لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

لزوم حفظ سلامتی زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

دکتر بهشتی گفت: هر یک از زائرین عزیز می‌بایست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به حفظ تندرستی خود در ایام حج اقدام نمایند.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  این روزها همه جا صحبت از مکه و مدینه و حج و زیارت است. از طرفی لازمه انجام خیلی از کارها، داشتن جسم و روحی سالم است که برای حفظ این سلامتی، مخصوصا در این ایام و این اماکن مقدس باید به برخی نکات توجه ویژه‌ای داشت.


دکتر رضا بهشتی دافچاهی، رئیس مطب پزشکى امام جعفر صادق(ع) رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با تاکید بر بهداشت فردی در حج، اظهار کرد: بهداشت فردی، عبارت است از به کار بردن دستورات ساده بهداشتی که هر فرد بر اساس تجربه یا آموزش فراگرفته و به آن عمل می‌کند، بنابراین هر یک از زائرین عزیز می‌بایست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به حفظ تندرستی خود در ایام حج اقدام نمایند.


وی افزود: شستشوی دست‌ها، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، نظافت و شستشوی پاها از جمله موارد مهم در رعایت بهداشت فردی هستند.


این پزشک خادمیار رضوی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم تغییر عادات غذایی، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بهداشت غذا خوردن و مواد غذایی است، گفت: با توجه به اینکه در کاروان به مقدار کافی غذا و مواد خوراکی وجود دارد، به هیچ وجه از بیرون کاروان به ویژه از دست‌فروش‌ها غذا تهیه نکنید، کسانی که فشار خون یا چربی خون بالا دارند، از مصرف غذاهای چرب یا نمک‌دار اجتناب کنند، پرخوری نکنید و اگر تحت رژیم یا پرهیز غذایی خاصی هستید آنرا نشکنید؛ رعایت نکات مذکور می‌تواند گامی در جهت تضمین سلامتی شما باشد.


وی ادامه داد: در صورت ابتلا به بیماری، برای بهبودی سریعتر استراحت کامل داشته باشید، زیرا استراحت کلید درمان شما است؛ مایعات گرم، سبزیجات و میوه‌جات تازه، سوپ، چای کم‌رنگ و ماست به مقدار زیاد مصرف نمایید. در هنگام حضور در جمع (اگر مُحرم نبودید) از ماسک استفاده کنید. همچنین به‌طور مرتب آب‌نمک، قرقره و استنشاق نمایید. از خوردن غذاهای ادویه‌دار و چرب بپرهیزید.


دکتر بهشتی با بیان اینکه زائران به توصیه‌های پزشک هتل عمل نموده و از درخواست یا مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمایید، تصریح کرد: بیمارانی که داروهای منظم مصرف دارند بایستی حداقل برای۴۰روز دارو همراه داشته باشند که داروهای فوق در نسخه‌ای انگلیسی و کاملا خوانا همراه شما باشد؛ توجه داشته باشید ورود داروهای همچون استامینوفن کدئین، متادون، پیرالژین به عربستان ممنوع بوده و می‌تواند موجب استرداد زائر به ایران گردد.


رئیس مطب پزشکى امام جعفر صادق(ع) خاطرنشان کرد: برای افراد دارای مشکل حرکتی تهیه ویلچر از ابتدای سفر با مشورت مدیر کاروان لازم می‌باشد؛ افراد دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند بایستی کول باکس‌های مناسب برای نگهداری ویال انسولین تهیه نمایند.


وی بیان کرد: به زائرین محترم توصیه می‌شود نسبت به اصلاح مشکلات فتق‌های شکمی و سنگ‌های ادراری و صفراوی و عفونت‌های دندان، خار پاشنه پا و پولیپ‌های رحمی در فرصت باقیمانده اقدام نمایند تا بتوانند در سلامت کامل از فرصت ایام حج نهایت استفاده را ببرند. به افراد مسن و بیمار اکیدا توصیه می‌گردد حتی الامکان به انجام اعمال واجب اکتفا نموده و از حضور در مراسم غیر ضروری و بازار خودداری نمایند.


دکتر بهشتی تاکید کرد: از افراد مسن و بیمار خواسته می‌شود از حضور در مکان‌های شلوغ و در ساعات گرم روز یعنی از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر به علت جلوگیری از گرمازدگی خودداری نمایند. تزریق واکسن آنفولانزا در پایان شهریور ماه به کلیه زائرین به خصوص افراد مسن و بیمار توصیه می‌شود ترک تدریجی سیگار به همه افراد سیگاری به خصوص افراد مسن و بیمار توصیه می‌شود زیرا استعمال سیگار در کشور عربستان در محافل عمومی ممنوع می‌باشد. ورود افراد معتاد و خانم‌های باردار به مراسم حج تمتع مطلقا ممنوع است.


وی اضافه کرد: کسانی که قرص وارفارین مصرف می‌کنند حتما نزدیک سفر PT خون خود را چک کنند و حداقل یکبار در مدینه و یکبار در مکه نیز چک شود مصرف منظم و سر ساعت داروها فراموش نشود و در صورت فراموشی بلافاصله مصرف شود. باتوجه به ایام تشریق و وقوف پنج روزه در عرفات و مشعرالحرام و منا بهتر است جعبه داروئی کوچکی را که برای چند روز هفته بخش‌های کوچکی را دارد در این ایام در ساک خود همراه داشته باشید.


رئیس مطب امام جعفرصادق(ع) رشت گفت: بیماران قلبی در مورد میزان فعالیت مجاز خود قبل از سفر با متخصص قلب مشورت کنند؛ صفا و مروه را می‌توان با ویلچر انجام داد و برای رمی جمرات می‌توان نائب گرفت از حضور در اماکن شلوغ و پر ازدحام در موارد غیر ضرور اجتناب نمایید.


وی با بیان اینکه در صورت بروز کوچکترین علامت قلبی به پزشک کاروان در هر ساعت از شبانه روز مراجعه نمائید، تصریح کرد: بیماران قلبی و فشار خونی با هماهنگی پزشک کاروان از غذای رژیمی مخصوص استفاده نمایند که عمدتا غذای آبپز و بدون نمک و چربی و کم حجم می‌باشد ضمنا مصرف میوه و سبزیجات کافی توصیه می‌شود. همچنین با هماهنگی پزشک کاروان حداقل یکبار در طول سفر به متخصص قلب در بیمارستان ایرانی مراجعه کنید.


این پزشک خادمیار رضوی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری آرتروز در زائرین محترم در جهت کاهش درد در پاها و کمر پیشنهاد می‌گردد زائران از کفش مناسب به خصوص کفش‌های طبی در طول سفر استفاده کنند، این کفش‌ها دارای پاشنه‌های ۲تا ۳ سانتی متری بوده و لژ دار می‌باشند. خار پاشنه پا که موقع راه رفتن باعث درد شدید پا و اختلال راه رفتن می‌شود نیاز به درمان دارد. فیزیوتراپی و آب گرم و استفاده از کفی‌های مخصوص پا و یا داروهای تزریقی در محل از درمان‌های این بیماری است.


دکتر بهشتی با بیان اینکه مصرف آب کافی جهت جلوگیری از خشکی مفصل و کاهش درد توصیه می‌گردد، گفت: استفاده از عصای مناسب میتواند با کاستن از فشار بر روی مفصل باعث کاهش درد گردد، تزریق‌های داخل مفصلی چه از نوع کورتون یا هیالورونیک اسید یک هفته قبل از سفر می‌تواند تا یک ماه باعث کاهش درد گردد.


وی با بیان اینکه شایعترین بیماری تنفسی در ایام حج همان سرماخوردگی است، افزود: طبق آمارها هرساله بیش از ۶۰ درصد زائرین به آن مبتلا می‌شوند. باید دانست سرماخوردگی درمان داروئی خاصی ندارد و عامل آن ویروس بوده که شایع ترین آن را شبه آنفلوآنزا نامیده‌اند. بیماری با علائمی همچون آبریزش بینی، تب، درد بدن، سرفه شروع می‌شود و به شدت واگیردار می‌باشد. توصیه می‌شود از نزدیک شدن به افراد مبتلا و روبوسی و دست دادن خودداری گردد. همچنین ترشحات دهان افراد مبتلا تا یک متر نفوذ نموده و می‌تواند فرد مقابل را آلوده سازد؛ استفاده از ماسک‌های مخصوص دهانی بسیار موثر می‌باشد البته باید دانست زمان مفید هر ماسک یک ساعت می‌باشد.


وی در پاسخ به این سوال که چه بیمارانی نمی‌توانند به حج بروند؟ بیان کرد: افرادی که دارای نارسایی‌های قلبی پیشرفتهٔ کلاس ۳ و۴، سرطان درمان نشده، بیماری‌های روانی پیشرفته، بیماری‌های پیشرفته کبدی و بیماری‌های تنفسی پیشرفته و همچنین معتادان و خانم‌های باردار منع سفر خواهند شد.


رئیس مطب امام جعفرصادق(ع) رشت اضافه کرد: همراه داشتن داروهای آرامبخش مانند دیازپام، اگزازپام، لورازپام و برخی مسکن‌های حاوی کدئین مانند استامینوفن‌کدئین، اکسپکتورانت‌کدئین و روانگردان‌ها بر اساس قوانین کشور عربستان و امارات متحده عربی جرم محسوب می‌شود، بنابراین مسافران باید مراقب باشند در صورتیکه این داروهای ممنوعه را در سفر به این کشورها همراه خود داشته باشند، مجازات سنگینی در انتظار آنها است.


| شناسه مطلب: 89672




سلامت حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران