نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد

نشست علمی «حج و مسلمانان هند» برگزار شد

نشست بررسی وضعیت اسلام و مسلمانان و حج در شبه قاره هند با عنوان «حج و مسلمانان هند» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده رهبر معظم انقلاب در هند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست علمی بررسی وضعیت اسلام و حج در شبه قاره هند با عنوان «حج و مسلمانان هند» با حضور  حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده رهبر معظم انقلاب در هند در جمع پژوهشگران پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.
دکتر ضیایی رییس پژوهشکده حج و زیارت در ابتدای این جلسه با بیان این که ما در این پژوهشکده به دنبال ارتقای سطح فعالیت های بین المللی هستیم، گفت: امروز از حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور دعوت کرده ایم که فرصت های نظیری که در شبه قاره ند وجود دارد را برای ما تشریح کنند.
وی با بیان این که هند شبه قاره ای بزرگ با تعداد بی شمار مسلمانان هست، گفت: در طول چهار دهه انقلاب اسلامی باید بیش از این از ظرفیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از حوزه شرق آسیا استفاده می‌ کردیم و اگر رویکرد غرب و آمریکا تا این حد نبود و بیشتر به کشورهای همسایه از جمله هند می‌ پرداختیم این ظرفیت بزرگ می‌ توانست برای ما مفید باشد و چالش های اقتصادی امروز را حل کند.
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور با بیان این که حج یک کنگره جهانی است، ابراز داشت: هرساله از سراسر دنیا فارغ از رنگ و نژاد و جنسیت و مذهب و قومیت و ملیت میلیون ها نفر از مسلمان ها برای انجام فریضه حج جمع می‌ شوند، بنابراین شما به عنوان پژوهشگرانی که به دنبال کشف ظرفیت های حج هستید باید توجه ویژه ای به ظرفیت های بین المللی حج داشته باشید.
وی افزود: حج مهمترین اجتماع مسلمانان و فرصت طلایی است و بعد سیاسی و اجتماعی برجسته ای دارد و طبیعتا اگر نگاه ما به ظرفیت بین المللی حج باشد، باید ملیت های مختلف و فرهنگ های گوناگون و اندیشه های متفاوتی که در دنیای اسلام هست را بشناسیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شبه قاره هند بیان کرد: مخاطبین ما در حج از ملیت های مختلفی هستند که هریک دارای اندیشه و گرایش خاصی هستند و بدون مخاطب شناسی نمی توانیم از ظرفیت جهانی حج استفاده کنیم و تأثیر گذار باشیم؛ باید شاکر خداوند باشیم که بعد از انقلاب در حوزه حج کارهای عمیقی صورت گرفته و کشور اسلامی ما نیز در این عرصه تجربه های زیادی پیدا کرده است.
 وی با تأکید بر این که جدای از موضوع حج مسؤولیت هایی از سوی انقلاب بر دوش ما گذاشته شده است، اظهار داشت: وقتی در هندوستان برای شهید حججی مراسمات بزرگی برگزار می‌ شود تأثیرات انقلاب را متوجه می‌ شوید؛ نسل اول و دوم و سوم انقلاب همچون داخل کشور در خارج کشور نیز مطرح است و تعداد کسانی که تحت تأثیر انقلاب قرار گرفته اند از داخل کشور بیشتر است.


حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور در ادامه با بیان این که امروز در هند بالای یک میلیارد و 280 میلیون نفر جمعیت دارد، خاطرنشان کرد: این کشور 250 میلیون نفر مسلمان دارد و از این بین حدود 40 میلیون شیعه هستند و اکثریت جمعیت این کشور که نزدیک به 800 میلیون را هندوها تشکیل می‌ دهند و غیر از هندوها اقلیت محسوب می‌ شوند.
وی عنوان کرد: در دایره مسلمانان سنی تعداد زیادی از آنها طریقه تصوف دارند و پافشاری بر محبت و پیروی از اهل بیت(ع) دارند و بزرگان آنها می‌ گویند ما ولایت معنوی و علمی اهل بیت(ع) را قبول داریم و در موضوع خلافت هم حادثه ای تاریخی است که در آن ورود نمی کنیم ولی تا قیام قیامت ولایت علمی و تکوینی امیرالمؤمنین را قبول داریم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شبه قاره هند ابراز داشت: همین مسأله نشان می‌ دهد که این افراد به اندیشه ما نزدیک هستند و از طرفی مخالف شدید وهابیت و افراطی گری هستند و گروه های چندصد هزار نفره علیه وهابیت تشکیل داده اند؛ اگر دایره شیعیان 12 امامی را ترسیم کنیم به 250 میلیون نفر در دنیا می‌ رسیم ولی اگر شعاع محبین اهل بیت(ع) را ترسیم کنیم بالای یک میلیارد خواهد شد.
یادآور می‌ شود، در پایان این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور به سؤالات و ابهامات اعضای پژوهشکده حج و زیارت نیز پاسخ دادند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران