دل انسان مؤمن بی احترامی کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کعبه نماد هویتی اسلام است، ابراز داشت: نماز، دفن اموات، ذبح حیوانات و ده ها عبادت واجب و مستحب ما باید به سوی کعبه ادا شود به همین جهت است که می‌ گوییم حج نماد هویتی ما است و مسلمان به حج شناخته می‌ شود.
راوی بعثه مقام معظم رهبری ابراز داشت: حضرت هاجر به همراه فرزندش اسماعیل وقتی در این سرزمین بی آب و علف قرار گرفت هیچ امیدی به زنده ماندن نداشت ولی خداوند از جایی که فکرش را نمی کرد به آنها آب رساند، که این نشان می‌ دهد انسان هیچ گاه نباید امید خود را به ویژه در این سرزمین از رحمت خدا قطع کند همچنانکه شما نیز بعد از چندین سال توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا کردید.
وی با تأکید بر این که سرتاسر مکه و مدینه نور و روشنایی و معنویت است، خاطرنشان ساخت: خوب شما زائران بزرگوار نهایت تلاش خود را برای بهره گیری از این سفر معنوی به کار بگیرید و تلاش کنید که به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز توجه داشته باشید.
حجت الاسلام والمسلمین سرچاهی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: مقام معظم رهبری در پیام هایی که نسبت به حج داشته اند نکات مهمی را یادآور شده اند که در میان آنها اهتمام به نماز جماعت در مسجد الحرام، تلاوت قرآن، پرهیز از بازار گردی و توجه ویژه به اعمال روز عرفه نمود ویژه ای دارد.
 


| شناسه مطلب: 89465




کعبه روایتگری



نظرات کاربران