نشانه قبولى حج چیست
تحولى که حج، در پرتو ایمان و معرفت در زندگى انسان به وجود مىآورد منافعی دارد که از جمله میتوان به برطرف شدن فقر و جلوگیرى از مرگ بد اشاره کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، تحولى که حج، در پرتو ایمان و معرفت در زندگى انسان به وجود مىآورد و او را از گناهان، آلودگىها، کجروى، انحرافات، تباهىها، خصلتهاى زشت اخلاقى و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران باز مىدارد، زمینه رشد و تکاملبخشى است، که انسان را در قله بلندى از دیانت، درستى، صداقت، پاکى و فضیلت قرار مىدهد و در پرتو چنین رشد و تکاملى، مىتوان به خیر مادى و معنوى دنیا و آخرت دست یافت و آثار آن را در خدمترسانى به خانواده و سایر حوزههاى اجتماعى گسترش داد.
بدین جهت، پیامبر گرامى اسلام(ص) فرموده است: هرکس تصمیم دارد به خیر دنیا و آخرت دست یابد، حتما خانه کعبه را زیارت کند.
برطرف شدن فقر و جلوگیرى از مرگ بد
رسول خدا(ص) فرمودند: «حج به جاى آورید تا بىنیاز شوید». براى این که، بدانیم فقر و پریشانى در زندگى چه فاجعه دردناکى است، سخن امام صادق(ع) را مورد توجه قرار مىدهیم که فرمودند: «فقر و پریشانى، مرگ سرخ و خونین است». همچنین، باید بدانیم، که رسول خدا(ص) فرمودهاند: «صدقه دادن، از مرگ بد جلوگیرى مىکند».
همانطور که در روایات آمده، عمل صادقانه، خالصانه و مفید به حال جامعه هم نوعى صدقه است، که انجام آن یک توفیق الهى است.
امام صادق(ع) نیز درباره یک اثر و نتیجه حج و عمره مکرر فرمودهاند: «حج و عمره مکرر، و پىدرپى که با کوشش و تلاش انجام شود، از گرفتار شدن به فقر و پریشانى و مبتلا شدن به «موت سوء» و مرگ بد و دلخراش جلوگیرى مىکند.»
نورانیت حج
نورانیت حج را که از نور آسمانها و زمین نشأت مىگیرد و در بستر نور کعبه و طواف و سعى و عرفات و مشعر و منا و مناجات پرورش مىیابد، باید پرارزشترین، زیباترین و ماندگارترین ارمغان و میراث حج دانست. براى تحصیلاین نورانیت، باید مطالعه و تلاش کرد و زحمت کشید و از آن مهمتر، براى حفظ و استمرار آن، مراقبت جدى کرد.
درباره اصل نورانیت به وجود آمده در پرتو حج، امام صادق(ع) فرموده است: حجکننده، پیوسته داراى نور حج خواهد بود، تا خود را به گناهان کوچک هم آلوده نکرده است.
این نورانیت بر اثر حج و اعمال نورانى آن، در درون و زبان و حرکات و سکنات زائر خانه خدا نمودار است، در برخوردها و روابط اخلاقى و اجتماعى و حقوقى با همراهان و همسفران مشاهده مىشود و غنیمت و سرمایه بسیار ارزشمندى است، که پس از بازگشت از سفر، دیگران نیز باید اثر عینى آن را در همه روابط و مناسبات حاجى مشاهده کنند و تحت تأثیر آن نیز واقع شوند.
این نورانیت حج را مىتوان عالىترین ارمغان انسانى حج دانست و عنایت فوقالعاده خداوندى را که حتى پس از بازگشت نیز حاجى را مشمول خود قرار داده است، به فراموشى نسپرد و آن را حفظ کند و استمرار فزاینده بخشید.
نشانه قبولى حج
نورانیتى را که به عنوان یک ارمغان و یک نتیجه فوقالعاده ارزشمند براى حج مطرح کردیم، مىتواند در سراسر زندگى و در مراحل مختلف خوشىها و سختىها، امتحانها و تضاد منافعها، تمایلات نفسانى و خودمحورىها، چنان زوایاى فکر و روح انسان را روشن کند، تا از تاریکىهایى که موجب گم کردن راه و افتادن در چالهها و سنگلاخهاى تباهى و فساد مىشود، حفظ گرداند و زائر خانه خدا صلاح و سِداد و راه درستى را که در کنار کعبه از خدا خواسته است، فراروى او قرار دهد و اثر عینى حج را در همه روابط و اعمال فردى و اجتماعى او نمودار سازد.
بدین جهت، رسول گرامى اسلام(ص) فرموده است: نشانى قبولى حج (در پیشگاه پروردگار عالم) این است، که بنده گناهانى را که مرتکب مىشد ترک کند.
بنابراین، آثار و منافع حج را، که با زحمات زیادى به دست آمده و عمده آن عبارت بود از؛ آمرزش گناهان و پیراسته شدن از معصیت، سلامتى و طول عمر، مقام میهمانى خدا، مصونیت خویشتن و بستگان، افزایش مال و ثروت، اصلاح ایمان، خیر دنیا و آخرت، پیشگیرى از فقر و مرگ بد و به خصوص نورانیت این عبادت بزرگ را، که نتایج آن در قبولى حج نیز نمایان میشود، باید با مراقبت و تلاش فراوان حفظ کرد و اگر این صدهاهزار نفرى که هر سال به حج مشرف مىشوند، به چنین دستآوردهاى بزرگى دست یابند، تحول فرهنگى، اقتصادى و انسانى عظیمى در جوامع اسلامى به وجود میآید.
ایکنا