«شعائر حسینی» منتشر شد

نویسنده در این کتاب کوشیده است تا شعائر حسینی را در قدم اول از نگاه قواعد فقهی و دیدگاه فقها بررسی کند و در قدم دوم، بُعد حکومتی آن را نیز نشان داده، وظیفه حاکم اسلامی در این‌باره پی بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دفتر نشر معارف چاپ دوم کتاب «شعائر حسینی: بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت الاسلام والمسلمین نادعلی علی نیا خطیر را منتشر کرد.


نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شعائر حسینی هم‌چون سایر شعائر دینی، تأثیر شگرفی در زنده نگه‌داشتن روحیه دینی و حفظ امنیت اسلامی متدینین، به خصوص شیعیان و یأس و ناامنی دشمنان اسلام داشته است. اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) با زبان‌های گوناگون و رفتارهای عملی خود به تکریم و تعظیم مجالس سوگواری آن حضرت همّت گماشتند. برخی از شعائر حسینی و بعضی از انواع عزاداری ‌های نوظهور مانند قمه ‌زنی از مسیر حقیقی خود خارج شده و به جای آنکه تبلیغی آشکار و محکم برای دین حنیف اسلام و مکتب حقّه جعفری به شمار آید و دشمنان را مأیوس سازد، تأثیری معکوس داشته است. به همین دلیل نقش حاکم اسلامی در این‌جا کاملاً روشن می ‌شود تا مسیر عزاداری به سمت و سویی هدایت نشود که مقصود و مطلوب دشمنان است.»


وی در ادامه می نویسد: «مسأله قمه‌زنی بیش از سایر علائم مربوط به عزاداری،‌ محل بحث و اختلاف میان فقهای امامیه است. گروهی آن را کاری بیهوده و موجب وهن شیعه و یا اضرار به نفس دانسته و به حرمت آن فتوی داده‌ اند، بلکه حکم حکومتی درباره آن وجود دارد، اما گروهی دیگر، این عمل را  نه موجب وهن شیعه می ‌دانند و نه از مصادیق اضرار به نفس، بر این بنیان به اباحه و حتی استحباب آن حکم نمودند.»


محتوای کتاب


با توجه به اهمیت برگزاری شعائر حسینی و بررسی شیوه های جدید آن، تاکنون کتاب فقهی مهمی در این باره نوشته نشده و این نخستین کتاب جامع و فقهی در این باره به زبان فارسی است. نویسنده در این کتاب کوشیده است تا شعائر حسینی را در قدم اول از نگاه قواعد فقهی و دیدگاه فقها بررسی کند و در قدم دوم، بُعد حکومتی آن را نیز نشان داده، وظیفه حاکم اسلامی در این‌باره پی بگیرد. بنابراین، تحقیق حاضر دربردادرنده مباحث مقدماتی و شش فصل جداگانه زیر است:


 1. مفهوم‌ شناسی شعائر حسینی مقدسات)؛ 2. حاکم اسلامی و اقامه شعائر حسینی؛ 3. جایگاه گریستن و گریه برای امام حسین(ع) در اسلام؛ 4. بررسی حکم قمه ‌زنی در فقه شیعی؛ 5. تعزیه‌ خوانی (شبیه‌ خوانی)؛ و 6. پوشیدن لباس سیاه از نگاه فقه و فقها.


مشخصات کتاب


چاپ دوم کتاب «شعائر حسینی» در 280 صفحه، قطع رقعی، شمارگان1000 نسخه و قیمت 10000 تومان، تابستان 1397 منتشر شده است.


دفتر نشر معارف با هدف تحقق خواسته های مقام معظم رهبری درباره توجه به فقه سیاسی و فقه حکومتی، تاکنون پنج کتاب «بررسی وظایف و حدود اختیارات ولی فقیه»، «منابع مالی در حاکمیت فقیه»، «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه»،  «حکومت حکیمانه» (نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی) و  «اموال و ثروتهای عمومی در حکومت اسلامی» (همگی برگرفته از درس‌های خارج فقه آیت ‌الله محمد مؤمن قمی با تحقیق و نگارش حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند) و کتاب دوجلدی «فقه نظام سیاسی اسلام» (نوشته آیت الله محسن اراکی) و «مبانی ولایت فقیه» (آیت الله اسماعیل صالحی مازندرانی) را منتشر کرده است.


برای تهیه کتاب «شعائر حسینی» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب ketabroom.ir  و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب تهران سراسر کشور و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.


| شناسه مطلب: 89722




امام‌حسین



نظرات کاربران