درهاى مسجد النبی درهاى مسجد النبی درهاى مسجد النبی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درهاى مسجد النبی درهاى مسجد النبی درهاى مسجد النبی درهاى مسجد النبی درهاى مسجد النبی

درهاى مسجد النبی

یکی از موضوعات قابل توجه که شاید برای زائران و افرادی که به مدینه سفر می‌کنند، جای سوال باشد درباره‌ی درهای مسجد النبی است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پیامبر اکرم (ص) پس از هجرت به مدینه منوره ، در آغازین روزهای حضورش در این شهر اقدام به ساختن مسجد نمود. مساحت مسجد النبی در دوران پیامبرمعادل 1050 متر مربع بود. کف مسجد با ماسه و سقف آن با ساقه های نخل پوشانده شد و ستون های آن از تنه ی درختان خرما بود.
زمانی که مسجد النبی ساخته شد ، برای ورود و خروج  چند در داشت. تا سال سوم هجرت برخى از اصحاب که از شخصیت والایى برخوردار بودند، در حاشیه مسجد، خانه مى ساختند. این خانه ها درى به بیرون و درى نیز به درون مسجد داشت. در سال سوم هجرت ، به دستور پیامبر ( ص ) همه درهای خانه ها به جز درخانه علی ( ع ) به مسجد بسته شد.
رفت و آمد به مسجدالنبی از طریق درهایى صورت می گرفت که هر یک تحت عنوانى نامگذارى شده بود. تعداد این درها به مرور زمان کم و زیاد شده است؛ با این حال برخى از درهاى موجود در برابر همان درهاى نخستین است.
درهای مسجد
باب جبرئیل: این در محل ورود رسول خدا (ص) بوده و در دیوار شرقى مسجد قرار دارد. زمانى به باب النبى نیز شهرت داشته است. همچنین پیامبر در ورودی این باب با جبرئیل ملاقات کرده است.
باب الرحمه: این در، در دیوار غربى مسجد قرار دارد. نامگذارى این در به «در رحمت» برگرفته از حدیثى از رسول خدا (ص) است که به درخواست شخصى که از این در وارد شده بود، از خداوند طلب نزول باران کرد و پس از هفت روز، طبق درخواست همان شخص که از همین درآمده بود، تقاضاى قطع باران شد. این در را «باب عاتکه» نیز مى نامیدند.
باب السلام: این در نیز در دیوار غربى مسجد قرار دارد و از زمان بنای نخستین مسجد وجود داشته است.
باب النساء: یکى از درهاى مهم مسجد که اختصاص به رفت و آمد زن‌ها به مسجد داشته است و هنوز هم به همین نام شهرت دارد. 
باب البقیع: از درهای قدیمی مسجد است که روبه‌روی قبرستان بقیع قرار دارد.
پس از پیامبر اکرم (ص) خلفای راشدین یکی پس از دیگری به گسترش و آبادانی مسجدالنبی اقدام کردند و علاوه بر مساحت درونی و بیرونی، درهایی به آن افزودند و جدیدترین تزئینات معاصر خود را در این مسجد به کار می بردند و بر زیباییها و جلوه های تزئینی آن می افزودند.
با توجه به همه گستردگی هایی که طی سالهای متمادی پس از پیغمبر (ص) انجام شد، بیشترین توسعه مسجدالنبی از سال 1405 هجری قمری آغاز شد که به طور کامل تعمیر و بهبود یافت و مساحت آن از 165 هزار و 500 متر مربع که 257 هزار نمازگزار در آن می توانستند به اقامه نماز بپردازند، طی طرحی به 400 هزار و 500 متر مربع با گنجایش 650 هزار نمازگزار رسید.
امروزمسجدالنبی که دارای ظاهری زیبا و معماری غنی اسلامی است هفت ورودی اصلی و 81 دردارد.



 


 


 


 


 


| شناسه مطلب: 89674




مدینه مسجدالنبی



مطالب مرتبط

نظرات کاربران