تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق

تاکید سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم رعایت زمانبندی در ایام تشریق

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه کمک و تعامل روحانیون و مدیران کاروان‌ها در ایام تشریق ضروری است، گفت: کاروان‌ها باید طبق جدول و زمانبندی تعریف‌شده به سمت جمرات حرکت کنند و نادیده گرفتن آن تخلف است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در همایش روحانیون در مکه با اشاره به اینکه با تلاش‌ مجموعه عوامل حج  در مجموع شرایط ما بهتر از حج سال گذشته است، اظهار کرد: تاکنون در برگزاری حج امسال با مشکل حادی مواجه نشده‌ایم و عموم زائران معمولا اظهار رضایت می‌کنند که نشان‌دهنده وضعیت بهتر ما نسبت به سال گذشته بهتر است.
وی به تشکیل 26 کمیته کارشناسی برای آسیب‌شناسی حج  گذشته و ارائه راهکار برای حل مشکلات را یادآور شد و گفت: با اجرای این راهکارها، امسال شرایط  خدمات ارائه شده  از جمله اتوبوس‌های حمل و نقل زائران، هتل‌ها و آشپزخانه‌‌های مرکزی مکه نسبت به سال گذشته بهتر است.
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر افزود:  آشپزخانه مدرنی در مکه ساخته شد که در هر وعده می‌تواند تا  70 هزار پرس غذا با کیفیت مطلوب طبخ می‌کند. در حوزه حمل و نقل هم کمترین شکایتی وجود ندارد  و از اتوبوس های مدل 2018 برای انتقال کاروان‌ها استفاده می‌شود. هتل‌های امسال نیز بهتر از سال گذشته هم نسبت به سال گذشته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مشکلات سال گذشته عرفات هم حل شده است.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: ما هرچه در توان داریم برای حل مشکلات به کار گرفته‌ایم ولی حل بعضی مشکلات در اختیار ما نیست مثلا در زمان نماز جماعت یا حضور در رستوران برای صرف غذا، تعداد زیادی از حجاج از آسانسورها استفاده می‌کنند در حالیکه تعداد آسانسورهای هتل محدود است بنابراین زائران باید صبور باشند و به ما کمک کنند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: امسال مشاهده نمی کنیم که زائران کشورمان مشغول خرید باشند. و از فرصت حضور در سرزمین وحی به خوبی بهره می‌برند و در مورد خرید سوغات آگاهانه اقدام کرده و از داخل کشور تهیه کرده‌اند.
 حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای فراهم کردن بستر فعالیت فرهنگی روحانیون، گفت: مردم به به حق از ما مطالبه‌گری می‌کنند و توقع دارند که روحانیون آنها را برای یهره بردن از برکات معنوی این سفر آماده کنند.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از روحانیون خواست اهمیت روز عرفه و فرازهای دعای عرفه را برای مردم بیان کنند وادامه داد: برای ایام تشریق باید شورای فرهنگی، یاوران حجاج و بازرسان افتخاری فعال‌تر شده و زائران را مدیریت کنند. روحانیون زمینه را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در عرفات را فراهم کنند تا زائران بهره بیشتری از سفر حج ببرند.
وی با بیان اینکه کمک روحانیون و مدیران کاروان‌ها در ایام تشریق ضروری است یادآور شد: کاروان‌ها باید طبق جدول اعلام شده به سمت جمرات حرکت کنند تا تراکم جمعیت ایجاد نشود. حرکت کاروان زودتر یا دیرتر از زمان اعلام شده تخلف است. در منا محدودیت فضا داریم و باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم. بحث بانوان نیز اهمیت زیادی دارد. اگر در اتوبوس بانوان، معینه نیست، بانوان جوان تحصیل‌کرده توجیه شوند تا به سایر بانوان در نیت گفتن و سایر اعمال کمک کنند. نکات بهداشتی هم در حلق و تقصیر باید مدنظر قرار گیرد. امیدوارم با کمک شما روحانیون، با آرامش بهتر و بیشتری حج را به پایان برسانیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر با بیان اینکه زحمت زیادی کشیده شده است تا امروز حجی آرام را مشاهده کنیم، تصریح کرد: از روحانیون انتظار داریم  کوشش‌های خود را چند برابر کنند تا رضایت زائران  بیشتر جلب شود و دستاوردهای بیشتری از سفر حج نصیب حجاج گردد.
وی در ادامه با تشریح شرایط مسجدالنبی گفت: جلو فعالیت تندروها در مسجدالنبی و بقیع و توهین به شیعیان ، گرفته شده است و فقط ماموران در بقیع اجازه تجمع زائران را نمی دهند. روحانیون زائران را توجیه کنند که زیارت ائمه  را در حرم خوانده و در بقیع حمد و سوره را بخوانند.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در پایان با بیان اینکه ما خواهان راه‌اندازی عمره هستیم، بیان کرد: طرف سعودی مطرح می کند که در عمره با شرکت‌های خصوصی آنها باید قرارداد نوشته شود. ما در سال 94 تعداد زیادی شهید دادیم  و اکنون نمی‌توانیم بدون تضمین امنیت، زائران را بیاوریم. ما نیازمند توافق پایدار و همه‌جانبه برای تامین امنیت زائران هستیم. باید حرمت و کرامت زائران حفظ شود.اگر آنها این این توافق را امضا کنند، زمینه برای راه‌اندازی عمره فراهم می‌شود. البته امیدواریم نرخ ارز هم تثبیت شود تا مشکلی بابت هزینه‌های حج ایجاد نشود.
براساس این گزارش آقای حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه جدول زمانبندی حرکت کاروان‌ها به سمت جمرات به کاروان‌ها اعلام می شود، گفت: تاکید ما این است که کاروان‌ها طبق برنامه اعلام شده حرکت کنند.معمولا شتاب‌زدگی در انجام اعمال در میان حجاج و مدیران کاروان‌ها دیده می شود اما روحانیون کمک کنند تا حجاج توجیه شوند که باید حرکت آنها طبق برنامه انجام شود و عجله نکرد. مدیران کاروان‌ها هم به هیچ وجه تخلفی در اجرای جدول زمانبندی شده، نداشته باشند.
وی ادامه داد: با وزارت حج عربستان و موسسه مطوفی هماهنگی لازم برای ایام تشریق انجام شده است ولی اجرای برنامه‌های هماهنگ شده مهم است و روحانیون نقش مهمی در سازماندهی حجاج و کمک به ما در برگزاری مناسک دارند.


 


| شناسه مطلب: 89930




قاضی عسکر حج97



مطالب مرتبط

نظرات کاربران