باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر

باب القبله؛ بزرگترین درب ورودی حرم مطهر امام حسین (ع) + تصاویر

بنای کنونی حرم مطهر امام حسین (ع) شامل صحنی به مساحت پانزده هزار متر مربع بوده و ضریح مقدس اباعبدالله (ع) را در رواقی به مساحت ۶۰۰ مترمربع در بر می‌گیرد. حرم مطهر شامل ۸ درب ورودی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلای معلی شامل ۸ درب داخلی (درب ورودی رواق‌‌ها) به نام‌های :


درب قبله ، درب علی اکبر (ع)، درب کرامت، درب ناصری، درب ابراهیم مجاب، درب رأس الحسین (ع) و درب حبیب بن مظاهر.


همچنین درب‌های ورودی حرم (درب‌های صحن) شامل ده درب است که از خیابان‌های اطراف حرم جهت تشرف زائران به داخل صحن شریف قرار گرفته‌اند. تعداد زیاد درب‌های حرم مطهر بدلیل تسهیل در امر زیارت و کاهش ازدحام به ویژه در ایام زیارت‌های میلیونی می‌باشد.


نام درب‌ها‌ی صحن مطهر که شامل :


۱- باب القبله : قدیمی‌ترین درب حرم مطهر بوده که ورودی اصلی محسوب می‌شود و وجه تسمیه آن به دلیل قرارگرفتن آن در راستای قبله می‌باشد.


۲- باب قاضی الحاجات (درب برآورنده حاجت‌ها): این درب در مقابل بازار تجار قرار دارد و به نام امام مهدی (عج) نامگذاری شده است.


۳- باب الرجاء (درب امید): بین باب القبله و باب قاضی الحاجات قراردارد.


۴- باب الشهداء (درب شهدا): این درب در نیمه شرقی حرم واقع شده و زائران از این درب به سوی حرم حضرت عباس (ع) مشرف می‌شوند. وجه تسمیه آن به یاد شهدای کربلا می‌باشد.


۵- باب الکرامه (درب کرامت): این درب در دورترین نقطه از ضلع شمال شرقی حرم و در مجاورت درب شهداء قرار دارد. وجه تسمیه آن به سبب کرامات امام حسین (ع) می‌باشد.


۶- باب السلام (درب سلام): این درب در نیمه ضلع شمالی حرم واقع شده است و چون زائران از آن جا به امام حسین (ع) سلام می‌دادند به این نام معروف شد.


۷- باب السدره (درب درخت سدر): این درب در دورترین نقطه از ضلع شمال غربی‌ صحن واقع شده است. این درب به یاد درخت سدری که در قرن اول هجری نشان قبر شریف امام حسین (ع) بود به این نام معروف شد.


۸- باب السلطانیه (درب سلطانیه): این درب در قسمت غربی صحن مطهر واقع شده و چون توسط یکی از پادشاهان عثمانی ساخته شد به این نام معروف شد.


۹- باب الرأس الشریف (درب سر مبارک): در دورترین نقطه از ضلع غربی حرم بوده و مقابل موضع سر مبارک امام حسین (ع) می‌باشد.


۱۰- باب الزینبیه (درب زینبیه): در جنوب غربی صحن مطهر بوده و در مقابل تل زینبی قرار گرفته است.


شایان ذکر است که دربهای داخلی و خارجی حرم مطهر با انواع نقش‌های اسلامی، آیات قرآن به خط کوفی و حکاکی روی چوب مزین می‌باشند.




نظرات کاربران