چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟ چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟

چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند؟

چرا در طواف مکه مردم لباس سفید می پوشند و چرا لباس مردان نباید دوخته شده باشد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حج، نمایشی پرشکوه از اوج رهائی انسان موحد از همه چیز جز او، جلوه بی مانندی از عشق و ایثار و آگاهی و مسؤولیت در گسترة حیات فردی و اجتماعی است. پس حج تبلور تمام عیار حقایق و ارزشهای مکتب اسلام است. مومنان گر چه با این عبادت الهی، آشنایی دیرینه دارند، و هر سال با حضور شورانگیز از سراسر عالم، زنگار دل با زلال زمزم توحید می زدایند، و با حضرت دوست تجدید میثاق می کنند. و گر چه میراث ادب و فرهنگ ما، مشحون از آموزه های حیات بخش حج است، اما هنوز ابعاد بی شماری از این فریضه مهم ناشناخته و مهجور مانده است. امید است با تلاش پی گیر هر چه بیشتر به اسرار حج برسیم.
در تمام اعمال عبادی شرایطی وجود دارد که باید مراعات شود و از اموری لازم است اجتناب گردد اما لباس سفید در اعمال حج از شرایط آن نمی باشد. شروطی که در لباس احرام باید مراعات شود عبارتند از:
1. نماز در آن البسه صحیح باشد. پس در لباس حریر و در لباسی که از پوست حیوانات حرام گوشت تهیه شده و لباسی که نجس باشد صحیح نیست.
2. لباس احرام نباید نازک و بدن نما باشد.
3. لباس احرام زن نیز نباید از حریر خالص باشد.
لباس احرام که باید دوخته نباشد مخصوص مردان است ولی خانم ها می توانند در لباس خود به هر نحوی باشد چه دوخته باشد یا نباشد و هر رنگی باشد مُحرم شوند و هیچ شرطی غیر از شروط سابق لازم نیست.(1) بلی مستحب است لباس سفید و از پنبه تهیه شده باشد. لباس سفید در هر زمانی مستحب است و روایاتی بر استحباب لباس سفید دلالت می نماید. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: لباس سفید بپوشید زیرا که سفید پاکیزه ترین لباسها است و با سفید مردگان خویش را کفن نمایید. و امیر المومنین علی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: لباسی از پنبه تهیه نمایید زیرا که آن لباس پیامبر و ما (ائمه) ـ علیهم السلام ـ می باشد.(2)
با توجه به توصیه ای که در دین به پوشیدن لباس سفید کرده است پس چه بهتر که در مراسم حج، در کانون توحید که همه در خط واحد و بر قبله واحد و با هدف واحد گرد هم آمده اند از رنگ واحد هوم استفاده کنند تا ظاهر و باطن ندای توحید و توحید در کلمه را سر دهند و این گونه ندای خدای سبحان را اجابت نمایند. از طرفی یک رنگی در لباس، شائبه امتیاز و برتری جویی و فخر فروشی و خود بزرگ بینی را از میان بر می دارد. و همه افراد دارای هر درجه و طبقه علمی، اجتماعی و فرهنگی در کنار هم قرار می گیرند و همین امر زمینه وسوسه های شیطانی خود برتر بینی را می کاهذ. از سوی دیگر با پوشیدن لباس سفید سفر مرگ در نظر انسان ها مجسم می شود و آماده روزی می شود که در مقابل حضرت حق قرار می گیرند.
اما در پاسخ این مطلب که چرا لباس مردان باید دوخته نباشد؟می گوییم:
بیرون آوردن لباس دوخته هنگام احرام به معنای بیرون آمدن از جامة گناه و معصیت است چنانکه پوشیدن لباس سفید و ندوخته و حلال به معنی در بر کردن لباس طاعت است یعنی باید لباس گناهی که خود تار و پودش را بافتید و در برکردید از خود دور کنید و گرنه در واقع فرقی بین لباس دوخته و ندوخته نیست، زیرا انسان در همة عمر در لباس دوخته نماز می گزارد. دوخته و یا ندوخته بودن در صحت یا کمال عبادت دخیل نیست. سرّ دیگر پوشیدن لباس مخصوص در حال احرام این است که انسان روزی در پیش دارد که با لباس ندوخته وارد آن صحنه می شود که آن روز مرگ و حضور در پیشگاه عدل الهی و متنعم شدن و یا گرفتار قهر خداوندی قرار گرفتن است.
و همچنین در برکردن لباس ساده احرام امتیاز ظاهری افراد زایل می شود و زمینه هر گونه برتری جویی و فخر فروشی از بین می رود.(3)
امام سجاد ـ علیه السّلام ـ به شبلی فرمودند: معنای کندن لباس دوخته شده یعنی خدایا من دیگر لباس گناه در بر نمی کنم و از هر گناهی توبه کردم(4) و لباس اطاعت و فرمانبرداری به تن کردم .
مـقبلان را چو وحی باشد رای همه انـــدیشه استوار کنند
پس برهنه شوند چون شمشیر تا که بــا نفس کارزار کنند
جــــان روحانیان قــدسی را وقت لبیک شــرمسار کنند
حال که به میقات عاشقان رسیده ای به نهایت توجه و دلدادگی لباس های دنیوی را از تن در می آوری و لباس عشق و صفا را می پوشی متوجه شو که دیگر (من گذشته) نیستی بلکه تو مهمان مخصوص حضرت رب الارباب هستی بنگر که چه خواهی کرد و چگونه خواهی بود خودت را دریاب و به ارزش خود پی ببر.(5) لباس دوخته که نشانه و مظهر تشخصات و تعنیات است از بدن خارج کردن، زینت ها و مدال ها و علائم منصب را از بین گذاردن عمامه و رداء و کلاه را از خود دور کردن و به طور کامل برهنه شدن همانند روز تولد و سپس خود را ملبس نموده به لباس مسافران سفر آخرت(6)


پاورقی:


1. مناسک حج، مطابق با فتوای حضرت امام (ره)، و مراجع تقلید شیعه، نشر مشعر، 1382، ص 144.
2. کلینی، محمد، فروع کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج6، ص446ـ445. طبرسی، مکارم الاخلاق، بیروت، موسسه الاعلمی، ص103، فی آداب اللباس.
3. جوادی آملی، عبدالله، صهبای حج، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ اسوه، 1381، ص349.
4. جوادی آملی، عبدالله، عرفان حج، قم، مرکز مشعر، چاپ اسوه، 1380، ص48.
5. کارگر، رحیم، حج عارفان، قم، نشر مشعر، 1377، مرکز تحقیقات حج، ص89. عطائی، علی، مشعل زائر اعمال و اسرار حج، قم، نشر امیرالعلم، 1381، ص84.
6. مشعل زائر علمی، همان، ص84.


منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات




مطالب مرتبط

نظرات کاربران