حج فرصت قرارگیری در رحمت بی‌انتهای الهی است

نویسنده کتاب «ره‌آوردی از حج برای راهیان حج» درباره واقعه عظیم حج و فرصت‌جویی نویسندگان از آن عنوان کرد: کمتر پیش می‌آید که نویسنده‌ای در این واقعه حضور یابد و رحمت بی‌انتهای الهی را تجربه کند که حضور قلب، توجه به اتفاقات و پرهیز از موضوعات غفلت‌زا می‌تواند وی را در نوشتن اثری ارزنده یاری کند.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسین درگاهی،‌ نویسنده کتاب «ره‌آوردی از حج برای راهیان حج» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره نگارش اثر در این باره عنوان کرد: نویسنده در حج با فهم درست از عقاید و احکام مواجه می‌شود. گاه درباره توحید و نبوت مطلبی را می‌دانیم و این مطلب نیز صحیح است، ولی در آنجا این مطلب را در می‌یابیم و با خود آن و نه آنچه درباره آن اطلاع داریم،‌ مواجه می‌شویم.


وی با بیان این مطلب اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که وجود پیامبر اکرم(ص) رحمت للعالمین است،‌ ولی در مدینه با این وجود سراسر نور مواجه می‌شویم. انسان با کسی مواجه می‌شود که قبلاً او را می‌شناخت. تا هنگامی که انسان به این مکان نرفته است،‌ گویی مکه و مدینه همانند مشهد است، با این تفاوت که از نظر معنوی عظمت بیشتری دارد.


درگاهی در ادامه توضیحاتش با تاکید بر اینکه قیاس مشهد و مدینه و مکه،‌ قیاس مع الفارق است، گفت: این اماکن به هیچ وجه با هم قابل قیاس نیستند. کعبه، حج و مکه مشابه خارجی ندارد. در حج فرد با حقایقی مواجه می‌شود که اگر پیش از آن در این راستا تلاش کرده بود،‌ فقط اطلاعاتی را دریافت می‌کرد.


وی توضیح داد: نویسنده در حج با حقایقی که تاکنون ندیده است مواجه می‌شود و آنچه را که می‌دانست می‌بینید و می‌یابد. نویسنده باید آنچه را که بر قلب و جانش می‌نشیند به نوشتار در آورده و به زبان بیاورد و در قالب مطالب عاطفی و احساسی بیان کند.


درگاهی به اتفاقاتی که در حج برای جلال آل‌احمد افتاد و وی آن را در «خسی در میقات» منتشر کرد، اشاره و عنوان کرد: برای هر کسی که به حج می‌رود اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است وجودش را دگرگون کند.


وی در این باره که نویسنده برای آن که بتواند آنچه را که مشاهده کرده است در قالب نوشتار درآورد از چه تکنیکی باید بهره بگیرد،‌ گفت: نویسنده‌ای که به حج می‌رود،‌ اگر عوامل غفلت‌زا را از خود دور کند،‌ مثل اینکه توجهش را از مواردی چون بازار به عظمت این اماکن اختصاص دهد و حضور قلب داشته باشد،‌ می‌تواند آنچه را که از این اماکن دریافت می‌کند با موفقیت بیشتری بر صفحه کاغذ بنگارد.


درگاهی با بیان اینکه عظمت حج کمتر به انسان دست می‌دهد،‌ افزود: طبیعی است که برداشت انسان با توجه به این موضوعات،‌ بهتر و بیانش روشن‌تر می‌شود.


این نویسنده در این باره که اگر فرصتی مشابه دست دهد که بتواند چنین فضایی را دوباره تجربه کند چه می‌نویسند،‌ گفت: در این مورد می‌بینم که چه اتفاقی برای من می‌افتد و چه کلماتی از قلبم بر زبان و قلمم جاری می‌شود تا همان را بنویسم.


وی با بیان اینکه از قبل اقدامی برای نوشتن و توجه به مطلبی نمی‌کند،‌ افزود: هر آنچه انسان از صمیم قلب و باطن به دنبال آن می‌گردد در مکه و مدینه وجود دارد. انسان تصور می‌کند که رحمت خدا در مکه و مدینه بر سر انسان می‌ریزد،‌ در صورتی که انسان در اقیانوس رحمت خدا واقع می‌شود و در این اماکن صحبت از حضور بی‌انتهای رحمت الهی است که انسان در آن واقع می‌شود.


| شناسه مطلب: 89740







نظرات کاربران