حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس حمل و نقل زائران  ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس

حمل و نقل زائران ایرانی در شهر مکه با 296 دستگاه اتوبوس

هرچه به روزهای آغاز مناسک حج نزدیک می شویم ترافیک درخیابان های مکه سنگین تر و رفت آمد زائران به حرم خدا دشوارتر می شود. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این روزها و در آستانه شروع مناسک حج خیابان های مکه جولانگاه رانندگان سودانی است که با صدها دستگاه اتوبوس زائران را جابجا می کنند. اتوبوس هایی با رنگهای قرمز و آبی به صورت شبانه روزی تردد می کنند. 
این اتوبوس ها از 4 شرکت معتبر قوافل، دره المنوره، نقل الجماعی و القاعد موظفند زائران حرم خدا را از ایستگاههای مقابل هتل به مسجدالحرام و بالعکس منتقل کنند.
بگفته آقای نصراللهی مدیر حمل و نقل درون شهری در ستاد مکه، جمهوری اسلامی ایران نیز همچون همه کشورهای حاضر درحج، امسال هم با در اختیارگرفتن  296 دستگاه اتوبوس و درقالب 21  خط طراحی شده، نقل و انتقال حجاج عزیزکشورمان را درمکه مکرمه از هتلها به ایستگاه های اطراف مسجدالحرام بصورت شبانه روزی و متناوب بعهده دارند.


 


 



 


 


به منظور شناسایی اتوبوس ها و کنترل بهتر رفت و آمد آنها، روی شیشه جلو و عقب برچسب شماره هرخط مزیّن به پرچم جمهوری اسی ایران نصب شده است. 


در این میان تعدادی هموطن را می بینی که با جلیقه های فسفری رنگ به عنوان راهنما در ایستگاههای اصلی زائران را برای سوارشدن به اتوبوس هدایت می کنند.


 


 



 


 


 



 


با احمد غبیشاوی در ایستگاه باب علی آشنا شدم. او که از اهالی خونگرم ماهشهر در استان خوزستان و مسلط به زبان عربی است، چهارسال است که وظیفه راهنمایی حجاج را در این ایستگاه برعهده دارد. او درباره تعداد ایستگاههای اطراف مسجدالحرام گفت: در چهار ایستگاه جمرات، شعب عامر؛ کدی (باب ملک) و اجیاد برای زائران ایستگاههایی درنظر گرفته شده است. 


وی افزود: در ایستگاه باب علی، همه حجاج (ایرانی و غیرایرانی) بطور مشترک از اتوبوس های قرمز رنگ برای انتقال به ایستگاههای فرعی استفاده می کنند و پس از رسیدن به پایانه های فرعی با اتوبوس های تفکیک شده مخصوص هر کشور به ایستگاههای مقابل هتل منتقل می شوند. زائران کشورمان نیز به همراه اتباع دیگر کشورها از این ایستگاه (با 30 دستگاه) به پایانه جمرات منتقل می شوند. در ایستگاه جمرات که از آن به عنوان (شتل) یاد می شود محل توقف اتوبوس های (آبی رنگ) است، ایران با 9 خط اتوبوسرانی، زائران را به هتل منتقل می کند. نظیر همین ایستگاه جمرات، ایستگاه شعب عامر با شش خط ،ایستگاه اجیاد با دوخط و ایستگاه کدی(باب ملک) نیز با دوخط درخدمت زائران ایرانی است. 


 


 



 


 


 



 


 



 


 


بطور طبیعی حجم زائر در ایستگاههای اطراف حرم، نظیرباب علی بسیار زیاد است زیرا در این ایستگاه اتباع بیش از 80 کشور برای انتقال به ایستگاههای فرعی تجمع می کنند. تعداد زائرانی که برای رسیدن به هتل عجله هم دارند به ویژه بعد از نمازهای جماعت بسیار زیاد می شود و گاهی تا نیم ساعت معطلی را دارد. 


 



 



 


اتوبوس که از باب علی حرکت می کند بعد از گذشتن از تونلی طولانی در اولین ایستگاه که خیابانی پهن مسقف است، زائران جنوب شرق آسیا را که تعدادشان کم هم نیست پیاده می کنند. به این ایستگاه که می رسد فریادهای اتباع چین و اندونزی را می شنوی که به راننده سودانی اتوبوس دستور توقف می دهند. جالب اینکه ظاهرا هر کدامشان به تنهایی وظیفه دارند راننده را متوجه و صدایشان را بلندکنند.


بعد از پیاده شدن مسافران خطه جنوب شرق آسیا، اتوبوس مسیر را ادامه می دهد و به ایستگاه بعد که همان ایستگاه جمرات است می رسد. علت نامگداری این ایستگاه نزدیک بودن آن به جمرات است. پس از پیاده شدن در این ایستگاه، اتوبوس را عوض می کنی و با اتوبوس های آبی رنگ به مسیر ادامه می دهی. این اتوبوس که همه مسافرانش ایرانی هستند خیابان طولانی عزیزیه را طی و زائران را مقابل هتل محل اقامتشان پیاده می کند.


این تردد اما تا روز هشتم ذیحجه ادامه دارد و با شروع ایام تشریق و ازدحام جمعیت، تردد اتوبوس ها با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد که بسیاری ترجیح می دهند پیاده طی طریق کنند.


 



 




نظرات کاربران