نشانه قبولى حج چیست

تحولى که حج، در پرتو ایمان و معرفت در زندگى انسان به وجود مى‏‌آورد منافعی دارد که از جمله می‌توان به برطرف شدن فقر و جلوگیرى از مرگ بد اشاره کرد.

 



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، تحولى که حج، در پرتو ایمان و معرفت در زندگى انسان به وجود مى‏‌آورد و او را از گناهان، آلودگى‏‌ها، کج‏‌روى، انحرافات، تباهى‏‌ها، خصلت‏‌هاى زشت اخلاقى و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران باز مى‏‌دارد، زمینه رشد و تکامل‏‌بخشى است، که انسان را در قله بلندى از دیانت، درستى، صداقت، پاکى و فضیلت قرار مى‏‌دهد و در پرتو چنین رشد و تکاملى، مى‏‌توان به خیر مادى و معنوى دنیا و آخرت دست یافت و آثار آن را در خدمت‏‌رسانى به خانواده و سایر حوزه‏‌هاى اجتماعى گسترش داد.


بدین جهت، پیامبر گرامى اسلام(ص) فرموده است: هرکس تصمیم دارد به خیر دنیا و آخرت دست یابد، حتما خانه کعبه را زیارت کند.


 برطرف شدن فقر و جلوگیرى از مرگ بد


رسول خدا(ص) فرمودند: «حج به جاى آورید تا بى‏‌نیاز شوید». براى این که، بدانیم فقر و پریشانى در زندگى چه فاجعه دردناکى است، سخن امام صادق(ع) را مورد توجه قرار مى‏‌دهیم که فرمودند: «فقر و پریشانى، مرگ سرخ و خونین است». همچنین، باید بدانیم، که رسول خدا(ص) فرموده‌اند: «صدقه دادن، از مرگ بد جلوگیرى مى‏‌کند».


همانطور که در روایات آمده، عمل صادقانه، خالصانه و مفید به حال جامعه هم نوعى صدقه است، که انجام آن یک توفیق الهى است.


امام صادق(ع) نیز درباره یک اثر و نتیجه حج و عمره مکرر فرموده‌اند: «حج و عمره مکرر، و پى‌‏درپى که با کوشش و تلاش انجام شود، از گرفتار شدن به فقر و پریشانى و مبتلا شدن به «موت سوء» و مرگ بد و دلخراش جلوگیرى مى‏‌کند.»


نورانیت حج‏


نورانیت حج را که از نور آسمان‏‌ها و زمین نشأت مى‏‌گیرد و در بستر نور کعبه و طواف و سعى و عرفات و مشعر و منا و مناجات پرورش مى‏‌یابد، باید پرارزش‏ترین، زیباترین و ماندگارترین ارمغان و میراث حج دانست. براى تحصیل‏این نورانیت، باید مطالعه و تلاش کرد و زحمت کشید و از آن مهم‏تر، براى حفظ و استمرار آن، مراقبت جدى کرد.


درباره اصل نورانیت به وجود آمده در پرتو حج، امام صادق(ع) فرموده است: حج‏‌کننده، پیوسته داراى نور حج خواهد بود، تا خود را به گناهان کوچک هم آلوده نکرده است.


این نورانیت بر اثر حج و اعمال نورانى آن، در درون و زبان و حرکات و سکنات زائر خانه خدا نمودار است، در برخوردها و روابط اخلاقى و اجتماعى و حقوقى با همراهان و همسفران مشاهده مى‏‌شود و غنیمت و سرمایه بسیار ارز‏شمندى است، که پس از بازگشت از سفر، دیگران نیز باید اثر عینى آن را در همه روابط و مناسبات حاجى مشاهده کنند و تحت تأثیر آن نیز واقع شوند.


این نورانیت حج را مى‏‌توان عالى‏‌ترین ارمغان انسانى حج دانست و عنایت فوق‏‌العاده خداوندى را که حتى پس از بازگشت نیز حاجى را مشمول خود قرار داده است، به فراموشى نسپرد و آن را حفظ کند و استمرار فزاینده بخشید.


 نشانه قبولى حج


نورانیتى‏ را که ‏به عنوان یک ارمغان و یک نتیجه فوق‏‌العاده ارزشمند براى حج مطرح کردیم، مى‏‌تواند در سراسر زندگى و در مراحل مختلف خوشى‏‌ها و سختى‏‌ها، امتحان‏‌ها و تضاد منافع‏‌ها، تمایلات نفسانى و خودمحورى‏‌ها، چنان زوایاى فکر و روح انسان را روشن کند، تا از تاریکى‏‌هایى که موجب گم کردن راه و افتادن در چاله‏‌ها و سنگلاخ‏‌هاى تباهى و فساد مى‏‌شود، حفظ گرداند و زائر خانه خدا صلاح و سِداد و راه درستى را که در کنار کعبه از خدا خواسته است، فراروى او قرار دهد و اثر عینى حج را در همه روابط و اعمال فردى و اجتماعى او نمودار سازد.


بدین جهت، رسول گرامى اسلام(ص) فرموده است: نشانى قبولى حج (در پیشگاه پروردگار عالم) این است، که بنده گناهانى را که مرتکب مى‏‌شد ترک کند.


بنابراین، آثار و منافع حج را، که با زحمات زیادى به دست آمده و عمده آن عبارت بود از؛ آمرزش گناهان و پیراسته شدن از معصیت، سلامتى و طول عمر، مقام میهمانى خدا، مصونیت خویشتن و بستگان، افزایش مال و ثروت، اصلاح ایمان، خیر دنیا و آخرت، پیش‏گیرى از فقر و مرگ بد و به خصوص نورانیت این عبادت بزرگ را، که نتایج آن در قبولى حج نیز نمایان می‌شود، باید با مراقبت و تلاش فراوان حفظ کرد و اگر این صدهاهزار نفرى که هر سال به حج مشرف مى‏‌شوند، به چنین دست‏‌آوردهاى بزرگى دست یابند، تحول فرهنگى، اقتصادى و انسانى عظیمى در جوامع اسلامى به وجود می‌آید.


ایکنا


| شناسه مطلب: 89717




اسرار و معارف



نظرات کاربران