سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است

سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: در گروه تاریخ بخش زیادی از فعالیت‌های تاریخی مربوط به اماکن مرتبط با حج، حرمین شریفین، مقام‌ها و زیارتگاه‌ها، مساجد، شخصیت‌های تاریخی و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد و دانشنامه حج و حرمین نیز در همین خصوص در هفت جلد چاپ شده و جلد هشتم آن نیز زیر چاپ است؛ این دانشنامه، کتاب مفصلی در حوزه حج است که مداخل تاریخی، فقهی و کلامی در آن استفاده شده است.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دکتر علی اکبر ضیایی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به مباحثی که در فضای مجازی علیه مبانی دینی از جمله حج مطرح می‌شود، گفت: بر اساس روایت‌ها اسلام بر پنج پایه بنیان گذاشته شده است. نماز، زکات، روزه، حج و ولایت.


وی به شبهات و مطالب خلاف واقعی که علیه این مبانی دینی مطرح می‌شود، اشاره و اظهار کرد: شاهد هستیم که چه شبهاتی علیه این مبانی مطرح می‌شود، اینکه پول زکات کجا می‌رود؟ در حالی که مصارف آن دقیق در اسلام مشخص شده است، عذرها و بهانه‌هایی که برای روزه‌نگرفتن مطرح می‌شود و حتی بهانه‌هایی مثل داشتن امتحان و کنکور برای روزه نگرفتن مطرح می‌شود در صورتی که در کشورهای اسلامی که کمتر مورد هجوم هستند، اصلاً چنین عذرهایی مطرح نیست و حج نیز یکی از این اصول است که به محض فرا رسیدن موسم آن بهانه‌جویی‌ها و شبهه‌افکنی‌ها آغاز می‌شود تا حج را زیر سؤال ببرند.


می‌خواهند بگویند ایرانی‌ها مکه نمی‌آیند چون کعبه را قبول ندارند


 رئیس پژوهشکده حج و زیارت دور کردن مردم ایران از بدنه جهان اسلام را هدف دشمنان خارجی از مطرح کردن مباحث مربوط به حج دانست و اظهار کرد: آنها می‌خواهند از این طریق شیعیان و به ویژه ایرانیان را از حضور در جامعه بین‌المللی مهجور و مطرح کنند که اسلام ایرانی‌ها با اسلام حقیقی فرق دارد و ایرانی‌ها مکه نمی‌آیند چون کعبه را قبول ندارند.


وی ادامه داد: در صورتی که ایرانیان به مکه نروند شیعیان متهم می‌شوند که حج را قبول ندارند.


ضیایی در ادامه به عملکرد پژوهشکده حج و زیارت در تبیین مسائل مرتبط با حج اشاره و اظهار کرد: پژوهشکده حج و زیارت با پژوهشگرانی که سال‌ها در این حوزه تخصصی کار کرده‌اند در پنج رشته در حال فعالیت است. رشته اول گروه کلام که شبهات مربوط به مباحث کلامی و اعتقادی حج را تشریح می‌کند. موسوعه‌ای به نام موسوعه رد شبهات حج نیز در 15 جلد جمع‌آوری و منتشر شده است که یکی از بهترین منابع در خصوص پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی حج است.


سیره ائمه(ع) در حج به صورت مستقل تهیه شده است


وی ادامه داد: گروه سیره شامل اخلاق و اسرار حج است و کتاب‌های زیادی در این زمینه تهیه شده به ویژه در رابطه با مباحث اخلاقی در حوزه حج، تعمیق مفاهیم معنوی در ایام حج و سیره اخلاقی اهل بیت (ع) در حج که به صورت کتاب‌های مستقل منتشر شده است مثلاً امام علی(ع) در حج، امام صادق(ع) در حج و ... .


رئیس پژوهشکده حج افزود: در گروه تاریخ بخش زیادی از فعالیت‌های تاریخی مربوط به اماکن مرتبط با حج، حرمین شریفین، مقام‌ها و زیارتگاه‌ها، مساجد، شخصیت‌های تاریخی و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد و دانشنامه حج و حرمین نیز در همین خصوص در هفت جلد چاپ شده و جلد هشتم آن نیز زیر چاپ است؛ این دانشنامه، کتاب مفصلی در حوزه حج است که مداخل تاریخی، فقهی و کلامی در آن استفاده شده است.


وی در خصوص فعالیت‌های گروه فقه که مباحث فقهی مربوط به حج را مورد بررسی قرار می‌دهند، گفت: دیدگاه‌های جدید، مباحث نو، سؤال‌های مطرح در حوزه حج و شبهاتی که در خصوص حج مطرح می‌شود توسط اساتید متخصص در این زمینه تحقیق و پاسخ داده می‌شود.


ضیایی ادامه داد: گروه اجتماعی ـ سیاسی نیز در حال شکل گیری است ولی فعالیت‌های آن توسط محققان داخلی و خارجی از قبل انجام می‌‌شده است و از جمله وظایف این گروه بررسی ابعاد سیاسی ـ اجتماعی حج است.


کسی که حج را برای ادای حاجتی ترک کند، حاجتش برآورده نمی‌شود


وی با تأکید بر اهمیت حج و به تأخیر نینداختن آن، گفت: در احادیث مطرح شده که اگر کسانی که حج بر آنها واجب شده به حج نروند هم از نظر دنیوی حاجاتشان مرتفع نمی‌شود و هم از نظر اخروی دچار خسران می‌شوند. در وسائل‌الشیعه از معصوم(ع) وارد شده که کسی که حج را ترک کند برای اینکه حاجتی را انجام دهد، مثلاً خانه‌اش را بسازد یا فرزندش را داماد کند و ... ، کسانی که به حج رفته‌اند از حج باز می‌گردند اما فردی که تعلل کرده به حاجتش نمی‌رسد.


ضیایی در پاسخ به این سؤال که پژوهش‌های صورت گرفته در حج چگونه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد؟ گفت: بر اساس سطحی که حجاج دارند، آنها از نظر تحصیلی و اطلاعاتی طبقه‌بندی می‌شود و نیازهای هر گروه از حجاج در نظر گرفته شده و طرح‌های پژوهشی بر اساس این سطح بندی و نیازسنجی صورت می‌گیرد و در ادامه برای کودکان، بانوان در سطوح مختلف، روحانیان کاروان‌ها در حد تخصصی و عموم مردم محصولات فرهنگی تولید می‌شود.


منبع: ایکنا


| شناسه مطلب: 89572




پژوهشکده حج



نظرات کاربران