آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه

آماده‌سازی چند نیم‌ضریح برای نصب در اعتاب مقدسه

معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با همت خیرین و هنرمندان ایرانی عملیات ساخت چند نیم‌ضریح در شهرهای مختلف ایران در مراحل پایانی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمد کریمی از ساخت نیم ضریح برای نصب در سردآب امام زمان (عج) در سامراء خبر داد و گفت: با دستور آیت الله سیستانی، اسناد فعالیت پادشاهان ایرانی در ساخت و ساز عتبات حفظ شده است.


وی با تشریح اقدامات معاونت صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: این بخش از ستاد مسئولیت خدمات صنعتی، هنری و تزئینات در ساخت و سازهای عتبات را برعهده دارد.


وی با بیان اینکه بخشی از اقدامت صنعتی و هنری در داخل عراق انجام می شود، ادامه داد: فعالیتهایی چون طلاکاری گنبدها، گلدسته ها و ایوانها از مواردی است که در عراق اما توسط هنرمندان کشورمان انجام می شود. اما بخش دوم اقدامات که داخل کشور انجام می شود شامل ساخت درب‌ها، پنجره های مشبک، ضرایح و نیم ضرایح، فرش و دیگر خدمات تزئینی همچون ملیله دوزی، خاتم کازی مضجع شریف ائمه و ... است که برای زیبایی حرم‌ها انجام می شود.


معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات اضافه کرد: خدمات بسیار زیادی در سنوات گذشته در این حوزه انجام شده است. در سال جاری هم حدود ۲۷ باب درب ساخته و نصب می شود که ۵ باب در حرم مسلم در کوفه اجرا شده است. از این پنج باب ۲ تا در خوزستان ۲ تا در یزد یکی در اصفهان ساخته شد. همچنین ۸ باب درب مربوط به سامرا است که ۴ مورد آن در هرمزگان و ۴ درب دیگر در گیلان، لرستان، سیستان و بلوچستان کرمانشاه آماده شد.


وی تاکید کرد: ۳ باب درب هم مربوط به کاظمین است که توسط برادرانمان در خراسان رضوی آماده سازی شده و امیدواریم پس از طلاکاری تا عید غدیر به کاظمین منتقل و نصب شود.


کریمی گفت: بعضی از این اماکن مقدس پنجره فولادی موسوم به مشبک دارد که ۶ باب از این پنجره های مشبک برای حرم موسی ابن جعفر (ع) در کاظمین و توسط هنرمندان در استان فارس آماده شده است.


معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات تاکید کرد: نیم ضریح ها هم در خیمه گاه، مقام حضرت امام حسین (ع)، مقام حضرت زینب (س)، مقام امام سجاد (ع) و مقام حضرت قاسم نصب می شود که ۴ نیم ضریح در مرز آمادگی و آبکاری طلا قرار دارد و امیدواریم در عید غدیر برای نصب انتقال دهیم. یک نیم ضریح هم در کرمانشاه، یکی در شیراز و ۲ نیم ضریح در بوشهر آماده شده است.


وی خاطرنشان کرد: یک نیم ضریح دیگر مربوط به سامرا و حرم امامین عسکریین است. مسجد جدیدی در طرح توسعه حرم ساخته شد که در زیرزمین ارتباطی با سردآب امام زمان دارد. در جایی که موازی با ضریح امامین است یک نیم ضریح نصب می شود. این نیم ضریح در استان زنجان تامین هزنیه و ساخت شده است.


کریمی افزود: یک نیم ضریح دیگر در استان آذربایجان شرقی در حال ساخت است و متعلق به تل زینبیه و مقام حضرت زینب (س) است و امیدواریم تا عید غدیر منتقل شود.


معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: برای سال آینده حدود ۱۵ سفارش درب جدید در دستور کار داریم که ساخت و ساز آن از امسال آغاز می شود.


وی افزود: ۲ تا گنبد حرم امامین جوادین طلاکاری شده است. همچنین ایوان باب المراد مجدد طلاکاری شد که همه با دست هنرمندان ایرانی انجام شده است. ایوان باب القبله با طراحی بسیار زیبا در مرحله طلاکاری است که امیدواریم در عید قربان یا غدیر افتتاح شود. علاوه بر این ۴ گلدسته که از زمان ساخت در دوره قاجار بازسازی نشده بود مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. گنبد امامین عسکریین هم طلاکاری شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. ۲ ایوان دیگر در سامرا داریم که گلدسته های آن مورد مرمت قرار گرفته و سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد. همچنین گنبد نجف که سال گذشته افتتاح شد و ایوان نجف و گلدسته ها هم در مراحل پایانی قرار دارد.


کریمی در مورد آثار تاریخی به جا مانده از قرون گذشته و اسناد ساخت و بازسازی عتبات از سوی ایرانیان گفت: آثار حضور ایرانیان و اقدامات سلاطین ایرانی در ساخت عتبات با دستور آیت الله سیستانی محفوظ می ماند. ۲ ایوان دیگر در سامرا داریم که گلدسته های آن مورد مرمت قرا رگرفته و سال آینده به بهره برداری قرار می گیرد.




نظرات کاربران