آشنایی با اسرار حج آشنایی با اسرار حج آشنایی با اسرار حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آشنایی با اسرار حج آشنایی با اسرار حج آشنایی با اسرار حج آشنایی با اسرار حج آشنایی با اسرار حج

آشنایی با اسرار حج

اسرار و فواید حج نیاز به توضیح و تبیین دارد. از احرام گرفته تا طواف و نماز و قربانی و وقوف و... همه حکمت‌ها و اسراری دارد که باید آنها را شناخت.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، عبادت، فلسفه آفرینش انسان است و اگر با شرایط و آدابش انجام شود، رابطه ایمانی و عبودیتی انسان را با خدا تحکیم می‌بخشد. نتیجه مثبت عبادت همان «تقوا» است که روح و قلب عبادت است و عبادت بی تقوا، پیکری بی‌جان است.
همه عبادت‌ها از جمله «حج» از همین رمز و راز برخوردارند و تأمین روحیه تعبد و تسلیم، سیر انسان را هماهنگ با مجموعه هستی در مسیر هدف خلقت و کمال وجود، تنظیم می‌کنند. برای روشن شدن این هدف و بهره نهفته در حج، باید در برابر یکایک برنامه‌های حج درنگ و تأمل داشت.
یادآوری این نکته نیز لازم است که بازگشت آثار و نتایج حج، به خود حاجی است و ثمراتش در زندگی خود او متجلی می‌شود. قرآن هم فرموده است که از قربانی شما، گوشت و خونی به خدا نمی‌رسد، بلکه تقوای شما به خدا می‌رسد و این بهره‌وری خود انسان از عبادت خویش است و آن که سود می‌برد، خود اوست نه خدا.
این که اسرار و فواید حج چیست، نیاز به توضیح و تبیین دارد. از احرام گرفته تا طواف و نماز و قربانی و وقوف و... همه حکمت‌ها و اسراری دارد که باید آنها را شناخت. مؤمنان راستین، باور آگاهانه دارند که خداوند سرچشمه خیر و نیکی است و از رهگذر این گونه عبادت‌ها هم قصدی جز خیر رساندن به بندگان ندارند. پس باید خیرهای نهفته در این شعائر و عبادات را فهمید. توجه به این حکمت‌ها و فلسفه‌ها ریشه در دین ما دارد. امام صادق(ع) در «توحید مفضل» به تبیین این گونه معارف پرداخته است. کتاب «علل الشرایع» صدوق(ره)، براساس همین هدف تدوین شده است. علمای بسیاری هم به نگارش کتاب‌هایی در فلسفه عبادت پرداخته‌اند. 
شناخت این حکمت‌ها، ایمان را راسخ‌تر و معرفت را ریشه‌دارتر می‌کند.
 


| شناسه مطلب: 89689




طواف اسرار حج حج97



مطالب مرتبط

نظرات کاربران