حال و هوای عاشقان در روز زیارتی شمس الشموس 

پایتخت معنوی کشور امروز مملو از زائرانی است که برای گفتن «لبیک» دوباره به امام خویش به مشهد آمده اند تا باری دیگر از عمق وجود عشق و ارادات خود را به سلطان توس نشان دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، 23 ذی القعده خورشید صحن سرای آستان متبرکه امام هشتم قدمگاه عاشقان حرمی شده است که تنها و تنها به عشق او قدم به میعادگاه عشاق می گذارند، گویی گنبد طلایی‌اش هم این روزها رنگی دگر به خود گرفته، شاید تب دلتنگی اش از علی ابن موسی‌الرضا(ع) فزونی یافته است.


آری! این روزها قبله‌گاه حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع) تعظیم گاه هزاران عاشق شده است، امروز که به سیل جمعیت حاضر در صحن های باصفای رضوی می‌نگرم به‌خوبی می‌فهمم که چه نیکو گفته‌اند:« کبوتر شدن بال و پر نمی‌خواهد»


توصیف حضور مردمی که از سرتاسر این کره ی خاکی پای به مکانی گذاشته اند که روزی مردمی از کیلومتر ها آنطرف تر تنها به عشق آنان به این سو آمده اند، سخت است.


پایتخت معنوی کشور امروز مملو از زائرانی است که برای گفتن «لبیک» دوباره به امام خویش به مشهد آمده اند تا باری دیگر از عمق وجود عشق و ارادات خود را به سلطان توس نشان دهند.


  


امروز، روز زیارتی مخصوص مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج (ع) است؛ همانجا که حضرت روح الله (ره)، آنجا را مرکز ایران می خواندند و زیارتش را از آرزوها می دانستند.


موج کاروان ها و مردم از عراقی گرفته تا پاکستانی آمده اند تا در این روز به زیارت امام هشتم خود و به روایتی روز شهادت حضرت در کنار دیدار یار باشند.


خادمی عشق به زائران دل‌خسته


همواره در صحن و سرای حرم مطهر امام رضا(ع)، خادمانی  را می بینی که با تمام وجود برای خدمت به زائرین تلاش می‌کنند،آن‌ها خود را نه تنها خادم امام هشتم(ع)، بلکه خادم زائران آن حضرت نیز می‌دانند و برای زائران و دل‌خستگانی که با هزاران امید به حرم مطهر می‌آیند، نیز همدل و یاور هستند.


در این میان خادمی که زائرین را در صحن رضوی راهنمایی می کرد در گفتگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت: امیدوارم امام رضا(ع) این قدم‌های کوچک ما را قبول کند.


زمانی که از او پرسیدم توفیق خادمی حرم امام رضا(ع) چه احساسی را در شما به وجود آورده، بیت"عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد ای خواجه درد نیست و گرنه طبیب هست" را زیر لب زمزمه کرد و ادامه داد: من از خادمی امام رضا(ع) احساس آرامش عجیبی در قلبم دارم که سرتاپای وجودم را فرا می‌گیرد، من عاشق خدمت به زائرین امام هستم؛ زائرانی که عشق آنان به حضرت رضا(ع) در اشک چشمان، قلب‌های پر طپش و نگاه امیدوارانه آنان به این امام رئوف دیده می‌شود.


حال و هوای روزهای تکرارنشدنی


تا چشم کار می کند تنها فوج عاشقانه به صحن و سرای امام هشتم را می بینی، از پیر و جوان تا ایرانی و عرب زبانان که پای به حرم گذاشته اند.


دو پدر و پسر عراقی که برای اولین بار به مشهد آمده بودند از شوق زیارت حضرت اشک از چشمانشان جاری شده بود و زیر لب تنها یاعلی ابن الموسی الرضا را تکرار می کردند.


مرد عراقی که زبان فارسی را به خوبی بلد بود از حس و حالش می گفت که سه سال است قصد زیارت دارد ولی امسال و در این روزها نصیبش شده است.


وی ادامه داد: در طول این سال ها قصد زیارت و سفر به ایران را داشتم ولی نتوانستم به اینجا بیایم، اما امروز توانستم به زیارتی که آرزوی چند ساله من بوده است،برسم.


وی افزود: ایران و مردم آن میهمان نوازان بسیار خوبی هستند و حضور در این مکان و میان آن ها آرامش خاصی به انسان دست می دهد.


موج عاشقی در روز زیارتی امام هشتم


با یکی از کارشناسان علوم دینی حاضر در بارگاه منور علی ابن موسی رضا به گفتگو نشستیم.


حجت‌الاسلام اسد اللهی با اشاره به  ثواب زیارت ائمه ،گفت: در روایات بعد از زیارت سیدالشهدا(ع)، زیارت امام رضا(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.


این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است، اظهار داشت: اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند زیرا نقطه عطفی در ایجاد اتحاد میان شیعیان شده اند.


حجت الاسلام اسد اللهی افزود: اگر چه در همه اوقات زیارت امام رضا (علیه السلام) مورد توجه است، ولی در بعضی اوقات سفارش بیشتر شده است، همانند ماه رجب یا روز جمعه که از ناحیه امام جواد(علیه السلام) زیارت امام رضا (علیه السلام) سفارش شده است.


وی با اشاره به حضور بیش از پیش مردم کشورهای همسایه در مشهد مقدس خاطرنشان کرد: چه خوب است همه امت اسلامی در این روز به امام خوب و مهربان که میهمان ملت بزرگ ایران اسلامی است متوجه باشند تا زمینه توجه امام نیز به مردم فراهم گردد.


این کارشناس علوم دینی همچنین با بیان سفر امام رضا(ع) از مدینه به طوس یادآورشد: سفر امام رضا(علیه السلام) به ایران در نوع خود اقدام سیاسی بی نظیر به شمار می آید چرا که به اجبار بوده است و نه به اختیار امام، مامون به اجبار آن حضرت را برای این سفر فراخوان کرد، همچنین هدف مامون از این احضار و فراخوان استفاده سیاسی و دور نگه داشتن امام از مرکز اسلام و محل توجه اهل بیت بود و قصد داشت با این اقدام امام را تحت کنترل خود قرار دهد.


حجت الاسلام اسد اللهی ادامه داد: امام نیز از این موقعیت استفاده کرد و با ایجاد ارتباط با شیعیان در طول مسیر و جمع کردن علاقه مندان، کشور ایران اسلامی را به پایگاه مهم مردمی و علاقه مندان به اهل بیت تبدیل کرد و با اقدامات و مناظرات علمی توانست خراسان و ایران را به کانون توجه دنیا در عصر خود تبدیل کند ، اگرچه تشکیل این برنامه با تصمیم مامون بود ولی همان ظرفیت مورد استفاده امام قرار گرفت.


سخن پایانی


گوشه گوشه حرم انبوه زائران و مجاوران است. عده‌ای زیارت نامه به دست گرفته‌اند و قرائت می‌کنند. برخی دیگر نماز می‌خوانند و می‌بینم کسانی را که فقط خیره شده‌اند و گاهی ذکری را زیر لب زمزمه می‌کنند. در صحن‌ها، به سختی می‌توانی حرکت کنی،اینجا غوغایی برپاست که عقل و هوشت را با امام رضا(ع) پیوند می‌دهد.


امروز، بارگاه ثامن الحجج پذیرای دعوت شدگانی است که حب او را چنان در دل و جان خود جای داده‌اند، که رحلت جانسوزش بعد از هزار و دویست سال، آن ها را در روز زیارتی اش سیل عاشقان را به سمتش می کشاند.


حوزه


| شناسه مطلب: 89699




امام رضا



نظرات کاربران