بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان

بقیع، مهم‌ترین آرامستان مسلمانان

بقیع بهشت خاکی اهل بیت عصمت و طهارت در بین الحرمین و قلب مدینه واقع شده و اجساد مطهر چهار امام معصوم را در آغوش خاک‌های خود گرفته است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بقیع از بافضیلت ترین قبرستان های مدینه است که به علت رویش درختان خاردار غَرقَد درآن، با نام «بقیع الغرقد» نیز خوانده شده است.
دفن اموات مسلمانان در این زمین از آغاز سده نخست هجری، رواج یافته و بزرگان و شخصیت‌های مهم اسلامی در آن خاکسپاری شده‌اند. چهار تن از امامان معصوم و دیگر وابستگان پیامبر خدا، از جمله این مدفونان هستند. بقیع در ادوار مختلف اسلامی، مورد توجه حاکمان بوده و بقعه‌ها و بارگاه‌هایی در آن ساخته شد اما بعدها به دست وهابیان، تخریب گردید. اکنون سطح بقیع در جوار حرم نبوی با خاک یکسان است و سنگ نوشته‌ای در آن مشاهده نمی‌شود.
این قبرستان یا به عبارت دیگر "حرم بقیع"  که در بین‌الحرمین و قلب مدینه واقع شده است این روزها حال و هوای دیگری دارد. زائران از هر قوم و قبیله‌ای از جنوب شرق آسیا تا قلب اروپا ، آمریکا  و آفریقاو... که درشهر پیامبر گرامی اسلام بسر می‌برند، هر روز بعد از نمازهای صبح و عصر به بقیع می‌روند و شروع به زیارت و دعا خواندن می‌کنند.
البته زنان در حسرت زیارت بقیع از نزدیک به‌سر می‌برند و همچنان - به دلیل ممنوعیت- از پشت دیوارها و میله‌ها به راز و نیاز می‌پردازند. 
از جمله شخصیت‌های مدفون در بقیع می‌توان به اهل بیت پیامبر و ائمه معصوم؛ امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام ، منسوبان پیامبر؛ شامل عمو، عمه‌ها، همسران و فرزندان ، صحابی پیامبر؛ انصار، مهاجرین و تابعین وعلما، شهدا، صاحب‌منصبان و زنان اشاره کرد.


| شناسه مطلب: 89682




مدینه حج97 بقیع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران