شعاع بیکران منفعت حج

آثار و منافع فراوان مادى و معنوى فراوانی بر حج مترتب است که شعاع آن بیکران بوده و دامنه وسیعی از توفیق را شامل حال حجاج می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با انجام مناسک حج علاوه بر این که واجبى تحقق مى‏‌یابد، تکلیف بزرگى ادا مى‏‌شود، بار سنگین مسئولیتى به منزل مى‏‌رسد و تقرب به خداوند حاصل مى‏‌‌شود. در پرتو این عبادت بزرگ، آثار و منافع فراوان مادى و معنوى مترتب است که به عمده‏‌ترین، درخشان‏‌ترین و با ارزش‏‌ترین آن‏ها، طبق احادیث، اشاره می‌کنیم.


آمرزش و گناه‌‏سوزى‏


عظمت و شرافت مکان، معنویت و قداست زمان، حالات معنوى و عرفانى زائران، که در پرتو اخلاص و انقلاب روحى به آنان دست مى‏‌دهد، چنان امواج رحمت و عنایت خداوندى را به جوش مى‏‌آورد، که آفریدگار جهان هستى، بندگان دلداده خود را مشمول لطف و عنایت قرار مى‏‌دهد و گناهان آنان را مى‏‌بخشد.


امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: پدرم امام باقر(ع) بارها مى‏‌فرمود: هرکس این خانه را به عنوان حج یا عمره زیارت کند، در حالى که از کبر و خودپسندى پیراسته باشد، از گناهان پاک مى‏‌شود، مثل روزى که از مادر متولد شده است. سپس آیه «هرکس تعجیل کند و ذکر خدا را دو روز (۱۱ و ۱۲ ذى‏‌حجه) انجام دهد، گناهی بر او که تقوا پیشه است و تأخیر انداخته نیست» را تلاوت کردند. سؤال کردم: منظور از «کبر» چیست؟ فرمودند: رسول خدا(ص) فرمود: بزرگ‏ترین کبر و خودپسندى این است، که کسى مردم را خفیف و سبک شمارد و چیز باارزشى به حساب نیاورد و نسبت به حق جاهل و ناآگاه باشد و نیز همراهان و اعضاى خانواده خود را سرزنش کند، هرکس گرفتار چنین کبر و نخوتى باشد، خداوند لباس کرامت و ارزش را از تن او مى‏‌کند.


سلامتى و طول عمر


علاوه بر این که نفس مسافرت با تنوع، تحول و تفرج همراه است و این جهت در به وجود آوردن صحت و سلامتى نقش مستقیم دارد، سفر حج چون با معنویت و عبادات مختلف و متنوع همراه است، این جهات را افزون مى‏‌کند، روى سلامت جسم و جان و در نتیجه طول عمر تأثیر به سزایى دارد و این مطالب در احادیث مختلفى آمده است.


رسول خدا(ص) فرمودند: «مسافرت کنید تا صحت و سلامتى یابید و جهاد کنید تا غنیمت به دست آورید، و حج به جا آورید، تا غنى و بى‏‌نیاز شوید» همچنین آن حضرت فرمودند: «کسى که حج و عمره پیوسته به جا آورد، به فقر و تهى‏‌دستى گرفتار و به تب (که عنوان کلى امراض است) گرفتار نمی‌شود».


مصونیت مال و بستگان‏


وابستگى به خدا و رهاکردن اموال و زندگى به خاطر عشق به حق، که مالک و حافظ همه چیز است، طبق روایات، براى زائر این نتیجه و پیامد را نیز دارد که در عین حالى که او از خانواده و فرزندان و محیط زندگى و اموال دور است و به حسب ظاهر، آنان مراقب و نگهبانى ندارند، خداوند حافظ آنها خواهد بود.


امام صادق(ع) فرمودند: «مسلمان وقتى از خانه خویش به طرف حج بیرون مى‏‌رود، خداوند جان و مال او را محافظت مى‏‌کند»


افزایش مال و ثروت‏


همانطور که به تجربه نیز ثابت شده، زیارت خانه خدا و تصمیم به صرف مال و دارایى حلال در این راه، موجب افزایش مال و ثروت مى‏‌گردد. شاید یک جهت آن، غیر از جنبه معنوى و توجه الهى، این جهت باشد، که زائر خانه خدا قبل از سفر، با پاک و طاهر کردن نیت و دارایى خویش، زمینه را براى سلامت و قبولى حج خویش فراهم مى‏‌آورد.


اسحاق بن عمار که از یاران امام صادق(ع) است، به آن حضرت عرض مى‏‌کند: من تصمیم دارم، هر ساله به حج مشرف شوم یا این که مخارج یکى از اعضاى خانواده‏‌ام را براى حج تأمین کنم، امام صادق(ع) پس از آن که سؤال کرد: آیا راستى چنین نیتى دارى؟ اسحاق بن عمار جواب داد: آرى، فرمود: اگر چنین نیتى داشته باشى و چنین عملى را انجام دهى، مژده مى‏‌دهم که داراى مال و ثروت فراوانى می‌شوی.


اصلاح ایمان‏


مسلمانى که سال‏‌ها از عمر خویش را گذرانده، نماز و روزه انجام داده، خمس و زکات پرداخت کرده، اکنون که قدم به سوى خانه خدا مى‏‌گذارد تا حج انجام دهد، به فرموده رسول خدا(ص) به درجه و مرحله بالاترى از ایمان صعود مى‏‌کند.


امام صادق(ع) فرمودند: پدرم امام باقر(ع)  بارها مى‏‌فرمود: حج، از نماز و روزه برتر است، زیرا نمازگزار در وقت کمى از زندگى خویش و متعلقات آن جدا و مشغول است، و روزه‏‌دار از سپیده صبح تا غروب آفتاب اشتغال دارد، اما زائر خانه خدا، بدن خود را به رنج مى‏‌اندازد، روح خود را مشغول مى‏‌کند، مال خویش را خرج مى‏‌نماید و در فاصله طولانى از زن و فرزندان و زندگى جدا مى‏‌شود و توقع و انتظار تجارت و به دست آوردن مال و ثروتى هم ندارد.


ایکنا


| شناسه مطلب: 89582




یاداشت حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران