روایت خواندنی سخنران بعثه رهبری در کربلا از یکی از شهدای با معرفت روز عاشورا

حجت الاسلام والمسلمین اوییسی به بیان شخصیت شناسی نصر بن ابی نیزر نوه پادشاه حبشه پرداخت و تأکید کرد: او پادشاهی حبشه را رها کرد و در خدمت پیامبر و اهل بیت(ع) ایشان بود تا این که در روز عاشورا عاشقانه جان خود را فدا کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت الاسلام والمسلمین اویسی امروز در جمع زائران حسینی حاضر در حرم مطهر سیدالشهدا(ع)، با بیان اینکه حادثه عاشورا غوغای بندگی و اخلاق است، به شخصیت شناسی نصربن ابی نیزر نوه پادشاه حبشه پرداخت و اظهار داشت: او در راه اباعبدالله جانفشانی کرد و از افرادی بود که در روز عاشورا در کربلا شهید شد.


وی گفت: نصر از غلامان حضرت علی(ع) بود و پدرش ابی نیزر از فرزندان نجاشی پادشاه حبشه بود و در کودکی به اسلام رغبت کرد و نزد رسول خدا(ص) آمد و اسلام آورد، او از اصحاب پیامبر بود و بعد از وفات آن حضرت به خدمت حضرت فاطمه(س) و فرزندان او در آمد.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا افزود:  حتی وقتی مردم حبشه آمدند تا او را که تنها بازمانده ذکور خاندان نجاشی بود برای پادشاهی به حبشه ببرند ولی ابی‏ نیزر گفت: «یک ساعت در خدمت رسول الله بودن برایم بهتر است از یک عمر در کنار شما و در حبشه پادشاهی کردن».


وی ادامه داد:  وقتی در کربلا امام از همه بیعت را برداشت، نصر گفت: نه به خدا - هرگز هرگز... اگر رفتنی بودیم به این جا نمی‏ آمدیم؛ شاید مقصودش آن بود که اگر عافیت طلب و دنیاگرا بودیم آن زمان که ما را برای پادشاهی حبشه می‏خواستند می‏ رفتیم.


حجت الاسلام والمسلمین اویسی با اشاره به ملازمت دائمی ابی نیزر با مولای متقیان ادامه داد: ابونیزر قضیه ای را نقل کرده است که امیرمؤمنان(ع) در مدینه چاه آبی کند و بعد فرمود: خدایا گواه باشد که این مزرعه وقف است و در ادامه روی برگ کاغذی نوشت: بنده خدا، علی امیرالمؤمنین دو مزرعه معروف به چشمه ابی‏ نیزر و بغیبغه را بر فقرای مدینه و رهگذاران تصدق داد تا خدا روی او را با این دو صدقه از آتش عذاب روز قیامت نگاه دارد.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: محمد بن هشام می‏گوید: امام حسین(ع) قرض‏ دار شد و معاویه برای چشمه ابی‏نیزر دویست هزار دینار می‏داد ولی حضرت به فروش آن حاضر نشد و فرمود: پدرم آن را صدقه قرار داد تا خدا روی او را از آتش نگهدارد و من فروشنده آن نیستم.


حجت الاسلام والمسلمین اویسی خاطرنشان کرد: نصر بعد از شهادت امام علی(ع) و امام حسن(ع)، در خدمت امام حسین(ع) بود که با آن حضرت از مدینه به مکه و کربلا هجرت کرده و در روز عاشورا در حمله نخست بعد از آن که اسبش پی شد، به شهادت رسید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران